Mi az, amivel „házilag” akár 28-47%-os eredményt érhetünk el az optimalizálás során, pár perc alatt? A cikk végén kiderül. Egyáltalán miért van szükség a webáruház keresőoptimalizálására, a webshop SEO-ra, ami segít látogatókat irányítani az oldaladra? Hogyan kell ezt eredményesen kivitelezni? Hogyan épül fel a SEO stratégia?
„Oké, mondd a lényeget, megcsinálom, mert pénzt akarok keresni a webshopommal most”
Kin nem? De ebből szokott a tűzoltás bekövetkezni a részletes és hatékony marketingtervezés helyett. Ráadásul a piacot nem érdekli, hogy mi mit akarunk. A trendek működnek és visszaigazolásra fog kerülni az, hogy el kellett volna végezni a házi feladatot. Idővel, energiával, bosszankodással és pénzzel fogunk fizetni érte.
Ezért a kapkodás helyett álljunk meg egy pillanatra és a pénzszerzés fókusza helyett gondoljuk végig, hogy valójában mi kell a vevőinknek. Sokan esnek abba a hibába, hogy például lecserélik a webshopjuk arculatát másikra, mert megunták és várják az eredményt. A webdesigner örömmel segít, de az eredmény 0 lesz.
Ha valaki pl. egy vasalót akar venni és már kinézte, hogy mire van szüksége, összegyűjtötte az infót, akkor megnézi hol a legolcsóbb és megveszi. Nem valószínű, hogy érdekelni fogja a logód kinézete, színe.
De mindenekelőtt informálódik. Gondolj bele, Te is sokat netezel, de nem vásárolsz percenként valamit. Mégis izgatottan keresi sok webshop tulajdonos a titkot a nyilvános interneten, ingyen és gyorsan meg akarja valósítani, hogy sok pénzt keressen. A legrosszabb az, mikor valaki elkészíti a webáruházát és azt hiszi dőlni fog a pénz, mindenféle webáruház keresőoptimalizálás nélkül.
De akkor mi a megoldás és miért van szükség webshop SEO-ra?
Webshop SEO-ra azért van szükség, mert látogatók nélkül nem tudsz értékesíteni a webáruházadban még akkor sem, ha a tiéd a világ legjobb és legolcsóbb terméke, melyet korrekt körülmények között, gyorsan és kényelmesen eljuttatsz az emberekhez. Emellett hosszú távon olcsóbb lehet a webshop keresőoptimalizálást megfelelően működtetni, mint minden klikkelésért külön fizetni a Google-nak azért, hogy folyamatosan legyen forgalmad.
De ne a neten keringő infókkal foglalkozz csupán, magadra erőltetve a megvalósításukat, mert minden webshop más és a rajta lévő termékek is különböznek egymástól, ezért személyre szabott megoldásra van szükség. Összefoglalom a lényeget több eshetőségre kiélezve, hogy megtalálhasd számodra a legjobb megoldást. Nyilván nem tudom te milyen szinten vagy a SEO tudás terén, de én nem fogom az infókat visszatartani, legyen inkább több, mint általános közhelyek puffogtatása…
Általában kiszámítható, folyamatos forgalmat várunk el. Azonban sok esetben a ciklikusságra is ügyelnünk kell, példának okáért a nyári uborkaszezon és a decemberi megnövekedett vásárlás során. Ezt némiképp ellensúlyozni tudjuk például egy megfelelő e-mail marketinggel, akár akciók segítségével.
Az nem kérdés, hogy az utóbbi években egyre nagyobb lett a forgalom a webshopokban, ezért sokan nyitottak webáruházat. A kérdés, hogy mekkora a verseny és mekkora az igény hosszú távon.
A hatékony webáruház keresőoptimalizálása érdekében a technikai SEO mellett (oldal technikai felépítését jelenti) az On-Site (oldalon belüli) és Off-Site (oldalon kívüli) SEO-ra is szükség lehet. Például, ha meglinkeljük egy back linkkel az oldaladat az Off-Site SEO, de ha valamit átírunk a webshopodban, az On-Site SEO-nak, ha pedig felgyorsítjuk az oldalad betöltődési sebességét, mondjuk egy cache pluginnal, az technikai SEO-nak minősül. E területek alapján a SEO vizsgálatot is külön lehet bontani.
Jó megoldás lehet, mikor összefoglalva megkapod a lényeget, hogy min érdemes változtatnod, ez mennyi energiát, büdzsét vesz igénybe és nem csak arról kapsz infót, hogy mi az ami a helyén van, mert azt sok esetben úgyis tudod, hiszen te magad állítottad be.
Mikor érdemes és mikor nem érdemes a webáruház SEO-t magadnak megcsinálni?
Ha szeretnél kísérletezés helyett biztosra menni és pénzt keresni, akkor érdemes figyelembe venni, hogy ez is egy külön szakma. Ha ellenben nincs pénzed rá (vagy nem akarsz költeni), de időd és energiád van és nem baj, ha nem sikerül a dolog, akkor lehet kísérletezni.
A kérdés, hogy amíg eltelik pár hónap, év, addig mennyi bevételtől esel el emiatt. Ugyanis elég sok tapasztalatra van szükség, ahhoz, hogy biztosan eredményt érhessünk el.
Ma már ugyanis több milliárd honlap van és azzal, hogy létrehozol egyet még nem lesz forgalmad. Folyamatosan fizetve a marketing költségeket, ezen lehet változtatni. A másik (és a kettő nem zárja ki egymást) megoldás a SEO. De itt minimum hónapokban, években kell számolni az átütő eredményig.
Ezért sokszor jó megoldás lehet, ha a saját szakmáddal (amiben jó vagy) keresel pénzt és ezt fektetetd be abba, hogy valódi SEO szakember mozdítsa elő a webshopod organikus forgalmát.
A webáruház SEO milyen rendszert használ?
Nem mindegy, hogy például WordPressen belül WooCoomerce webáruházad van vagy egy bérelhető megoldással dolgozol, esetleg egyedi fejlesztésű vagy más nyílt forráskódú rendszered van.
Ugyanis más egy Yoast SEO plugin használata és más példának okáért az egyedi fejlesztés által adott funkciók által biztosított lehetőség. Magyarán más eszközzel kell dolgoznod az on-site SEO-n.
Ezért az az első lépés, hogy ezt megvizsgáljuk, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésre a webáruház keresőoptimalizálást illetően. Ráadásul vannak ingyenes és fizetős (vagy ingyenes, de bizonyos funkciókat már csak pénzért elérhető) SEO pluginok is. Ezeket pontosan ismernünk kell.
Ha ugyanis a webshop keresőoptimalizálás kapcsán elkezdesz eggyel dolgozni napokig és utána derül ki, hogy ez felesleges volt, mert elvesztél a részletekben és nem tudja azt, ami nagyon fontos lenne, akkor kezdheted elölről a dolgot. Ha minden aloldalnál megcsináltad az egyedi leírásokat, akkor rosszabb esetben kezdheted az egészet elölről akkor is, ha hónapokkal később váltanál, vagy megszűnik a plugin támogatottsága.
A keresőoptimalizálás webáruházad terén hol áll most és mik a legfontosabb dolgok?
Sokan különféle SEO elemzésért fizetnek. De mi értelme elemezni a 0 km-es webshopodat, vagy ha semmi érdemi munka nem történt rajta webáruház SEO kapcsán? Ha volt már rajta SEO munka, akkor természetesen fel kell mérni, hogy lássuk mi a helyzet.
Néhány kérdés, ami lehet még kínainak tűnik, de ne aggódj emiatt, ezekről lesz még szó a cikkben. Milyen minőségű és mennyiségű back linkek mutatnak az oldalra? Milyen kulcsszóra vannak meglinkelve (kulcsszókutatásra kisebb büdzsével használható a Mangools KWFinder vagy a Ubersuggest)? A Search Console miről árulkodik (?), ilyenkor közvetlenül a Google-tól kapod az infót díjmentesen, de természetesen vannak egyéb fizetős SEO szoftverek (Ubersuggest, SEMrush, PowerSuite, Ahrefs), amik nagyon hasznosak. Ezeket azonban többnyire SEO szakértők használják és így több adathoz jutnak, mint te, ami a hatékonyság szempontjából sokszor elengedhetetlen.
Milyen tartalmú, minőségű és mennyiségű tartalom van az oldaladon? Kulcsszóra lettek ezek megírva? Azoknak mekkora kereslete és kínálata van? Példának okáért nem biztos, hogy érdemes egy multival versenyezned. De ha a kutya sem keres rá a kulcsszóra, akkor sejted, hogy miért ugyanaz a válaszom.
A leírások, címek kulcsszóra lettek megírva? A képek, videók SEO-zása megtörtént? Milyenek a web vitals értékek? Ennek része a webshopod betöltésének sebessége is. Vannak-e rossz minőségű aloldalak, tört linkek, ugyanis ezek rontják a honlapod minőségét? Ha vannak, akkor szakszerűek az átirányítások? Hogyan indexelte a Google az oldalaidat? Az oldalt leíró kódok mennyire bonyolultak, megtörtént-e szükség esetén ezek optimalizálása? Mi a helyzet a strukturált adatokkal? Könnyen átlátható az oldal és megfelelő a felhasználói élmény?
Https prtokollt használsz? Használod a H1, H2 címsorokat? Ügyelsz a képek, egyéb tartalmak méretére, de ez nem megy a megfelelő minőség rovására? Az URL-ek hossza, elnevezése megfelelő és tartalmazza az adott kulcsszót? Megfelelően tartalmazza a kategória, termék és egyéb aloldalakat?
Vannak-e duplikációk, melyek egy webshopban gyakoriak. Ezek el vannak-e látva például canonical (kanonikus) címkével? De ezeken kívül számtalan dolgot meg lehet még vizsgálni.
A SEO, olyan, mint a családi ház. Sosincs készen. Mindig lehet rajta dolgozni. De ahhoz is egy SEO szakértő kell, hogy meghatározza, hogy erőforrásban és prioritásban mi az első és a mi a századik, vagy mi az, amivel felesleges törődnöd. Még akkor is, ha egy SEO cikk bolhából csinált elefántot és aztán kiderül, hogy ez a több napos munka kb. 0,0001%-ban növelné a látogatottságot a webshopodon.
Mikor fognak a te webshopodba özönleni az emberek?
Ha elvégezted a házi feladatot. Azaz már tudod, hogy a marketingterv alapján, tényleg van igény és piaci rés a termékedre. Például nem cipőkkel kereskedsz, hanem kimondottan „nagy lábon élő” férfiaknak szánt sportcipőkkel. A webshop csak a technikai részét adja a vállalkozásodnak. De ha nincs rá igény, akkor 0 forgalom lesz.
Sok webshopnak az a stratégiája, hogy olcsó áron értékesít. Nyilván nem akar senki sem (gazdag és szegény egyaránt) több pénzt fizetni valamiért, amit olcsóbban is megkaphat. De! Nemcsak a wbeshop termék ára a legfontosabb. Nem mindegy milyen minőségről beszélünk és hogy mikor és milyen garanciális, vásárlási feltételekkel kapja azt meg. Arról nem beszélve, hogy a körítés is számít. Szakember segített neki a kiszolgálásban, udvarias módon? Igény esetén segített a jóval kedvezőbb termék kiválasztásában, még akkor is, ha az olcsóbbnak bizonyult, mert hosszú távon gondolkodik a vállalkozó és szeretné, ha rendszeresen visszatérne az adott illető a webáruházába?
Mindenekelőtt kell egy jó marketing stratégia. Ehhez megfelelő technikai háttérrel rendelkező webshopra van szükség. És a SEO webshopok esetén a marketing részeként, hasonló módon épül fel. Mindent pontosan meg kell tervezni.
Először kulcsszókutatásra van szükség, hogy lássuk a Google-ban milyen releváns kulcsszavakra keresve van értelme megjelennünk, például a WordPress webshop SEO segítségével. Meg kell vizsgálnunk, hogy megfelelő mennyiségben keresnek-e rá ezekre a kulcsszavakra.
Ezután felmerül a kérdés, hogy a piaci rés tekintetében milyen könnyen vagy nehezen tudunk megjelenni a többi versenytárs között. Általában jó minőségű tartalomra van szükség, amit rendszeresen meg kell osztanunk. A Google ugyanis azt szeretné, ha a legjobb minőségű és tartalommal rendelkező honlapok, webáruházak jelennének meg elsőként a keresőben.
A webáruház keresőoptimalizálást azonban érinti az a tény, hogy egy webshopban általában sok termék esetén, elég sok tartalommal lehet találkozni. Ezek gyakran frissülhetnek is. Ám ez a konkurenciáról is elmondható. Éppen ezért, emellett nem árt megfelelő minőségű és hosszúságú cikkek és egyéb tartalmak segítségével bővíteni a webáruházad tartalmát és ezzel segíteni a látogatóknak. Egyre inkább nagy hangsúlyt kap a felhasználói élmény biztosítása.
Ám részben ez is iparágfüggő. Például, ha valaki kinézett magának akár egy üzletben egy mosógépet és aztán rákeres a neten ugyanerre a típusra és talál olcsóbban ugyanilyen garanciális feltételekkel egy ugyanilyen masinát egy megbízható webshopban, amit ráadásul 2 napon belül kiszállítanak neki, akkor nem valószínű, hogy túl sokat befolyásolja az UX (User Experience) érték. „Kell a gép most, minél olcsóbban, mert szükség van rá és pont.”
Ezért kell egyedileg megvizsgálni a te üzletedet és néhány megfelelő, személyre szabott tanács, sok éves tapasztalattal rendelkező marketing szakértőtől aranyat érhet a számodra és sok pénzt megspórolhatsz/kereshetsz általa. Ne feledd, a webshop keresőoptimalizálás a marketing része.
Először ugyanis konkrétan meg kell ismerned a célcsoportodat. Tudnod kell, hogy mit szeretnének. És az sem mindegy, hogy milyen terméket értékesítesz. Hiszen, ha sokat szeretnél nap, mint nap eladni belőle, akkor rengeteg látogatóra lesz szükséged és ezek közül fog konvertálódni a valódi vevők száma.
Tehát folyamatosan akár több ezer látogatót kell a honlapodra terelni a webshop keresőoptimalizálás segítségével, hogy mindig legyen bevételed. A marketing tervedből azonban megtudod, hogy hogyan lehet a leggyorsabban a legkisebb büdzsével pénzt csinálnod és lehet, hogy a SEO webshop helyett/mellett a visszatérő vásárlókra kellene inkább figyelned. Ugyanis könnyebb nekik eladni újból, mint egy új vásárlót találnod, akinek még nincs bizalma a termékedhez, kiszolgálásodhoz.
Ne felejtsd el mérni az eredményeket
Az ingyenes Search Console és Google Analytics bekötése elengedhetetlen, melyet egyből a webshopod indításakor érdemes beállítani. Ehhez csupán egy gmail címmel kell rendelkezned.
Meg tudod vizsgálni, hogy a böngészőben rákeresve, a honlapod a találati listán milyen kulcsszóra és milyen átkattintási konverzióval szerepel. Ha például gyakran megjelensz egy releváns kulcsszóra a Google keresés során, de kevesen kattintanak rá, akkor érdemes átírnod a böngészőben megjelenő meta leírást.
Ha már egy ideje rendelkezel webshoppal és méred a látogatottságot, foglalkoztál SEO-val, akkor egy hatékony optimalizálás is jó megoldás lehet a WordPress webshop SEO kapcsán.
A webshop SEO stratégia része, hogy nemcsak az elején rendelkezel stratégiával, hanem később is. Ez azt jelenti, hogy pontos kutatómunka alapján és tudatosan viszel fel újabb tartalmat, mely egy nagyobb terv része. Különben a sok részletből nem egy megfelelő összkép fog összeállni, hanem valami zagyva dolog.
Meg kell vizsgálnod a konkurenciát, hogy ők milyen tartalmat gyártanak az adott kulcsszóra és azt a Google hova sorolja.
A mérések alapján ha megfelelő az On-Site és technikai SEO, akkor szükség lehet linképítésre. De előtte nem biztos, hogy van értelme ezzel foglalkoznunk. És arra is figyeljünk, hogy ne akarja ránk tukmálni valaki, csak azért mert kiderülhet, hogy ez inkább az ő érdeke és nem a tiéd. Nemigen életszerű a Google szemében, hogy egy oldalt egyre többen behivatkoznak, miközben az rossz minőségű. Ez nem életszerű.
Emellett sokszor, nagyobb eredményt érünk el, ha inkább az oldalon dolgozunk, akár növelve a minőségi tartalmat és így természetes módon behivatkozzák, amit esetleg néhány linkkel megerősíthetünk. De használhatunk belső linkeket is a mérések alapján, ha egy-egy aloldalunkat szeretnénk kiemelni.
Rossz minőségű linket ne vásárolj, mert ez inkább hátrány. Ma már a linkfarmokban történő megjelenés sem előnyös 1-2 kivételt leszámítva.
A webáruház SEO része, hogy nemcsak az elején mérsz, hanem folyamatosan. És fel is kell dolgozni az adatokat a konkurencia mérésével együtt. Ha például a konkurencia alig oszt meg tartalmakat és nem épít linket, akkor valószínűleg neked sem kell majd gőzerővel ezzel foglalkoznod. Elég megelőzni őket és szinten tartanod a pozíciódat odafigyelve erre.
Van azonban olyan terület, ahol hatalmas a verseny. Ott nem elég csak ímmel-ámmal fejlesztened. Ezért nem működnek az általános leírásokat tartalmazó cikkek a SEO webshop kapcsán.
A kulcsszavak és kategória oldalak felépítése
Előfordulhat, hogy a sok részterületnek számtalan kulcsszava lesz, és így akár sok száz kulcsszó is szóba jöhet. Ezeket akár téma alapján is el kell különítenünk külön-külön megvizsgálva őket. Sőt, a kereslet növekedhet vagy csökkenhet idővel, így rendszeresen meg kell őket vizsgálnunk, később is.
Első lépésben a könnyebben elérhető kulcsszavakat kell megcéloznunk. Olyat, amit kevesebb energiával elérhetünk. Utána jöhetnek a nehezebben fellelhető kulcsszavak, amikre nehezebb megjelennünk a keresőben.
Biztos, hogy illeszkedik az adott kulcsszó a termékhez? Sok esetben a kevés kulcsszóra történő keresés alapján nem megfelelő egy kulcsszó, de egyes iparágakban, főleg egy feltörekvő kulcsszó esetében érdemes ezt meglovagolnunk.
Melyik az a kulcsszó, ami azt sugallja, hogy az ügyfél készen áll a vásárlásra? Például a „x konyhabútor ára” kifejezés megfelelő lehet, de az „eladó x konyhabútor” inkább a használt tárgyat akarja áruba bocsátani. Ez nem mindegy.
Ha túl általános a kulcsszó, függetlenül attól, hogy sokan keresnek rá, nem fog túl nagy konverziót eredményezni a használat során. A több szót tartalmazó, hosszabb kulcsszavak lehetnek specifikusabbak a számunkra.
Előfordulhat, hogy túl nagy falat sok-sok kulcsszóra elől szerepelni a találati listán, ezért szoktuk a gyűjtő kategória oldalt kiemelni és bejáratni. Ezen belül pedig megtalálja az érdeklődő, amit keres. Ezáltal elég ezt jól szerepeltetnünk. Ne csak a nyilvánvaló kulcsszavakra gyúrj rá, hanem keress egyéb kifejezéseket is.
Ezen a ponton is ismernünk kell a célcsoportot a webshop keresőoptimalizálás terén, mert különben hajlamosak vagyunk például szakmai kifejezést használni az ügyfélbarát érthetőség helyett. Ha például egy cipőt akarsz eladni, akkor nem feltétlen kell túl sok szakmai dolgot leírnod, főleg nem az elején. Figyelnünk kell a szinonim kifejezésekre is. Ezeket is meg kell keresnünk. Ha elindítunk egy Google Ads kampányt, az is a segítségünkre lehet a kulcsszótervezésben is és ezzel gyorsan lemérhetjük 1-2 hét alatt a piaci helyzetet, lehetőségeket.
A kategóriák ne legyenek bonyolultan elérhetőek. 3-5 szintű kategóriánál ne legyen több. Egy aloldalhoz minél többet kell klikkelni a főoldalról, annál kisebb az ereje SEO szempontból, hiszen annál nehezebben lehet megtalálni.
A kategória oldalakat is igényesen el kell készíteni. Legyen meta leírása, rendelkezzen egyedi kulcsszóra megírt szöveggel, képpel. Nem elég ha csak egy oldalon összegzed az összes kategóriába tartozó termékeket.
Nagy hiba, ha a termékleírások is csak a gyártótól átvett szöveget tartalmazzák. Sőt, más honlapokról lemásolni egy az egyben szöveget, az is duplikáció és jogilag is aggályos lehet. Nyilván a termék paraméterei is fontosak. A végén. De előtte SEO és marketing szempontból kell elkészíteni a tartalmat és vonzóvá kell tenned. tehát itt is egyedi leírásra van szükség. Persze, ha sok ezer terméked van, akkor erre nemigen lesz lehetőséged.
Készíthetsz egyedi képeket, videókat is. Ha a videó be van ágyazva és a Youtube-ot használod, akkor a leírásban linkeld meg az oldalt és készíts leírást a videó alá a megfelelő kulcsszavakat használva.
Legyen értékelhető a termék, mert a sok pozitív visszajelzés nagyon sokat számít. A strukturált adatok használatával akár az értékelések megjelenhetnek a keresőben, mielőtt a webshopunkra klikkelne a user.
Figyeljünk a kulcsszavak belső linkelésére is, mely az oldalunkon belül linkeli meg az adott terméket. A „további infó” linkelése helyett például használjuk az „x márkájú cipő” feliratot linkként. Fontos, hogy ezek konzekvensen ugyanarra a termékre mutassanak ugyanazzal a kulcsszót tartalmazó linkkel. Tehát, ha máskor is linkelsz a honlapodon belül, akkor ugyanaz legyen a kulcsszó, ami be van linkelve ugyanarra az aloldalra.
Milyen céllal keresett meg az érdeklődő?
Fontos, hogy ezt külön kategorizáljuk. Beszélhetünk ugyanis:
Ugyanis sok esetben bóklászunk a neten attól függetlenül, hogy nem vásárolunk. Amikor már eldöntöttük, hogy pénzt szeretnénk online elkölteni, akkor indul be a gépezet és ülünk le célirányosan a gép elé és vesszük elő bankkártyánkat.
Blogolás
A megfelelő minőségű kulcsszóra megírt rendszeres blogolás nagyon fontos. De nem mindegy milyen hosszúságú az adott cikk. Ehhez meg kell vizsgálnunk az adott kulcsszót, hogy lássuk, hogy az első találatokra milyen eredményt kapunk. Ezeket a tartalmakat kell túlszárnyalnunk. Nyilván önmagában ez nem minden, mert ezen kívül minőségi linkekkel is megspékelhették az adott blogbejegyzést. Ráadásul sok egyéb szempont is mérvadó, példának okáért a honlap minősége, SEO-ban elfoglalt helye vagy a külső linkek az adott cikkben.
Egy olyan webshop, ami nem linkel semmit kifelé, csak belső linkkel a saját oldalát, az kisebb sikerre számíthat SEO szempontból. Emellett karban is kell tartani a honlapot és a tartalmakat, megszüntetve a tört linkeket, melyek nem létező oldalra mutatnak.
Karbantartás és vírusmentesítés, mint SEO tényező
Főleg a nyílt forráskódú, például WordPress webshop SEO stratégia része kell legyen a megfelelő karbantartás és vírusmentesítés. Ha ugyanis nem frissítjük rendszeresen a webshopot, akkor könnyen feltörhető lesz és egyes funkciók előbb-utóbb elszállnak. Mivel ügyfelek adatait kezeljük, így adatvédelmi incidens esetén a hatóságot is értesíteni kell. Lehet, hogy bírságra is számíthatunk.
Szóval ez nagy felelősség és a vírusos honlapra nem szívesen engedi fel az érdeklődőket a Google. A honlap reputációja sérül és akár az eddig felépített eredmény is elszállhat. Ezért ne vegyük félvállról a honlap fenntartását és szavatoljuk az eredményes működést. Nemcsak a formokon keresztül lehet feltörni egy oldalt, hanem erre számtalan más lehetőség is adott.
Az e-commerce SEO befektetése kiszámítható
Idővel pontosan kiszámítható, hogy mennyibe kerül a webáruház SEO segítségével új ügyfélhez jutni. Ezután látható az eredmény is, mert egy kulcsszó kattintási ára fellehető a Google Ads-ben. Ezt összeadjuk és ennek köszönhetően, akár a honlap értékét is meg tudjuk állapítani.
Sok olyan oldal van, ami évekkel ezelőtt lett SEO optimalizálva, de azóta elszállt az idő felette. Ezért érdemes frissíteni SEO szempontból is. Emellett számtalan algoritmus frissül nap, mint nap a Google-ben, így bármikor változhatnak az eredmények. Főleg az AI korában, ahol megkülönböztethetjük a mesterséges intelligenciával vagy anélkül megírt webszöveget SEO szempontból.
Mi a különbség a weblap és webáruház SEO között?
Alapvetően nincs különbség az alapokban. Azonban a webáruház keresőoptimalizálás azért más egy picit, mert általában a tartalom nagy részét a termékek képezik. Ezeket kategóriákba kell sorolni és ahogy fent írtam, figyelni kell arra is, hogy ne legyen duplikált tartalom.
A webáruházaknak több aloldala és URL-je van(kivételt képez az egytermékes webshop). Ezért a tartalom is sokszor gyakrabban frissül. Azonban kevesen tudják, hogy a Google nem feltétlen indexel minden egyes aloldalt. Ezt a Search Console-ban meg is nézheted. Ez azt jelenti, hogy hiába van 100 aloldalad, abból lehet, hogy egy részével találkoznak az emberek a keresőben.
Természetesen az oldalon belül linkek segítségével ettől függetlenül meg tudják találni a többi aloldalt is az érdeklődők, de közvetlenül a keresőből nem. Eleve a Google úgy működik, hogy linkek segítségével térképezi fel a weboldalakat, de ezeket a linkeket be is lehet küldeni a Google-nak felgyorsítva a folyamatokat.
A webshop keresőoptimalizálás során jóval nagyobb lehet a munka, mert nagy a tartalom, sok apró részlet van stb. Ezeket finomra kell hangolni.
Ez abban az esetben is igaz lehet, ha sok száz cikket publikálsz, de nem webshopként működsz. Ez esetben is nagy lesz a tartalom, amit össze kell egymással hangolni.
Hasznos webshop SEO kiegészítések és megfelelő koncepció megalkotása
A különféle aktivitás, hozzászólások megléte is meghatározó. Ennek köszönhetően frissül ugyanis a tartalom, amit szeret a Google. Ezáltal látható, hogy nem egy száz éve megírt webáruházról van szó, amihez azóta hozzá sem nyúltak.
Általában hasznosabb megoldás megújítani a régi tartalmakat és az erőforrást erre szánni, ahelyett, hogy a már kevésbé jó minőségű írásokat fennhagyjuk és újat publikálunk mellé. Főleg, ha évszámokra utalnak a bejegyzések, amik már nem aktuálisak. Sokszor ezt könnyedén frissíthetjük és csak 1-2 helyen kell átírnunk, bővítenünk a régi cikkeket.
A reszponzivitás már teljesen alap dolog, amit ellenőriznünk kell minden új tartalom elkészítése során, hogy megfelelően működjön a webáruház. Tehát desktopra, tabletre és mobilra is tesztelnünk kell. Nyiss egy Chrome böngészőt, nyomd meg a shift + Ctrl + i billentyűt és nézd meg hogyan működik egyes eszközökkel a honlap a jobb felső sarokban kiválasztva az aktuális eszközt. Ettől függetlenül a mobilodon keresztül is érdemes ránézni az oldalra, mert érhetnek meglepetések.
A konkurencia vizsgálata alapvető feladat. Ellenőrizd, hogy milyen gyakran és milyen tartalmakat oszt meg. Milyen minőségű és mennyiségű linkek mutatnak az oldalára. A cikkben leírt webshop keresőoptimalizálási feladatok közül mit valósított meg. Akár a sitemap-jét is megnézheted, mely összefoglalja egy oldalon, hogy konkrétan milyen tartalmak vannak az oldalán. Ezáltal nagyon sok jó ötletre is szert tehetsz. A forráskódba nézve megnézheted, hogy milyen rendszert használ. Chrome böngészővel nyomd meg a Ctrl + u billentyűt. Keress rá (Ctrl + F billentyűt használva) a WordPress kifejezésre és, ha megtalálod és nincs elrejtve ez a kiírás, akkor máris látható, hogy példának okáért WordPress-t használ.
A Core Web Vitals értékeket ellenőrizd, melyről már volt szó: https://pagespeed.web.dev/. Ökölszabály, hogy lehetőleg ne a piros, hanem legalább a sárga tartományban legyen (a piros helyett) a webshopod mobilon és asztali gépen egyaránt. Ez az érték több összetevőből áll össze. De ha a te termékednél elengedhetetlen, hogy a zöld tartományban legyél és az összes konkurenciád is ott van, akkor te is legyél ott.
Ebben az esetben ellenőrizd, hogy bejön-e egyáltalán a weblapod, ill. ismételd meg a mérést. Lehet, hogy csak átmeneti hiba okozta ezt a problémát.
A fenti eszközt használva részletesen látni fogod azt a listát, amin tudsz dolgozni annak érdekében, hogy jobb eredményt érj el. A javítás után ismételd meg a mérést. Például az oldal betöltésének sebességét növelni tudod azzal, hogy a képeket kisebb méretben használod. Ezt úgy tudod megcsinálni, hogy egy programmal csökkented a méretet úgy, hogy az ne változtassa meg a kép minőségét.
Ezáltal a user-ek nem fognak semmit észrevenni belőle. Tehát a kép minősége az eredeti marad, de akár 30-90%-kal is kevesebb helyet foglal el. Ezzel a tárhely költséget is csökkentheted, mert kisebb kvótára (webtárhely) lesz szükséged, ami ugyan folyamatos, de így olcsóbb kiadás. Ráadásul a WordPress például több képet csinál egy feltöltés után különféle méretben, így azok mérete is jóval kisebb lesz.
Sokan alapnak veszik, hogy ha egy webshop elkészült, akkor az örökké létezni fog. A legjobb, ha egy profi céget megkérsz arra, hogy tartsa karban az oldaladat, lásd pl. WordPress karbantartási árak.
WordPress esetén például sok ezer fejlesztő folyamatosan frissíti, fejleszti a pluginokat és nincs előzetes össze egyeztetés. Mindenki más kombinációban használja a sok ezer plugin közül azt, amire éppen szüksége van, sőt egyedi fejlesztések is lehetnek benne, így ezek bármikor összeakadhatnak egymással.
Az is megtörténhet, hogy egy fejlesztő nem frissíti tovább az általa létrehozott plugint, amitől az működésképtelenné és feltörhetővé válik. Az is gyakran megesik, hogy nem vehető észre könnyedén, hogy feltörték az oldalt. De ha a Google előbb veszi észre, akkor a webshopod SEO értéke óriásit csökkenhet, legrosszabb esetben ki is zárhatja a böngészőből a weblapodat. Ekkor elölről kell kezdeni mindent.
A képek, videók SEO-ja egy külön történet. A képek esetében a minimum elvárható, hogy az alt tag-eket kitöltsük. Ugyan régóta tudja a Google értelmezni a képeket, de fontos, hogy leírjuk azt is, hogy mi található rajta. Ez azért is fontos, mert ha a kép nem jön be, akkor ezek az információk jelennek meg helyette. De a vakoknak, gyengén látóknak is ezek segítenek majd eligazodni, mert ilyenkor ezek a leírások kerülnek hangosan felolvasásra a kép bemutatása helyett. Apróságnak tűnik, de mégis meghatározó lehet. Ráadásul sok apróságból áll össze az egész.
Azzal nagy hibát nem követhetünk el, ha megpróbáljuk mindig józan ésszel végiggondolni, hogy mi lehet a látogatóknak a legfontosabb. Az ő szemüvegükön keresztül látva a dolgokat, próbáljuk őket megfelelően szolgálni, segíteni. A webshop keresőoptimalizálás ezáltal egy izgalmas dolog lehet és nem egy nyűg, ami csak a profitszerzésre van kiélezve.
Ha szakértői vagyunk a témának, szeretünk vele foglalkozni, akkor a több éves tapasztalatokról is könnyű lesz írni. Ha egy évben 12 cikket tudunk írni, akkor ne egy hónap alatt publikáljuk azokat. Inkább havonta egyet jelenítsünk meg. Tehát a webáruház keresőoptimalizálásnál nemcsak az a fontos, hogy rendszeres, friss tartalmakat osszunk meg, hanem az is, hogy ezeket megfelelő, rendszeres ütemezéssel valósítsuk meg.
Nézzük meg a Search Console eredményeket és ha azt tapasztaljuk, hogy a releváns kulcsszóra megjelenik a megfelelő aloldalunk de kevesen klikkelnek rá a böngészés során, akkor írjuk át az adott aloldal címét és vagy a leírást (meta description). Ezzel növelni tudjuk a konverziót. Rosszabb esetben csökkenteni, így idővel újra nézzünk rá, hogy javultak vagy csökkentek-e az eredmények. Ez egy apró trükk, amivel akár 28-47%-os hatékonyságot is elérhetünk. Nyilván helyzetfüggő és az érték lehet kevesebb és több is attól függően, hogy milyen szinten áll most a webshop SEO-d.
A lényeg, hogy egy egyszerű eszközzel, viszonylag hamar te magad is megnövelheted a hatékonyságot a SEO terén. Amit nem mérünk, azt nem lehet fejleszteni. Véleménye mindenkinek van, de a jó szakember az objektív adatokra figyel. Lehet, hogy működőképes, amit csinálsz és nem a forgalom nagyságával van a baj, hanem útközben van egy akadály. Hasonlóan egy vízvezetékhez. Ha ezt vagy ezeket megoldod, akkor jobb esetben ömleni fog a víz.
Ha látod, hogy hol van az elakadás és érted, hogy a SEO folyamatok hogyan működnek, akkor könnyen kijavíthatod azt. De nincs bevett recept. Minden helyzet más, így kísérletezni, tesztelni kell, ráadásul maguk a folyamatok is egyfolytában megváltoznak.
Természetesen, ha az alap koncepció rossz és van már némi forgalom, de az eredmény elmarad, akkor a nagyobb forgalom nem fog segíteni. Mert ha valamire nem tart igényt 100 ember, akkor 1000 sem fog, vagy csak minimális lesz az eredmény.
Éppen ezért a marketingnek a helyén kell lennie és annak egy része a WordPress webshop SEO, ami természetesen más rendszeren is működhet. Ha ezt kispóroljuk, kihagyva a házifeladatot, akkor nagy árat fogunk fizetni pénzben, időben, bosszankodásban, mire bebizonyítja az élet számunkra, hogy ez a valóság. Szóval, lehet és érdemes házat építeni tervrajz nélkül?
Vannak olyan webshop rendszerek, melyekben viszonylag könnyű a technikai paramétereket megvalósítani és van olyan megoldás is, ahol ezt nehezebb létrehozni. Például egy egyedi fejlesztésű rendszer esetében elképzelhető, hogy külön mindent le kell programozni. ami időbe és pénzbe kerül. A WordPress-t használva pedig pár perc alatt akár egy ingyenes plugint be tudsz kapcsolni hozzá.
Alap hiba szokott lenni, hogy ilyenkor valaki az elfogult webfejlesztőjétől kér tanácsot. Nem. a SEO kompetenciájú kérdéseket a SEO szakember határozza meg és utána mondja meg a webfejlesztő, hogy mennyibe kerül a beállítást elvégezni. Ha példának okáért azt olvasod, hogy a H1, H2 tag használata fontos, az nem azt jelenti, hogy anélkül eláshatod a honlapodat.
Természetesen a főcím H1 tag-et kap, a többi alcím H2, H3 stb. kevésbé fontossági sorrendben és H1-ből csak egy címet szabad tag-elni, de ettől függetlenül nem biztos, hogy ez a legfontosabb szempont a te esetedben.
WordPress-ben ezt általában könnyű beállítani, bár grafikai sablon függő is lehet a dolog, mert más page builder-t használhat a rendszer, de elképzelhető, hogy más rendszerben ennek kivitelezése egy bonyolult folyamat. Ráadásul ez is változik és lehet, hogy idővel veszít a jelentőségéből.
Ezért, ha igényes és hasznos tartalmakat osztasz meg a leendő ügyfelekkel, megfelelő kulcsszóra megírva, biztosítva a technikai hátteret és például nem 10 másodperc alatt töltődik be az oldalad, azzal nagyon nem tudsz félrelőni hosszú távon sem. Mert ez a lényeg.
Sőt, arra is láttam példát, hogy a webáruház SEO helyett valójában a konverzió növelésével jóval nagyobb eredményt értünk el, ami már online marketing kérdés. Ezáltal jóval nagyobb arányban tették a kosárba és vásárolták meg az adott terméket az emberek.
Először nagyságrendileg nézd át a SEO és marketing checklist-et és utána érdemes egyes alpontokra jobban fókuszálni, amennyiben szükséges. De ne vessz el a részletekben! És ne határozz meg túl sok feladatot, mert az demotiváló lehet a számodra és a végén lehet, hogy semmi sem fog megvalósulni belőle.
Összefoglalva én megértem, hogy mindenki pénzt szeretne keresni és minél kevesebbet kiadni, de mi is szeretnénk megfelelő termékekre és kiszolgálásra elkölteni a sajátunkat. Ezért a legjobb, ha arra törekszünk, hogy megfelelő tudással, profi webáruház keresőoptimalizálást hajtsunk végre. De ennél még fontosabb, hogy korrekten segítsünk az embereknek. A leghatékonyabb és leggyorsabb ha professzionális SEO szakemberhez fordulunk, így tudjuk a lehető leghamarabb a legnagyobb forgalmat létrehozni a webshopunkban.
Keresztes Attila
KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak. Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.
Weboldalra és több vevőre, folyamatos bevételre van szükséged?
Referenciáink
Impresszum
Adatkezelési tájékoztató (cookie szabályzat)
Felhasználási feltételek
KAPCSOLAT
© Spirit Lab 2003.