Egyre nagyobb az online forgalom
Az e-kereskedelem robbanásszerűen nő, főleg a pandémia óta. Napról napra nyitnak internetes áruházak. A webáruházak fajtáiról – például előfizetéses vagy saját fejlesztésű, illetve WordPress megoldásokról -, és webshop készítés árakról már írtam korábban. De mi kell ahhoz, hogy forgalmad és konverziód (vásárlás) is legyen a webáruházadban?
A közösségi média nem akarja, hogy az emberek a Te webshopodra menjenek át
Fontos, hogy lásd a konkrét trendeket. Tudjuk régóta, hogy a Facebook kevesebb embernek mutatja meg azokat a bejegyzéseket, amik külső linket tartalmaznak és más weboldalakra viszik el tőlük a látogatókat. Mikor már a Tik Tok Walmarttal tárgyal az egy kattintásos vásárlásról, fontos, hogy élő felvételek közben is azonnal el lehessen adni, akkor hiú ábránd lenne abban hinnünk, hogy nem egyre kiélezettebb a verseny. Mindenki szeretné saját platformján megtartani a vásárlókat.
A webshop önmagában nem hoz eredményt. De mi segít ezen?
Webshopból sok milliárd van a világhálón. A legfontosabb, hogy legyen egy jó terméked és megfelelő módon csomagold azt. A felhasználói élmény és egyéb szempontok is meghatározóak. De a legfontosabb lépés – mielőtt eldöntenéd, hogy melyik marketing platformon fogod megtalálni a vásárlókat -, az a célcsoport meghatározása. Ha túl szűk, vagy tág a buyer persona és nem tudod, hogy milyen problémát old meg a terméked, akkor nem leszel sikeres. Online marketing alapok kezdőknek
Hiába nagy a forgalom, ha az olyan érdeklődőkből tevődik össze, akiket nem érdekel a terméked. Éppen ezért fontos, hogy jól célozz. A forgalmat organikus módon és fizetett hirdetések segítségével is el tudod érni. Keresőoptimalizálás szempontjából ki kell irtanod a duplikációkat, hibás oldalakat, a meta title és leírást megfelelően kell megírnod, hogy a CTR (átkattintási arány) megfelelő legyen. Emellett fontos, hogy az adott kulcsszavak jól legyenek kiválasztva és technikailag (például oldal-élmény faktor) is megfelelő módon működjön.
Hatásos webshop marketing tippek
0. Lépés
Legyen különleges a termék és elég igény mutatkozzon rá, valamint oldd meg vele az ügyfél problémáját. Nézz utána, hogy külföldön milyen népszerűsége van, és hogyan árulják azt a konkrét terméket? Nekik mi az ajánlatuk?
1. Neked tetszik a webshopod?
Te szívesen vásárolnál a saját webshopodban? Könnyen tudsz vele azonosulni? Megvan az „aha” élmény, azaz különleges a termék? Ekkor nem szükséges máshol megvenni a terméket.
2. Alaposan készítsd el a marketing tervedet
Különben lehet, hogy semmi nem fog történni. Tudd, hogy konkrétan kinek, hol, hogyan és milyen problémára kínálsz megoldást. Azt is határozd meg, hogy hány lépésben fogod konvertálni a lead-eket és miben különbözöl a konkurenciától. De előtte alaposan elemezd ki a piacot, konkurenciát. Az idő kegyetlenül meg fogja mutatni, ha tévedtél elméletben. És hidd el jobb csak elméletben tévedni, mint gyakorlatban is, ahol sok pénzzel, energiával, idővel és rossz érzéssel fizetsz majd mindezért. A hatékony online marketingtervezés, stratégia lépés alapjai
3. Árazási stratégia
Ezen is sok minden múlik. Például 10.000 Ft helyett add el 9900 Ft-ért, mert ez jobb ajánlatnak tűnik.
4. Teszteld a webshopodat
Kérj meg egy ismerősödet, hogy próbáljon rendelni a webshopodban. Mennyire megy ez könnyen? Később is változhatnak a funkciók, így érdemes Neked is rendszeresen ellenőrizned a webshopodat. WordPress karbantartás infók + árak
5. Webjog
Ha egy üres fehér felület jelenik meg a honlapodon, akkor is érint Téged a GDPR és egyéb jogszabály. Az Adatkezelési tájékoztató és ÁSZF-fel együtt fontos, hogy ezt elhelyezd a honlapodon, ha nem szeretnél büntetést kapni.
6. Megfelelő futárszolgálat és fizetési rendszer
Általában 1200-1500 Ft-ot hajlandóak a futárcégnek kifizetni az emberek (termék nagyságától is függ), de ez az átlag. A GLS elég népszerű a bankkártyás vásárlással együtt. Bár a szigorítások a bankok részéről rontják a konverziót.
7. Marketing mérések
Mérés nélkül nem lehet fejlődni. Ha használod a Facebook-ot, akkor a Facebook pixelt mindenképpen kösd be. Emellett SEO szempontból a Search Console és a Google Analytics regisztrálása alap. Utóbbiban megadhatsz konkrét célokat és ez alapján láthatod, hogy mi történik a webshopodban. A két Google programot össze is kötheted egymással. Google Ads esetén is helyezd el a megfelelő címkét az oldaladon. Ezekkel az ingyenes, profi eszközökkel és ne a hőtérképes marketing méréssel kezdj.
8. Keresőoptimalizálás a képekre, videóra is
Az organikus találatokra ott a keresőoptimalizálás, lásd legfontosabb SEO alapbeállítások, mely megtöbbszörözheti a forgalmadat. Ezt kiegészítheted prémium linkvásárlással. Emellett a kép SEO-val is érdemes foglalkozni bizonyos termékek esetén. Ha konkrét dologra keresel rá a Google-ban, akkor sok esetben első találatként képek vagy videók jelennek meg. Emellett a kép feltöltésekor az alt tag (alternatív szöveg) kitöltése felel meg a linknek és ezt a szöveget olvassa fel látássérülteknek a Google. Emellett fontos, hogy a címet is megadd és egyéb paramétereket.
Megadhatsz egyéb adatokat, árakat, raktár infókat, például, hogy van-e az adott termék készleten. Emellett csillagokkal értékelhetik az emberek az adott termékedet. Ha ezt kevesen csinálják, akkor ki fogsz tűnni a keresések alkalmával a keresőben. Ezt például WordPress esetén a Schemának megfelelő szabvánnyal tudod megtenni. Magyarán egy Schema plugint feltöltesz az oldaladra és megadod ezeket a plusz információkat. Ezáltal a keresőben sokkal több infó fog megjelenni a termékedről.
9. Használj árösszehasonlító oldalakat
Használj árösszehasonlító oldalakat. A Google Shopping a Google Ads része, így fizetett hirdetésként az oldal tetején is meg tudsz jelenni. Ilyenkor lapozható képek (carousel) formájában jelennek meg akár a találati lista tetején a termékek. De vannak más hasonló árösszehasonlító oldalak is, ezeknek nagyon jó a konverziója.
10. Social media segítségével generálj forgalmat webshopodra
A social media is a rendelkezésedre áll: Facebook, Instagram, Youtube, Tik Tok. A Facebook a célközönséget egyre szofisztikáltabb módon tudja kiválasztani. Sok esetben azonban nem tudsz nekik azonnal értékesíteni, de meg tudod szerezni az e-mail címüket és ezután már ingyenesen elérhetőek lesznek a számodra.
Ha konkrét helyszínen van üzleted a Google Cégem szolgáltatásait is használhatod. Emellett az influenszer marketing is sokat segíthet. Ha pedig sikerült az oldaladra csábítani a user-t, akkor használd az e-mail marketinget és remarketinget. És ne feledkezz meg a hűségről, mert könnyebb az ügyfeleidnek újra eladni, mint új ügyfeleket kerítened.
11. E-mail marketing, mint ingyenes marketing platform
A sok spam és GDPR rendelet hatására nagyon ügyesnek kell lennünk, ha valódi eredményt szeretnénk elérni. Nagyon fontos a szegmentáció, hogy egy szűkebb réteget célozz meg, akik találva érzik magukat. Csinálhatsz több csoportnak megfelelő kampányokat is. Ráadásul a hírlevélküldő szoftverek egyre szofisztikáltabb módon beállíthatóak. Például az alapján, hogy mikor nyitja meg az illető a leveleit, abban az időpontban küldi ki a levelet. Egy automatizált vevő gépezetet tudsz jó stratégiával felépíteni. De használhatod uborkaszezonban, kiküldhetsz különféle kuponokat, stb.
12. Influenszer marketing
Nem muszáj több százezres követővel rendelkező nagyokat megkeresned. Elég ha pár tízezres követővel rendelkező influenszereket kérsz meg arra, hogy beszéljenek a termékedről, csomagolják ki a videóban. használják és mondjanak róla véleményt. Ez is nagyon hatásos marketing eszköz lehet a számodra.
Építi a brand-edet, szépen push-olja a lead-et a megfelelő irányba és tartalmat generál. Lényeges, hogy a célcsoportodnak megfelelő emberekhez szóljon, akiben már megbíznak a vásárlóid. Emellett hosszútávú partnerként kell az influenszerekre tekinteni. Ellenőrizd az influenszert, mielőtt megbízást adsz neki. Nézd meg például a követőit. Valódi emberek? Milyen a konverziója, hányan reagálnak a post-jaira?
13. Tesztelj, és finomíts, optimalizálj folyamatosan
A jó online marketing szakértőnek nemigen van véleménye, helyette mindent mér. Csinálj A/B tesztet. Lehetőleg csak egy-egy dolgot változtass meg és utána figyeld az eredményeket. Például a Google-ben WordPress-ben használhatod a Yoast SEo plugint a meta leírások és címek kitöltésére. De Facebookon ugyanazt az oldalt más címmel és leírással kell megjelenítened a Open Graph segítségével. Ott ugyanis nem a kulcsszóra, hanem az átkattintásra hajtunk.
14. A felhasználók vezetése, segítése
Pontosan tudnod kell, hogy milyen úton kell a marketing funnel alapján végigmennie a user-nek. Ezt érdemes segíteni, és egyedi ajánlatokkal megspékelned. Ez lehet manuális vagy automatizált. Nagyon jól lehet vele a konverzión javítani.
15. Kedvezmények, akciók, kuponok és nyereményjátékok
Senki nem szeret túl drágán vásárolni, és mindenki szeret játszani, így a webshop marketing tippek közül ez is egy fontos elem. Sokszor ezen múlik maga a vásárlás. Nagyon fontos, hogy mindig tartsd be azt, amit ígérsz. És ne hosszabbítsd meg az akciót. Emellett ne legyen túl gyakran akció, mert visszafelé fog elsülni a dolog. Az is alááshatja a márkát, ha máshol könnyen megtalálható a termék folyamatosan akciós áron, mert az akció kihirdetése előtt az akcióban meghirdetett összeggel először megnövelted az árakat. Magyarán ugyanannyiba kerül a termék, mint korábban, csak megtévesztő módon az akció látszatát kelti. Ezt szerintem a Versenyhivatal sem díjazná („90% akció, végkiárusítás”, mely 5 éve tart).
A nyereményjátékoknál arra figyelj, hogy kinek és mit ajánlasz fel. Ha a nagyi – aki nem esik a célcsoportodba és nem akar Tőled vásárolni -, nyer az unokájának egy iPhone-t azzal nem leszel beljebb. A többlépcsős termékbevezetéskor meg lehet előre tippelni az árát a terméknek, amit ha eltalál az illető, akkor kap ajándékba egyet. Ez konkrétan a figyelmet az új termékedre viszi.
16. Hasznos kóstoló
Szoftver esetén ingyenes próba, hasznos pdf, mely valóban annak számít, stb. Ezáltal megkapod az e-mailt és máris a hideg lead-ből meleg lead lett. Közelebb kerültél az értékesítéshez.
17. Content marketing
Webáruház esetében, ha folyamatosan frissül az oldal az új termékek felvitele miatt, az nagyon szerencsés. De ezt megerősítheted azzal, hogy rendszeresen publikálsz, hasznos, releváns, kulcsszóra megírt cikkeket. Ezek legyenek kellő hosszúságúak és könnyen megemészthetőek. Fontos, hogy ezek ne csak marketing, sales, hanem a SEO cikkírás szabályait is magukba foglalják.
18. A konverzió javítása
A pontos mérések segítségével és piackutatással, vevők megkérdezésével könnyen meg tudod tenni. Például érdemes minden fontos tevékenységet mérni, és a webshop elhagyásakor felugró pop-up ablakkal operálni. Értesítőt küldeni arról, hogy a kosárban várja a terméke. De fontos, hogy ez ne legyen idegesítő. Elég sok intelligens megoldás van erre. Arra figyelj, hogy SEO szempontból a felugró ablakok csökkenthetik a forgalmat. Az ügyfeleket pedig játékba bevonva is kifaggathatod. Mindenki szereti hangoztatni a véleményét.
19. Élmény központúság
Ne kelljen feltétlen regisztrálni a vásárláshoz. A mezők automatikus kitöltése is nagyon hasznos, és természetesen a bankkártyás fizetési mód is. Könnyen, egyszerűen meg lehessen találni azt, amit keresnek, használj GYIK-ot stb. Gondolj bele, hogy lehet, hogy éppen egy buszt várnak, ami éppen akkor érkezik meg és emiatt nem fejezik be a vásárlást, aztán a konkurenciánál költik el a pénzüket.
20. Facebook csoport létrehozása
A Facebook kezdetekor voltak főző csoportok, aztán lettek leveskészítő, majd vega leveskészítő, majd bio, vega leveskészítő, stb. csoportok. Szegmentálták a csoportokat, és aki kialakít egy ilyen, akár privát csoportot, az könnyen a szakértője lehet egy bizonyos dolognak. Sokkal elegánsabb, mint más csoportokba spam-elni vagy MSM-en egyesével zaklatni az embereket… Bármikor tudnak kérdezni Tőled, amit nem kell egyesével megválaszolnod. Fizetett szolgáltatás egyik eleme is lehet egy ilyen privát csoport.
21. Kiegészítő termékek eladása
Az upsell ajánlat ideje lényegében akkor jön el, ha már megjött a bizalom és kinyílt a pénztárca. Ilyenkor a cipő mellé fel lehet ajánlani a cipőpucolót példának okáért. A sok kicsi valóban sokra megy a marketingben is…
22. Növeld a bizalmat az elégedett ügyfelek véleménye segítségével
Az ember joggal fél attól, hogy rossz vásárt csinál. Éppen ezért nemcsak a szöveges, képpel ellátott testimonial (ajánlások), hanem a videók is nagyon hatásosak. Főleg, ha pontosan megfogalmazzák benne a problémát, a megoldást és, hogy mindez hogyan valósult meg.
23. Légy szakértője a témának
Fontos, hogy szeresd, amit csinálsz. Legyél a szakértője a területnek, vagy szervezd ki mindezt. Emellett legyél képben az iparágaddal is. Fontosak a társadalmi, politikai, gazdasági trendeket is figyelned.
24. Mutasd meg Magad?
Könnyebb azonosulni egy emberi arccal, mint egy logóval. Sokkal emberibb, ha megmutatod Magad. Iparágfüggő, de a hűvös közhelyek helyett a közvetlenség sokkal nyerőbb lehet.
25. Ne tulajdonságokat, előnyöket kommunikálj
Kommunikáld megfelelően azt, hogy hogyan oldod meg az ügyfél problémáját. A szakzsargon és tulajdonságok helyett arról beszélj, hogy neki miért jó, ha megveszi a termékedet. Az ügyfél nem gyertyát vásárol, hanem romantikus estét. Nem a háztartási gép teljesítménye érdekli, hanem, hogy kétszer olyan gyorsan elkészül segítségével az étel.
26. Igényes kategóriaoldal elkészítése
Ha például WordPresst használsz, akkor érdemes ellenőrizned a kategória oldalakat és akár átirányítással létrehozni egy igényes aloldalt. Kulcsszóra előtte írd meg a bevezetőt és legalább 3 termék szerepeljen a kategóriában. Keresőoptimalizálási további fontos szempont, hogy maximum 2-3 klikkeléssel bármelyik aloldal elérhető legyen. Emellett a főbb oldalak linkjeit a kezdő oldalra is érdemes kitenni, ezzel linkerőt adva nekik. 4-5 terméknél többet nem érdemes a kategóriába tenni, inkább csinálj alkategóriát. Ellenkező esetben a rossz minőségű aloldal (legyen az akár kategória oldal) le fogja húzni a domain együttes értékét.