Olyan webdesignerek közül válassz, akik nem visznek zsákutcába
Egyszerűbb honlapot már szinte bárki össze tud rakni egy CMS segítségével, lásd például WordPress. Hiszen professzionális, kész sablonok állnak rendelkezésünkre. Sok esetben különösebb grafikai tervezésre sincs szükség. A kérdés az, hogy ezek a honlapok tényleg használhatóak lesznek-e számodra? És akkor még nem beszéltünk a webergonómia, webjog, keresőoptimalizálás, egyéb online marketing szempontokról.
És akkor még nem beszéltünk a webergonómia, webjog, keresőoptimalizálás, egyéb online marketing szempontokról. Ugyanis sok milliárd honlap van, önmagában egy jó webdesigner által elkészített weblappal még nem lesz forgalmunk…
Ma már minden cégnek van weblapja, így mindenképpen ki kell tűnnöd a tömegből, ha valódi eredményt szeretnél elkönyvelni Magadnak. Ez egy folyamatos munka. Egyre kifinomultabb a verseny és nő a forgalom az online térben. Ráadásul, ha nem megfelelő a terméked / szolgáltatásod, akkor lehet bármilyen csili-vili honlapod, nem sok jóra számíthatsz.
Ellenben, ha szuper a terméked, de középszerű a marketinged, megjelenésed, akkor számíthatsz jó eredményre is. Gondold végig, hogy mi történik, ha szuper munkát végez a webdesignered, de a honlapodon lévő tartalom gyenge. Nem lesz eredményes. Ha azonban nem erős a design, de a tartalom profi, akkor jó lesz az eredmény is.
Nyilván a legjobb, ha a webdesign és a tartalmi rész is erős. Ma már csak releváns, jó minőségű, és kellő hosszúságú tartalomban érdemes gondolkodni, mert nagyon sok a webszemét.
Kit nevezünk egyáltalán webdesignernek, webgrafikusnak?
A webdesignerek nemcsak kreatívak, hanem megfelelő technikai tudással is rendelkeznek. Ezért képesek jó minőségű webdesignt vagy redesignolást, arculatfrissítést végrehajtani. Előfordulhat, hogy a site-buildernek kell a honlapot összeraknia és a webfejlesztőnek lefejlesztenie az egyedi funkciókat. Ezen kívül keresőmarketingben jártas szakember szokott a keresőhirdetésekkel (például Google Ads) és keresőoptimalizálással foglalkozni. Lásd, bővebben: Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak és Havidíjas és egyéb keresőoptimalizálás (SEO) árak
A webdesigner képben van az aktuális trendekkel, és az arculatnak megfelelően képes egy letisztult, professzionális, látványos megjelenést megtervezni a számodra. Sok esetben találkozni nagyon olcsó áron ilyen jellegű megoldásokkal. Ha végig gondoljuk, hogy pontosan hány munkát kell ahhoz elvégeznie, hogy átlag fizetését megkeresse, akkor könnyen beláthatjuk, hogy futószalagon készülnek az ilyen jellegű munkák (tisztelet a kivételnek).
A webgrafikus a webes grafikával foglalkozik és nem szokott programozni. Grafikai szoftvereket használ, mint például a Photo Shop-ot vagy Sketch-et. Az illusztrátor pedig különféle illusztrációt készít, mely a webes világban igen népszerű. Sok sablon azonban alapból el van látva illusztrációval.
Ma már a sikeres weboldal elkészítése elég összetett dolog, így át kell tudni látni a különféle részterületeket. Ezekről fent már írtam. Érdemes azonban kiegészíteni a SEO szövegíróval, aki kimondottan a keresőoptimalizálás szabályainak megfelelően ír szöveget. Jobb esetben egyéb online marketing szempontot is figyelembe véve, ne csak megtalálják a honlapot, hanem a konverzió (átkattintási arány) is jó legyen. Ugyanis hiába van nagy forgalom a honlapodon, ha senki sem vásárol.
UI és UX közti különbség
Az UX (User Experience design) rövidítése, ami magyarul a felhasználói élmény megtervezését jelenti. A UI (User Interface design) pedig a felhasználói felület vizuális megjelenítésére utal. A weblapoknál mind a kettőre szükség van.
A webdesignerek ma már más trendeknek megfelelően terveznek weboldalakat
Körülbelül a 2010-es évek közepe óta már erős az igény, hogy a weblap reszponzív legyen és minden eszközön jól működjön. A webdesign során meghatározók a formák, színek, betűtípusok. Fontos, hogy az adott márkával összhangban legyen és könnyen kezelhető módon működjön a weblap.
- Figyelembe kell venni a divatot (a trendek folyamatosan változnak),
- konkurens weboldalakat,
- felhasználói élményt (például betöltődési sebességet, mely a SEO-ra is kihat),
- üzleti célokat (az adott aloldalaknak is más-más célja lehet az értékesítési tölcsér alapján),
- prioritást,
- célcsoportot (buyer persona),
- funkcionalitást,
- reszponzivitást,
- áttekinthetőséget, egyszerűséget,
- jogi dolgokat, például GDPR,
- keresőoptimalizálást.
Betűtípus, színvilág és képek
Ma már könnyedén akár Google Fonts-ot is be tudunk állítani, de alap esetben a Sans Serif betűtípust is választhatjuk (például Arial és Veranda), mert nincsenek fölösleges vonások bennük és így könnyen olvashatóak valamennyi eszközről. Egy klasszul kiválasztott színvilág is sokat számít.
Ráadásul a webdesign szempontjából azért is előnyös ebben gondolkodnunk, mert egy képpel ellentétben nem lassítja be az oldalt. Ettől függetlenül, mivel a felhasználói élmény egyre fontosabb: tagoljuk pár soronként a szöveget, használjunk képeket, diagramokat, hogy áttekinthetőbb, emészthetőbb legyen a tartalom feldolgozása.
A képek esetében fontos, hogy ne nagyobb képeket töltsön be a honlapunk kisebb képként, mert ez mind belassítja az oldalt. Akkora képet szúrjunk be, ami a kép tényleges méretével megegyezik. Ezen kívül sokszor, akár a felére is lecsökkenthetjük a file méretét úgy, hogy szabad szemmel nem romlik az adott kép minősége. Ebben van segítségünkre a Tiny Png.
F-mintázat
Az „F” betű mintázata alapján nézzük a weboldalakat. Magyarán a bal oldalon fent lévő (például side bar-on) lévő tartalomból nézünk meg a legtöbbet, és jobb oldalon alul a legkevesebbet.
Navigáció, webergonómia
A keresőoptimalizálás abban segít, hogy a lehető legjobb minőségűnek találja a user a weblapodat (tartalmi és kinézeti szempontból egyaránt) és így közvetett módon a Google előrébb fogja azt sorolni. Az egyik fontos szabály, hogy lehetőleg 2-3 kattintáson belül elérhető legyen minden tartalom. A legfontosabbak pedig ki is kerülhetnek a főoldalra, ezzel jelezve, hogy ezek az aloldalak prioritást élveznek.
Legfrissebb webdesign trendek (2021)
- A webtartalom aszimmetrikus felosztása.
- 3D képek és grafikák kombinálása.
- Fekete-fehér hatás (könnyű szkennelhetőség).
- Vastag, nagy méretű betűk alkalmazása.
- Minimalizmus (mono színek, pár kép és különleges tipográfia).
- Brutalizmus (antidesign, azaz ellenreakció alkalmazása a szabályok felrúgásával).
- Azonos színvilágú háttérszín blokkok, elkülönítéshez.
- Serif betűtípus (szép, letisztult, modern).
- Elnagyolt tipográfia.
- Agresszív mono színek alkalmazása (erős szín és agresszív tipográfia alkalmazása).
- Parallax design (a görgetés sebességétől eltérő design megjelenése).
- Fényképek és fotók montázsolása.
- Minimalista navigáció.
- Kézzel rajzolt illusztrációk.
- Óriás képek, melyek a teljes háttér területet elfoglalják.
- Kisebb animációk.
Webdesign blogok
Előtte-utána: webdesign 2009-től napjainkig
Egyszer volt, hol pedig nem volt az ősidőkben az Úr 2009-es évében egy, már akkor is elavultnak számító honlap.
Ne aggódj, eljutunk a mai időszámításig is a cikk végén, de a honlapkészítés kapcsán így érdemes az infókat megadnod, hogy a végén biztosan büszke lehess új weblapodra (tehát teljesen aktuális ez a régi cikk, melyet kicsit leporoltam).
„Előtte” (régi honlap) 2009-ből:
Szeretnél egy klassz, impozáns honlapot?
Szeretnélek végigkalauzolni, hogy pontosan lásd, milyen munkafolyamatok zajlódnak le, amíg a fejben lévő tervből kézzelfogható eredmény lesz.
Nyilván könnyebb a kész produktumot kritizálni, mert ez már nem csak elméleti képzelgés. De rengeteg időt és pénzt spórolhatunk meg, ha előre megvan a koncepciónk. Úgyis fog még akadni egy, két, három, esetleg négy, vagy öt, ne adj isten hat, néha hét… 🙂 módosítás. A fenti kép a meglévő honlapot mutatja be, ezt fogjuk újjávarázsolni szakembereink segítségével.
Az alábbi képen láthatóak a konkrét, precíz, ügyfél által leadott leírások a website-ot illetően. Ezt senki sem úszhatja meg, előbb utóbb sor kerül rá. 🙂
Az ügyfél ezeket az információkat adta át a weblap készítése kapcsán. Éljenek az okos ügyfelek, akik mindenki idejét megspórolják. 🙂
A barkóba jó játék, de nem itt. Ha valaki grafikai szolgáltatást rendel elképzelés híján, akkor elképzelhető, hogy megkezdődik bőszen a barkóbázás, amíg valamelyik fél fel nem adja, vagy elégedetlenül a sok-sok munka után, elválik egymástól az ügyfél és a megbízó, remélve, hogy többet nem találkoznak egymással még véletlenül sem. Hiszen, ha az ingyenes korrektúraforduló száma nincs előre meghatározva, és azon felül óradíjban van megszabva a tarifa, akkor meddő harc alakulhat ki…
Az ügyfél elképzelései a website elrendezése kapcsán:
Nézzünk tehát egy olyan esetet, amikor a cég nagyon céltudatos a webdesign kapcsán és tudja mit akar, és miután személyre szabtuk az árat – mely sok minden dolog függvénye -, el is kezdünk serényen dolgozni.
Az árképzés függ például a feldolgozandó anyag mennyiségétől, a leendő honlap funkcióitól, a tervek és korrektúrafordulók számától, referencia munka felhasználásának lehetőségétől és a honlap, weboldal készítő logójának elhelyezésének eshetőségétől, stb. Ha weblapról van szó, kell-e külön logót tervezni, ikonokat alkotni, stb. Sokszor ezek tisztázása órákig tart! Pedig még nem is biztos, hogy együtt fogunk dolgozni egymással. Kommunikációs problémák léphetnek fel és a sietség kapcsán torzulhatnak az információk.
Külön kell mindenre rákérdezni, „kiszedni” azokat az ügyfélből, esetleg a közvetítő cég nem is gondolt minden kérdésre és időre van szüksége, hogy utánajárjon. Mi szeretünk minden (apróságnak TŰNŐ) kérdést is tisztázni e-mailen, írásban. Inkább előre, mintsem utólag derüljön ki aminek ki kell derülnie, hogy ne kölcsönözzön rossz szájízt bárkinek is. Ugye erre senkinek nincs szüksége?
Ennél a munkánál például nem értettük a több oldalas levelet átnézve, hogy mi az a ,,gis” formátum (még árajánlat írása előtt vagyunk!). Kiderült, hogy az „is” szó lett elírva. Most már teljes a nyugalom, hozzáláthatunk. 🙂 És most jön a varázslat, a kedvenc részem. 🙂 Jön az iparművész tervezőgrafikus az „arculatvarázslók” gyöngye és az ügyfél kérésének megfelelően a grafikai tervezést illetően megalkotja a remekművet. :), miszerint:
- szürke, fehér és bordó szín domináljon,
- elegáns, modern legyen,
- piackutató cégről van szó, a design-nak illeszkednie kell a struktúrához, programozáshoz.
Most nézzük meg a végeredményt
De előtte a grafikusok pár napig képeket gyűjtögetnek, gondolkodnak, ötletelnek. Egységbe rendeződnek az elképzelések, vázlatok születnek (alkotófolyamat, melyet nem lehet kilogrammra mérni és siettetni).
Megformázzák a képeket, végrehajtják a beillesztéseket, megcsinálják a látványterveket (melyeket bejegyzésemben csatoltam). Ekkor általában már elkészül a munka 60-80%-a. Több variációt is megalkothatnak ilyenkor. És ha az ügyfélnek tetszik, akkor utána összerakja a weboldalt, vagy kezdetét veszi a fejlesztés.
Az újdonsült honlap (főoldal és aloldal), hát nem csodálatos? 🙂
Régi, 2009-ben elkészült „új” honlap:
Találkozhatunk olyan ügyféllel is, aki ha nem preferálja a munkát, akkor válasz nélkül lelép és nem hajlandó vázlatdíjat sem fizetni. Ezért ildomos előleget elkérni, mely foglalóként működik, hiszen ha egy cég komoly és impozáns referenciával rendelkezik, akkor nem valószínű, hogy csalódást fog okozni. A jó üzlet az, amikor mind a két fél jól jár.
Ki a múzeumból, és nézzünk néhány frissebb megoldást („előtte-utána” képekkel)