Szórólap tervezés és kivitelezés
Kezd keményen kimenni a divatból, de azért ha valakinek még szüksége lenne rá, legyen itt egy kis infó, hogy hogyan NE csináld a szórólap tervezését.
Ezt még véletlenül se!
Mire figyelj marketing és design szempontból?
Van, aki azt gondolja, hogy nagyon figyelemfelkeltő, ha cége nevét és összes elérhetőségét ráírja a szóróanyagra.
De őszintén ez kit érdekel? Egy céget 5 perc alatt elektronikusan meg lehet alapítani / találni és mindenhol túlkínálat van, igaz? Ráadásul ez olyan, mint a lyukas vödör. Ha több elérhetőséget adsz meg, akkor nehezebben tudod mérni a szórólap hatékonyságának eredményét (direkt marketing), ráadásul nem fogja tudni az illető, hogy melyiket válassza, és ha nem vagy elérhető az egyik címen, akkor felesleges volt hirdetned.
A szórólapnak lényegre kell törnie, egy csábító ajánlattal. Bár kihalóban van már ez a műfaj, szerintem idővel az online újságok is meg fognak szűnni… (Ezt tényként írom, mint tendencia, nem azért, mert egyetértek vele vagy sem.)
És akkor most nézzük meg a cikkben lévő szórólapot. Ezen a szórólapon nem lehet eldönteni, hogy a háttér vagy a szöveg a domináns. Nincsenek kiemelések, egység, csak rá lett dobva a nem túl figyelemfelkeltő háttérre a szöveg, ami elcsépelt és unalmas, kreativitásmentes. Ráadásul képre írni nem nagyon érdemes, semleges háttér híján vagy nem megfelelő háttér biztosítása nélkül (legalább a betűk mögött). És természetesen figyelni kell a részletekre, hogy ne legyen túlzsúfoltság, hogy az összhatás egységet sugározzon, lásd white space (üres hely) aránya a honlapoknál.
Ha valamit ki akarunk emelni, akkor pedig a hátteret kell kicsit visszafogni a megjelenés érdekében.
A szórólap elcsépelt marketing eszköznek tűnhet, de minden területen vannak profik, akik eredményesen alkalmazzák (még) ennek ellenére. Elérhetőséggel azonban nem szolgálhatunk. 🙂 De azért első lépésben nem árt érdeklődni arról, hogy a postatörvény mit engedélyez.
Példának okáért jelenleg csak névre szóló szórólapokat szabad kézbesíteni magánszemélyeknek, ha engedélyt kaptunk rá (tudom, ilyet még álmodban sem láttál), és ingyenesen kell biztosítani a leiratkozás lehetőséget. Ez hasonló a spam-ekhez, melyet a reklámtörvény szabályoz (persze ez helyenként változó).
GDPR és egyéb nyalánkságokra is érdemes gondolni, mert, ha mi nem, majd a jogalkotó gondol ránk. 🙂
És tudom, hogy sokan nem veszik ezeket figyelembe, de azért, mert valaki „helytelenül” cselekszik, attól nekünk nem szabad ugyanezt tenni, és ezzel takarózni.
,,Már megint egy hülye szórólap!”
Magának a szórólapnak nagyon ütősnek kell lennie, mert egy olyan marketing eszközt, melyet a kuka fölött szortíroznak és az emberek 99,9%-ából negatív érzést vált ki, nehéz eredményt elérni.
Gondolkodjunk a vevők fejével, már írtam a kreatív megoldásokról, mikor a borítékot kinyitva kirepül a kis kártya, vagy a dögcédulás névjegy története is sokakat meghatott. Illetve megemlítettem a „csontkovács” esetét, aki doktori titulust kölcsönzött a feladó neve elé, és borítékba tette a szórólapot. Volt is eredménye… Marketing szempontból mindenképpen gondoljuk végig, mert attól, hogy ötletes, kreatív, még nem biztos, hogy magas lesz a konverziója.
De javítani lehet ezen az arányon, ha a szóróanyagunkat, könyvekben, egyéb kiadványokban, vagy üzletekben helyezzük el, esetleg kuponként használjuk fel. Szóval azért mindenre van megoldás ez esetben is. Azért a fákra is gondoljunk, melyek többek között lehűtik a környezetet…
Egy szórólap, melynek mindenki örül, és azonnal lehajol érte izgatottan
A következő lépésben beszéljünk a grafikáról, mely a marketingüzenetünket támasztja alá. Hiszen nem léphetünk bal lábunkkal balra, amíg jobb lábunkkal jobbra lépünk. Én már kipróbáltam ezt. 🙂
Ha megvan egy jó kis csábító üzenet, azt érdemes kommunikálnunk, vagy inkább dobjuk a pénzünket ki az ablakon, mely szóróanyagnak ugyanis garantáltan fognak örülni az emberek. 🙂
Amikor ügyfeleink grafikai megrendelésként kérik tőlünk a szórólapok tervezését (marketing tanácsadás nélkül), akkor annak tartalmával nem foglalkozunk (más a cél), mert az ügyfél szava szent. A megjelenésen lesz a hangsúly. A mi dolgunk az, hogy a megrendelő kívánságait a legtökéletesebben megvalósítsuk.
Egy-két múltbéli referencia, ami ezzel kapcsolatos: