A sikeres vállalkozás felépítése az ötleteléstől a megvalósításig

Home / online marketing / A sikeres vállalkozás felépítése az ötleteléstől a megvalósításig

Több, mint 10 éve vállalkozom (voltak alkalmazottaim, hoztam létre és szüntettem meg saját céget stb.) és másoknak is segítettem felépíteni a cégét, emellett tanultam vezetéselméletet és sok hasznos dolgot, de a gyakorlat híve vagyok.

 

 

A valódi vállalkozó nem a legjobb tanuló

Általánosban már megfigyeltem az embereket önmagommal együtt. Volt a jó tanuló, aki értette a szabályokat, mi az elvárás, értelmes volt. Belőle lehetnek a jó alkalmazottak, jó szakemberek, akik sok pénzt kereshetnek például ügyvédként, orvosként, mérnökként, programozóként stb. Volt a buta diák. Igyekezett, de nem értette a rendszert.

És volt egy kedves barátom, akit nem érdekelt annyira a suli. De már seftelt és ebben sikeres volt, bármit eladott és rengeteg barátja és kapcsolatrendszere volt. Érezte, hogy az életet nem érdeklik a különféle rendszerek, amiket (lásd oktatás) kérdéses, hogy kik finanszíroznak és nekik mi a céljuk? Sikeres, gazdag vállalkozók képzését vagy jól nevelt alkalmazottakat szeretnének? Ezért érdekes, mikor lefagy a stréber, ha hiányzik egy infó.

De az élet így működik. Nem látjuk előre mi lesz. Nem kiszámolható minden! Nem Excel táblákból áll a világ, de ettől még előre ki kell számolnunk, hogy milyen bevételre számíthatunk.

És ki mer kockáztatni? És mennyit? És mikor adja fel? És miért? És mennyi időnk van arra, hogy pontos értéket kapjunk és ne csak egy kerekített összeget? Mire az analitikus kiszámolja, addig lehet a másik már ötvenszer elvégezte a munkát és ha téved, akkor is már negyvenötször kijavította azt.

Kár, hogy sokan elhiszik a híreket (propagandát), mások véleményét (még mielőtt megnézték ő milyen tapasztalattal rendelkezik pontosan) és ez komoly akadály is lehet a cégépítés során.

 

Természetesen szükség van vállalkozóra és alkalmazottra is. Amelyikben jól érzed magad, abban tevékenykedj, a befektetéshez pedig úgy tűnik, nagyobb vagyonra van szükség 5-10%-os hozam esetén és az inflációval is számolnunk kell.

 

A cégépítésben azt gondolnánk, hogy minél több az alkalmazott, annál több a bevétel is. A jó cég esetén igen… Ezért is javasolja Kulcsár Tibor (milliárdos vállalkozó), hogy 2-3 millió újabb bevétel esetén vegyél csak fel új munkaerőt. Okos ötlet. És láttunk már olyat is, hogy egy vezető vagy új munkaerő hatására rosszabb lett az eredmény. 4 munkás nézi például, hogy 2 dolgozik, vagy egymást akadályoztatják stb. Szóval a matek nem minden esetben pontosan nyilvánul meg az életben.

A sikeres Klapka György pedig nagyon megbecsülte alkalmazottait és évente vitte őket nyaralni, fele annyi munkát kellett csak elvégezniük, mint amennyit bírtak volna stb.

Amúgy iparágfüggő, de nagyjából a 20% tiszta nyereség a bevétel után jó ökölszabály lehet. Alapos piackutatásra van szükség és láttam olyan céget, amelyik nem tervezte meg, hogy az adott termék egy alacsony limit szinten adható el, afölött nincs rá igény, így nem érdemes vele foglalkozni…

A jó vállalkozó nyitott, kreatív, felrúgja a sémákat, újat hoz létre, alkot…

A cégépítő vállalkozó kontra egyéni vállalkozó

Kulcsár Tibor nagyon klasszul rávilágít arra, hogy az egyéni vállalkozó valójában számlás alkalmazott. Lehet, hogy jó óradíjon dolgozik, válogat az ügyfelek között, vannak segítői, de ha nem dolgozik, akkor nem kap pénzt.

A cégépítő vállalkozó azonban teljesen tisztában kell legyen a pénzügyekkel napi szinten, meg kell terveznie mindent előre az osztalékkal együtt. És ő a nyereségből fog profitálni és nem a fizetésből.

 

 

Miért nem működik a befektetés?

Érdekes Kulcsár érve, hogy pénz nélkül 20-30 évesen akar mindenki befektetni nulla tőkével és csak a monitor előtt ülni. Magyarán nem akar dolgozni, csak sok pénzt szeretne felelősség nélkül, szabadon… Véleményem alapján én nem becsülném le a tőzsdei befektetést, day trade-et, swing trade-et és nem hívnám lébecolásnak, komoly (önismereti) tanulás van mögötte stb. Kulcsár milliárdos ismerősei közül akad olyan, aki ingatlanokat ad ki fillérekért és zavarja, ha a bérlő betöri az ablakot, mert sérti a befektetését, amivel szerinte azonosult. Elgondolkodtató.

Helyette szerinte csakis a cégépítő vállalkozásra kellene fókuszálni (különben a gondolkodást megosztja, ha mellette akár kicsit is tőzsdézünk, ingatlanozunk) és azt felépíteni, ha szeretnénk pénzt keresni és hajlandóak vagyunk ezért az elején keményen megdolgozni, hogy önjáró legyen a felépített vállalkozásunk.

 

 

Ezután, amikor már 50-60 évesen nagyobb tőkével rendelkezünk akkor beszállhatunk komoly cégek papírjaiba, akik osztalékot fizetnek és néhány amerikai piacvezető céget említett meg.

Szerintem mindenkinek más az útja és más egy introvertált vagy extrovertált ember. És először pénzt kell gyűjteni, keresni (például vállalkozásként) és utána be lehet azt fektetni passzív jövedelem gyanánt.

 

 

A sikertelen cégépítő vállalkozó nem tudja ezeket

Ha szuper szakembernek tartjuk magunkat, és senkinek nem vagyunk hajlandóak delegálni a munkánkat, akkor nem vállalkozók vagyunk, hanem szakemberek. Nincs ezzel sem gond, ha jól érezzük magunkat egyéni vállalkozóként. Csak legyünk őszinték önmagunkhoz.

Sokan pedig szerelmesek a saját termékükbe / szolgáltatásukba és nem azt nézik miben van pénz, mire van igény, miből mennyit lehet eladni.

Klapka azt mondta, ha valami nem működik, ne invesztálj bele többet. USA-ból terjed a konkrétum, hogy max. 1 évet adj egy cégnek, hogy elinduljon, amúgy szokták a 1,5 évet is emlegetni az európai modellek alapján. Ha nem indul el, akkor vagy rosszul csinálod, vagy nincs piaca.

Merjük kimondani, hogy a pénzért vállalkozunk, mert gyakorlatilag szinte mindent pénzért tudsz megvenni. Sokszor az egészséget is (megfelelő orvosi kezelés) ill., hogy a szeretetteiddel időt tölthess el munka helyett stb.

Talán lehetsz piacvezető, vagy a második, aki a morzsát csippenti fel. De választhatsz gerilla vagy kreatív marketing ötletek közül, mely során a kerületben, utcában te vagy a legjobb étterem, például függetlenül attól, hogy nemzetközi szinten egy gyorsétterem eléd ver.

Közvetlenül megkeresheted a potenciális érdeklődőket elkerülve a trendi marketing platformokat, amelyik a tömeget célozza meg, melyből kevés a konverzió (potenciális célcsoport, buyer persona).

 

Ha van egy jó termék ötleted és az új ügyfelek fele érdeklődik iránta, sőt 10-20%-a meg is rendelné az egy jó arány lehet. Arra érdemes lehet vállalkozást építeni. Azt azonban sokan elfelejtik, hogy más egy 1000 Ft-os, ill. 100 milliós terméket eladni. Mindkettő értékesítésében segítettem anno és láttam sokszor, hogy a sikertelen vállalkozó nem mérte fel, hogy a marketing költsége teljesen más a két piacnak. Más a matek.

 

Az szerintem hibás elgondolás, hogy a marketing ügynökségeknek konkrét garanciát kellene adnia az eredmény kapcsán, ha nem ők tervezik meg az árat, nem ők értékesítenek, ki tudja, hogy egyáltalán felveszik-e a telefont az alkalmazottak, hogyan kommunikálnak, milyen a termék /szolgáltatás minősége, hogyan adnak garanciát stb.

A vállalkozás egy külön szakma, meg kell tanulnunk és az adott iparághoz is értenünk kell, melyen tevékenykedünk éppen.

Onnan tudod lemérni, hogy önműködő céged van, hogy hány e-mailt, telefont kapsz naponta, amelyekre neked kell válaszolnod.

A start up-okkal kapcsolatban nekem mindig az jut eszembe, hogy ezek sokszor próbálkozások és a nagy részük pár év alatt tönkremegy. Mindig valami nagyon kreatív dolgot akarnak kitalálni, ahelyett, hogy pénzért oldanának meg egy problémát. Tisztelet a kivételnek. Ráadásul a befektető átveszi az irányítást sok esetben és elmarad a vállalkozás játéka, marad a termelés önmagában.

Ez művészet, játék, összhangba hozni a termelést és igényeket stb. Át kell látni dolgokat, joghoz is kell picit érteni, figyelni a piacot és így tovább… Van, aki introvertált, van, aki extrovertált, el kell játszania egy vezetői szerepet, hogy hatni tudjon az alkalmazottjaira és így tovább.

 


Nem az ötleten, terméken van a hangsúly

Nagyon hasznosnak tartom a két nagy tudású professzor Vecsenyi-Petheő páros műveit, főleg, hogy egyikük sorozatvállalkozó is hosszú évek óta. Náluk olvastam, hogy az ötlet 1%-ot üt a latban és 99% munka, szervezés a sikeres vállalkozás lényege.

Pedig sokan azt hiszik egy nagy ötlet kell és a többi nem lényeg, majd a marketing elviszi. Sajnos a marketing csak felerősíti azt, ami van. A közepes csapat ereje nem fog megtáltosodni. Ugyanis jobb egy sikeres, lelkes, tanulni vágyó csapat közepes termékkel, mint fordítva.

A sok elmélet és elemzés helyett érdemes fejest ugrani a mélybe (minél hamarabb gyakorlatban is kipróbálni a dolgokat legalább kis lépésben) és utólag csiszolgatni, ahogy nagy világmárkák is sokszor hibás termékkel indulnak el, nem kell tökéletes termék.

Min bukik meg többnyire a vállalkozás?

A tapasztalat vagy pénz hiánya miatt bukik meg általában egy vállalkozás (ezért jó üzleti angyalban gondolkodni, ellentmondva a startup ellenes fenti gondolkodásnak).

Problémás, ha nincsen részletesen minden kidolgozva, azért társulunk valakivel, mert a barátunk, családtagunk, de nem tudjuk mit tesz hozzá a projekthez. Esetleg csendes társat választunk.

Érdemes mások pénzével vállalkozni, mert ha csak a sajátunkat használjuk, akkor könnyelműek is lehetünk. Emellett a társsal osztozva, a nehézségekben is osztozunk.

Azonban a tőkét általában a bankokon keresztül tudjuk a legolcsóbban megszerezni és érdemes 18 hónapot minimálisan számolni a megtérülés tekintetében.

Megszokott bukni akkor is a vállalkozás, ha nem piacképes, nem vonzó és nincs rá kereslet. Ha valaki termékfejlesztésben elvész (mielőtt a többi lépést megvizsgálta volna), akkor azt kockáztatja, hogy szerelmes (ezáltal elfogult) lesz a saját terméke/szolgáltatása kapcsán. Nagyon fontos a vevők őszinte véleménye! És nem like-okra van szükség, hanem tényleges értékesítésre.

 

Kezdeti kérdések

  • Miért vállalkozol?
  • Mit teszel meg érte?
  • Kellően felkészült vagy-e?
  • Ismersz segítőket?
  • Tényleg akarod-e?
  • Mit nyersz és vesztesz pontosan a vállalkozással vagy azzal, ha nem vállalkozol?
  • Általában azt bánjuk, amit nem tettünk meg. Ne add fel, evés közben jön meg az étvágy.
  • Önállóan vagy társakkal akarod?
  • Melyik szerepben éreznéd jól magad?
  • Melyik 3 tulajdonság jellemez téged leginkább ismerőseid szerint?
  • Mik az erősségeid, miben kellene fejlődnöd?
  • Milyen szerepet tudnál betölteni?
  • Adottságaid, képességeid…
  • Képezd magad. Vállalkozói klubok, befektetők, szakértők, üzleti társak keresése…

 

Legfontosabb kérdések

  • Kinek miért adunk el?
  • Mit adunk el?
  • Miből mennyi bevétel lesz?
  • Kikkel vállalkozunk? Csak azt vond be, akiben megbízol és legyen társasági szerződésetek, tisztázva, hogy ki mit tesz bele (energiában, pénzben) stb.
  • Hogyan alakulnak a folyamatok?

A sikeres vállalkozás felépítésének lépései

Vecsenyi János és Petheő Attila részletesen kidolgozta és leírja közel 400 oldalas könyvében a folyamatot (külön fejezetben, taglalva minden fontos dolgot). Mindegyik lépés fontos, melyek a következők:

  • Ötletelés
  • Önvizsgálat
  • Csapatépítés
  • Koncepciókészítés
  • Piackutatás
  • Kockázatelemzés
  • Termékfejlesztés
  • Lean startup
  • Üzleti tervezés
  • Finanszírozás
  • Céglapítás
  • Piacralépés

 

Kikre van szükség a sikeres vállalkozáshoz?

  • ötletgazda
  • termékfejlesztő (ötletgazda és sokszor szakember egyben) – ha ilyen vagy cégfejlesztő üzletembert keress hozzá!
  • szakember pl. programozó
  • cégfejlesztő (jó kommunikációs készség, számolási, elemzési képesség, szeretik az újabb üzleti lehetőségeket, motiválnak, vezetnek, csapatban gondolkodnak, a startup-ban hustler a nevük)

 

  • piacfejlesztő (mit akarnak a vevők, hogyan lehet elérni, megnyerni őket, de nem értékesítők! Szüksége van online szaktudásra és marketing tudásra, startup-ban hipsternek hívjuk, és az értékesítési csatornákat kiválaszthatja, de nem értékesítő)

 

Emellett a sikeres vállalkozáshoz sok minden másra is szükség van, pl. marketingesre (aki az érdeklődőket hozza) és értékesítőre (aki az érdeklődőknek elad)

 

Ha nincs ötleted

Keress valakit, akinek van. A sikeres cég eleve legalább a fenti 5 szakértői tudásból épül fel. Emellett meglévő céget is megvehetsz vagy választhatsz franchise üzletet is. Ennek nagyjából 92%-a sikeres, de megvan az ára.

 

Pro és kontra igaz dolgok és összefoglalás

 

Te miben érzed jól magad? Kell a biztonság? Szeretsz emberekkel találkozni vagy inkább a monitor mögött analizálni? Mindegyik válasz jó.

A spórolás is lehet hasznos, de ez is kialakít egy olyan gondolkodásmódot, ami kihathat a vállalkozásunkra is és már előre lealkudjuk a saját árainkat bevonzva azokat, akik csak ezt nézik. Ettől függetlenül a FIRE mozgalom működhet, ha felesleges kacatokra nem költünk és ezzel csökkentjük a kiadást és növeljük a bevételt.

A „vágytalanságot” sokszor a buddhizmushoz kötik. És az is lehet, hogy szélsőséges vizsgálódásnak adhat alapot, ha azt mondod, hogy te elfojtod a vágyaidat, mert azt mondod nem fontos, de ha kapnál 5 milliárd forintot ajándékba, azonnal elkezdenéd megélni a vágyakat, csak lusta vagy érte megdolgozni.

 

Ugyanis lehet, hogy valójában vannak a felszín alatt még vágyak, de nem olyan fontosak. Emellett ki mivel boldog? Sok pénzt keres, sok ideje van? A kettő kizárja egymást? A vége nem ugyanaz, hogy azt csinálod, amit szeretsz és jól érzed magad? Ahogy a halász csinálja és emiatt hiába javasolja a menedzser, hogy szervezze ki a munkát… A vége ugyanaz. Itt ül a természetben és élvezi a létezést… A gondolatok, vágyak, történetek pedig kifejeződnek jönnek és mennek, de a létezés maga állandó…

 

 

 

Irodalom

  • Petheő Attila — Vecsenyi János, Vállalkozz okosan! – Átdolgozott kiadás – Az ötlettől a piacra lépésig
  • Robert T. Kiyosaki, Cashflow Négyszög
  • Robert T. Kiyosaki, Gazdag papa, szegény papa
  • Robert T. Kiyosaki – Donald J. Trump, Miért szeretnénk, hogy gazdagodj
  • Robert T. Kiyosaki – Sharon L. Lechter, Adósság-kalauz
  • Robert T. Kiyosaki – Sharon L. Lechter – Ki vette el a pénzem?

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
Googleegyszerű honlap készítés