Hiába vagy a szakértője egy területnek, ha nem tudod elérni az embereket vagy rosszul célzol. Ebből a cikkből megtudod, pontosan hogyan tudod sikeresen felépíteni az online tanácsadói vállalkozásodat. Elég egy lépést kihagyni, és máris összedőlhet az egész vállalkozásod.
Főleg a pandémia óta az online szolgáltatásokra egyre nagyobb az igény. Lényeges azonban, hogy ha igazán sikeres akarsz lenni, akkor csak a piac egy szűkebb területével kell foglalkoznod és abban szakértőnek lenned. Tehát fontos, hogy hiteles szakértő légy, így brand-et kell felépítened online tanácsadóként. És megmutatnod mindezt valamelyik marketing platformon. Legyen ez You Tube csatorna, blog, vlog, Facebook, Instagram, stb. Ezért többnyire tartalom marketingre van szükséged.
A megfelelő pozicionálás során látszik, hogy igazi szakértője vagy egy területnek, mely bizalmat szül. Forgalmat kell behoznod a csatornádra, és ezekből érdeklődőket (lead) generálni. Példának okáért e-mail feliratkozással, ahol valami izgalmas anyagot osztasz meg. Ezután kiszűrheted azokat, akikkel közösen együtt tudnál dolgozni. Felajánlhatsz például coach-ként (maradva ennél a példánál) egy díjmentes mini konzultációt. És ha tetszett neki a dolog, akkor megbeszélitek a részleteket. Így nem kell a sales folyamattól sem tartanod a végén, ami így természetes módon jöhet létre.
Konkrétan tudnod kell, hogy mit akarsz
Szakértője vagy egy területnek. Természetesen update a tudásod. Fontos, hogy szeresd ezt a területet, szívesen fejlődj benne, stb. De emellett az online tanácsadói vállalkozásodat (magát a formát) is működtetned kell, igazi hivatásként. Milyen formában, hogyan szeretsz dolgozni? 10-15 év múlva, mikor személyiséged vélhetően más értékeket fog preferálni, akkor is szívesen foglalkozol majd a témával? Ha tízszer ennyi munkád lesz, akkor is örömmel fogsz ennek a munkának hódolni? Van olyan része, amit delegálnál úgy, hogy ne menjen az a minőség rovására? Később elképzelhető, hogy nem Te fogod csinálni, hanem oktatni fogod az egészet?
A célcsoport precíz meghatározása
Nagyon sok vállalkozás azért nem lesz sosem sikeres, mert ezt a lépést kihagyja. A célcsoportot kell annyira leszűkíteni, hogy azért legyen benne forgalom, de találva érezzék magukat az emberek. Például ne általános coaching-ként hirdesd meg a vállalkozásodat, hanem foglalkozz mondjuk egy kifejezett problémával. Ez nagyon fontos!
Nem leszel hatékony, ha mindenkit el akarsz érni. Ha szűkítesz, oda fognak Rád figyelni, kevesebb a versenytárs, de természetesen kisebb a célcsoport is. Könnyebben lehetsz egy adott terület szakértője így. Arra azért figyelj, hogy ne legyen túl szűk a célközönséged. Ha megvan a konkrét leszűkített téma, akkor szegmentáld tovább a célközönséget nem, kor, foglalkozás stb., alapján.
Egyik megoldás, hogy a szolgáltatás témáját szűkíted, a másik pedig az, hogy a buyer persona paramétereit. Például 40-50 éves elvált nőkkel foglalkozol párkapcsolati problémáikat illetően. Ráadásul hiába van sok ezer ember a célközönségedben, ha azok például nem interneteznek. Ezért fontos konkrétan meghatározni, hogy kinek segítesz online tanácsadóként.
Miben különbözöl a többi online tanácsadóktól?
Ehhez részletes piackutatásra van szükséged. Miben vagy más? Miben vagy különleges? Miért érdemes Téged választani? És konkrétan milyen problémát oldasz meg? Ha megvan, hogy kiknek fogsz segíteni, akkor teljes mértékben rájuk kell szabnod a tanácsadói szolgáltatásodat. Például ha párkapcsolati coachinggal foglalkozol, akkor a marketing üzeneteidben leírhatod, hogy a párkapcsolati problémákra kínálsz gyakorlati megoldásokat. Az a tapasztalat, hogy a probléma részletes leírását kihagyják a vállalkozók, pedig ez a másik oldalnak (akinek el akarsz adni) nagyon fontos. Ezáltal látják, hogy megérted őket és esetleg tudsz nekik segíteni.
Az első benyomás maradandó
Az, hogy hogyan pozicionálod Magad, nagyon fontos. Ez az első lépés a márka megteremtése felé. Ráadásul mivel az elme mindent skatulyáz, az első márka „beég az agyunkba”. Ez azt jelenti, hogy ő lesz az első számodra, aki eszedbe jut a későbbiek folyamán is.
Például sport cipő márkák közül hányat tudsz csípőből felsorolni? Általában néhány jut az eszünkbe első körben. Attól függetlenül, hogy sok esetben nincs is különbség a minőséget illetően a többi márkához képest. Ha kimondottan hölgyekkel dolgozol, akkor például a logóban megjelenhet rózsaszín, stb., a pozicionálás során. Legyen letisztult, egységes arculatod, mely ez alapján épül fel.
A marketingstratégia felépítése
A reklám nem egyenlő a marketinggel, és a marketingkampánnyal sem. A marketing egy konkrét stratégia, mely többféle eszközt használhat a cél elérése érdekében. Magában foglalja a keresőoptimalizálást is, és a hirdetéseket, reklámokat is. Konkrét infót itt találsz a marketingstratégia felépítésére: a hatékony online marketingtervezés, stratégia lépés alapjai.
Az árképzési stratégia megalkotása
Az árképzés egy nagyon fontos kérdés. Ha olcsóbb vagy a konkurensnél, akkor ez egy elég veszélyes játék lehet hosszú távon és nem fogja a márkádat feltétlenül építeni. Abban az esetben tudsz magasabb árat kérni, ha megfelelően pozicionáltad Magad szakértőként. És valami pluszt tudsz hozzá tenni a dologhoz a konkurenciához képest.
Nyilván ki kell számolni, hogy konkrétan mekkora kiadásról beszélünk. Az alacsony ár kezdetben meg tud ugyan erősíteni egy vállalkozást, de később végig a konkurenciával kell versenyezned. Jó trükk, ha valami olyat teszel a csomagba, amitől egyedi lesz az ajánlatod és így nem is lehet összehasonlítani az árat a konkurenciával. Ár alapján csak akkor vásárolnak az emberek, ha nincs más szempont. Gondolj bele, Te mindig a legolcsóbb sport cipőt veszed meg (a fenti példánál maradva)?
Nehezebb egytermékes dolgot eladnod, mert újra meg kell győznöd az illetőt, hogy szüksége van Rád. Érdemes azt is végiggondolni, hogy hány új ügyfélre van szükséged, és milyen időközönként, hogy meg tudj belőle élni. Mit tudsz újra értékesíteni nekik? Ez sokkal könnyebb, mint új ügyfeleket szerezni. Kitalálhatsz egyre drágább termékeket, amiket lépcsőzetesen adsz el, és upsell (kiegészítő) ajánlatokat is beiktathatsz.
A jó felépítés:
- ingyenes termék például letölthető pdf, videó (kopogtató termék),
- olcsó termék (szívesen mondanak rá igen-t),
- normál áras termék,
- újravásárolható normál árú termék előfizetésként,
- különleges, drága termék vagy szolgáltatás (például high ticket szolgáltatás).
Az online tanácsadói tevékenység sok esetben egy high ticket-es megoldás. Például life coachként nem elég picit motiválnod a másik embert, hanem konkrét stratégiára van szükség, amit ráadásul együtt meg is kell valósítani. Motiválnod kell – e példa szerint -, a másikat, hogy erőfeszítéseket tegyen. Ezért ez lehet egy akár több százezres költség is a részéről. Ez egy olyan csomag, mely sikeressé teszi az ügyfeledet. Sok időre, energiára lehet szükség ebben a munkában. És személyesen egyszerre csak pár embernek tudsz segíteni.
Ha van egy honlapod, még semmi nem fog történni
Sok milliárd honlap van, ami önmagában még kevés. Éppen ezért meg kell tervezned az online marketingedet. Ahogy fent már írtam, a tartalom marketing iránya a márka építéssel, online tanácsadóként jó megoldás lehet. Ezzel a brand-et is fel tudod építeni Magadnak. Ezt érdemes keresőoptimalizálási szempontok alapján megcsinálnod, kulcsszóra megírva a cikkeket, illetve a videókat. Ilyenkor a címekben szoktuk például használni a kulcsszavakat: a legfontosabb keresőoptimalizálási beállítás. Ez egy több hónapos lassú folyamat, de ha kész a marketing terved, akkor az alapján már holnap meg tudsz jelenni a keresőhirdetések segítségével a neten. Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak
A cél, hogy a fizetett hirdetéseken keresztül megtaláljanak és feliratkozzanak az e-mail marketing listádra. Így már díjmenetesen el tudod őket érni bármikor. Akár uborkaszezonban is. Ezen kívül a lead-ekből potenciális ügyfelek lesznek a megfelelő kommunikáció segítségével. Minden pontosan megtervezhető, és a költségek is nagyjából előre kiszámolhatóak.
Költségek kiszámolása
Nyilván nincs végtelen büdzséd, így előre számolj ki mindent. A vállalkozás költsége (lásd mondjuk KATA-s vállalkozás), könyvelés, internet, desktop stb., költsége alap. Gondolj bele, ha órákon keresztül online leszel tanácsadó és kamerát használsz, akkor mi lesz a kényelmes megoldás. Mobilon kicsit körülményes lenne a dolog… Marketingterv elkészítése, ha nem Te csinálod meg.
Ez alapján szükséged lesz egy profi honlapra (ezzel fognak azonosítani), megfelelő arculattervezéssel, mely egyszeri költség. Ezen kívül rendszeres domain és tárhely valamint content marketing költség is felmerülhet, ha nem Te fogod megírni a webszöveget. Fontos a honlap karbantartása, vírusvédelme is. Emellett a keresőhirdetések (például Facebook, Google Ads) menedzselési és hirdetési költsége merül fel.
Idővel látni fogod, hogy konkrétan mennyibe kerül egy új ügyfél megszerzése pénzben, időben, energiában, és kedvedre bővítheted az üzletedet. Ezeket is érdemes kiszámolnod:
- a célszegmens méretét (ne legyen túl nagy vagy kicsi),
- online elérés költségeit (melyik csatorna a leghatékonyabb?),
- feliratkozó megszerzésének költsége,
- vásárló megszerzésének költsége,
- a profit várható alakulása, illetve fizetésed meghatározása.
Így konkrétan látni fogod, hogy mekkora tőkére van szükséged. Számold ki pesszimista és optimista módon is a fentieket. Első lépésben le is tesztelheted az ötletedet próba gyanánt. Beszélgethetsz róla ismerősökkel, megfigyelve az ő és a Te reakcióidat. Fontos, hogy mindent pontosan mérj, legalább a Search Console, Google Analytics és Facebook pixel segítségével, ha ezeken a platformokon dolgozol. Csak az fejleszthető, amit mérünk. És csinálj A/B teszteket az e-mailekkel, hirdetésekkel, stb. Az online marketingben minden mérhető.