Mi az az online marketingterv?
Az üzleti terv legfontosabb eleme, amely konkrétan leírja, hogy az üzleti küldetés milyen ügyfélszerzési stratégiával fog megvalósulni.
Mik a részei az online marketing tervezésnek?
Az első lépés a piac és a versenytársak elemzése, valamint a célcsoport, üzleti célok meghatározása. Ezután történik az ezekhez vezető út, illetve technikák meghatározása és a stratégiatervezés.
Milyen egy profi marketingterv?
A fentiek alapján logikusan felépített, meggyőző, könnyen érthető, részletes, egyszerű, módosítható. Sok esetben edukatív résszel kiegészített, a legújabb trendeket megcélzó leírás.
Mi a célja a marketing stratégia lépéseinek?
Meghatározza, hogy kik a potenciális vásárlók, ügyfelek (lásd célcsoport, buyer persona, lead), hogyan érhetőek el, szerezhetők meg és mi módon lehet nekik értékesíteni.
Az online marketing terv elkészítésének lépései
Ha fel akarunk építeni egy házat, akkor először megtervezzük (jobb esetben), hogy kiknek, hol, hogyan és mikor készül el az otthon. Az online marketing terv, illetve stratégia esetében miért lenne különbség?
Aztán jobb esetben a valóság visszaigazolja, hogy jól gondoltuk-e a dolgokat vagy sem. Ha nem, akkor nagyon sok pénzt veszíthetünk a „próbálkozás” miatt. Számomra ez arról szól, hogy megfelelően szolgáljuk az embereket, hogy örömöt okozzunk nekik, és nem pedig a nyomulás a lényeg.
Ezért vannak inbound megoldások, mikor a nagyérdemű keres meg minket, és nem mi erőszakoljuk rá a hirdetéseinket. Az értékesítési tölcsért pontosan, részletesen ki kell dolgoznunk az ügyfél karaktere (persona) alapján.
A jó marketingterv érthető, és támpontot ad arra vonatkozóan, hogy konkrétan mit kell tennünk, hogy sikerre vigyük vállalkozásunkat, de a befektetőnek is ugyanígy segítségére van.
Főbb részek
1. Vezetői összefoglalás
Ez azoknak szól, akik nem szeretnék elolvasni a teljes online marketing tervezést, ami általában 1-2 oldal. A legvégén lehet megírni ezt a rezümét. Amennyiben önmagadnak készíted el a tervet, akkor erre a részre nincs szükség.
Felépítés:
- Szolgáltatás / termék lényegre törő bemutatása.
- Miben vagyunk mások, mint a konkurencia?
- Hogyan fognak minket látni az ügyfelek?
- A célcsoport bemutatása (demográfia, érdeklődésük stb.).
- A szolgáltatás / termék előnyei (miért érdemes minket választaniuk).
- Az üzleti küldetés célja és a marketingünk kapcsolata.
- Célok és az alcélok meghatározása (marketing költségek, megtérülés meghatározása).
2. Piacelemzés
Maga a piacelemzés többnyire a SWOT (belső) vagy PEST (külső) faktorokat vizsgálja meg. Ezek mozaikszavak és a következőkben segítenek nekünk.
Első a PEST elemzés:
- Political analysis (politikai tényezők)
- Economic analysis (gazdasági tényezők)
- Social analysis (szociális tényezők)
- Technological analysis (technológiai tényezők)
- A politikai tényezők hogyan hatnak a termékeinkre / szolgáltatásainkra?
- A gazdasági hatás miképpen mutatkozik meg számunkra (hogyan fogunk teljesíteni emelkedés / esés során)?
- A gyors technológiai fejlődés hatásai vállalkozásunkra.
- Szociális faktorok (demográfiai és pszichográfiai tényezők).
A SWOT analízis:
- Strengths (erősségek)
- Weaknesses (gyengeségek)
- Opportunities (lehetőségek)
- Threats (fenyegetések)
- Milyen lehetőségeid vannak?
- Milyen veszélyekkel kell szembenézned?
- Mi az, ami jól megy?
- Mi az, amiben rosszabb vagy?
- Mi az, amin tudsz változtatni, és mi az, amin nem?
Vannak tehát belső erők, amire tudunk hatást gyakorolni, és külső erők is, amire nem. Éppen emiatt fontos, hogy részletesen elkészítsük az elemzést és mindenre, amire lehet felkészüljünk.
3. A célközönség meghatározása
Általában maximálisan 2-3 célcsoport határozható meg, melyet a legmélyebben elemeznünk kell. Ez alapján tudjuk őket a legjobban kiszolgálni. Általában ezt két részre szoktuk osztani.
A. Demográfia szempontok
Nemére, korára, demográfiai elhelyezkedésére vagyunk kíváncsiak
B. Pszichográfiai tényezők
Érdeklődési kör, szokás, életstílus iránt érdeklődünk.
Tehát a kérdés: kinek?
Hány évesek, mit szeretnek, milyen neműek, mi jellemző rájuk, hol szoktak vásárolni? Mi a családi állapotuk, munkájuk, beosztásuk, végzettségük, iparág, amiben tevékenykednek? Mi a hobbijuk, érdeklődési körük, mit olvasnak? Hol élnek?
Mi a céljuk (elsődleges, másodlagos) és hogyan segítesz nekik ezt elérni? Mik az értékek, félelmek, problémák az értékesítés során? Ezen infók birtokában például a Facebook Audience Insights-ban már tudsz is garázdálkodni, mely a célközönség adatainak elemzéséről szól.
Fontos lehet a személyiségtípus is, az árérzékenység, milyen értékben és milyen gyakran vásárol? Egyedül vagy családjával dönt ebben a kérdésben? Kiben bízik és mennyit informálódik a döntés előtt? Az árat vagy a minőséget tartja fontosnak? Mik a kifogásai a vásárlás kapcsán és mi motiválja?
4. A versenytársak meghatározása
Hiába ideális a piaci helyzet, ha a konkurencia erős, így azt is részletesen meg kell vizsgálnunk. Ha túl nagy szeletet akarunk a piaci tortából kivágni, akkor gondban leszünk. Ha túl kicsit, akkor is.
Ezért is fontos a pontos pozicionálás, olyan részterület kiválasztása, ahol nincsenek túl sokan, de túl kevesen sem. Emiatt is kell megvizsgálnunk a konkurenciát.
A. Hogyan tesznek szert az ügyfelekre?
Hol hirdetnek, milyen marketing platformokat használnak? Hogyan épül fel a marketing funnel (tölcsér), ahogy lead (érdeklődőből) például ügyfél, majd hűséges vásárló lesz?
B. Milyen célcsoportban gondolkodnak?
Hogyan épül fel az árképzési stratégiájuk, és pontosan kiket céloznak meg? Milyen módon tartják meg a meglévő ügyfeleiket?
C. Újravásárlásra történő ösztönzés
Ösztönzői és törzsvásárlói rendszerek feltérképezése, lemorzsolódás megszüntetésére irányuló törekvések.
5. Üzleti célok kijelölése
A. Küldetés
Mi a vállalkozás célja? A „miért” kérdésre adott válasz a nyerő.
B. A küldetés részekre osztása
A célok segítenek visszajelezni azt, hogy jó úton járunk és az alcélok segítségével el tudjuk érni a fő célunkat. Itt inkább a „hogyan” kérdéssel operálunk. Gyakori alcél lehet a break-even pont meghatározása, azaz elérni azt, hogy az eddigi befektetett költségeink megtérüljenek.
C. Mérföldkövek
Valódi lelkesedést adó legkonkrétabb célok, hiszen belátható időn belül teljesülnek, és feedback-et (visszajelzést) adnak. Ilyen lehet a 10%-os növekedés célkitűzése.
6. Marketing stratégia létrehozása
A konkrét stratégiát először létrehozzuk, majd amit lehet automatizálunk, és folyamatosan optimalizáljuk azt.
A. Termék / szolgáltatás meghatározása
Nem elég jó terméket / szolgáltatást létrehozni, annak az egyszerű terjesztése is lényeges.
Mit?
Ez a pozicionálás része. Konkrétan mit árulsz, és azt hogyan fogalmazod meg? Miben vagy más a konkurenciától?
B. Árstratégia
Sok minden függvénye, de nagyon meghatározó. Nyilván egy alul pozicionált terméket nehéz lesz később jóval drágábban áruba bocsátani.
C. Promotálás
A termék / szolgáltatás eljuttatása a célcsoportnak: hirdetések, akciók stb. révén.
D. Helyszín
Az értékesítés helyszíne: például webshop vagy fizikai bolt lesz? Esetleg mindkettő?
Hogyan?
Hogyan fog felépülni a stratégia (offline, online) kommunikáció? Milyen területeken dolgozunk, például PPC online marketing, affiliate marketing, lead-ből, vevő, vevőből hűséges vevő, stb.
A cél is nagyon meghatározó:
Tehát felmérjük a terepet, hol van hely (az az a bizonyos marketing torta megfelelő szeletére rárepülünk)? Miben csináljuk mi másként a dolgokat? Hogyan tudjuk kommunikálni, aztán mindent mérünk és mérünk és fejlesztünk.
7. A költségek meghatározása
A marketingterv megvalósításának költsége mérhető:
- pénzben,
- időben,
- egyéb erőforrásokban.
Ki kell számolni és a célhoz rendelni:
- egyszeri költségeket,
- visszatérő költségeket,
- megtérülést és a profitot,
- termékek / szolgáltatások marketing-, például hirdetési költségeit.
Például, ha tudod, hogy x kulcsszóra hirdetve a Google Ads (Adwords) esetén mennyibe kerül egy kattintás ára, és a konverzióval is tisztában vagy, akkor pontosan tudni fogod, hogy mennyibe kerül egy új ügyfelet megszerezned és ő mennyi pénzt fog Nálad elkölteni.
Természetesen más keresőhirdetési platformokat is használhatunk a keresőmarketingen belül, ez csak egy példa volt csupán.
Érdemes azt is mindig figyelembe venni, hogy vannak szezonok. Emellett a továbbképzések is nagyon fontosak, hogy képben legyünk folyamatosan.
Az online marketingterv részét kell, hogy képezze a SEO (keresőoptimalizálás).
Content marketing és a haverok
A tartalom marketing (content marketing) lényege, hogy valamilyen szöveget terjesztve próbáljuk meghirdetni a szolgáltatásunkat, termékünket. Ma már alap, hogy a PR kézen fogva jár a SEO-val. Ezt hívhatjuk online PR stratégiának is. Persze ahány ember annyi fajta, így sokszor a Lipót-on (mára már bezárt elmegyógyintézet) kötnénk ki, ha nem megfelelően hangoljuk össze az online marketinget, webdesign-t, arculattervezést, webfejlesztést, programozást, analitikát, SEO-t, webergonómiát. Ez több szakterület, aminek összhangban kell lennie egymással.
Na, de térjünk vissza a content marketinghez. Ha nagy vonalakban megvan a terv, akkor a kulcsszavakat könnyen kinyerjük a Google Ads-ből (komolyabb ügyfeleknek, komolyabb adatokat mutat meg a rendszer), sőt az Adwords Keyword Planner ötletel is nekünk, de ott vannak a Google kereső által felajánlott Latent Semantic Index (látens szemantikai indexelés), azaz LSI kulcsszavak is, amik automatikusan megjelennek.
Azonban az organikus találatoknál a kulcsszavak szerepe egyre inkább csökken. Már anélkül is meg tudja a Googlebot (Google feltérképező robot) állapítani, hogy miről szól az oldalad.
Ne vesszünk el a részletekben, mert erről háromszáz csillió órát lehetne beszélni, a külön területekről. És akkor még a mérésről nem is beszéltünk, ami segít tovább csiszolni a gépezetet.
Tényleg csuda egy mulatság és játék, ha kezd összeállni a kép, és összhangba kerülnek az eszközök. Addig meg téphetjük a hajunkat, legrosszabb esetben. Ezért érdemes tanulni, life-long learningben nyomni, mint a papok holtig tanulni, vagy megbízni egy profi céget, aki akár az egészet megoldja és a weboldal szövegét is megírja nekünk.
Így ma már a vállalkozáshoz elég egy jó ötlet és egy kis pénz, hogy elinduljunk, mindenben segítenek nekünk. Ezért is érdemes a vállalkozás esetében külön venni az ötletelő, a menedzser (fenntartja a rendszert) és a szakember (kiszolgálja a vevőket) feladatkörét. Ha nincs két gonosz ikertesód, akkor is megvalósíthatod egyedül is mindezt a három szerepet. Aztán kiszervezed, ahogy nő a céged. A lényeg, hogy tudd, mit miért és hogyan teszel…