Mik a legfontosabb tényezők, amire figyelned kell weboldalkészítés árak kapcsán
- Lesz-e adatbázis tevékenység a háttérben?
Ez annak a kérdése, hogy bármilyen adatot kell-e rögzíteni? Ha példának okáért form (űrlap) van a kapcsolati oldaladon, akkor ha azon keresztül üzennek neked, arról ugyan kapsz értesítést, de maga az adat nem tárolódik alapból sehol sem. Természetesen van rá lehetőség, hogy megmaradjon az infó, amit ki tudsz exportálni Excel-ben vagy más file formátumban.
Emellett, a vásárlókról érdemes infót gyűjteni automatizált módon. Főleg, ha sokan vannak. És a hírlevélküldés és egyéb integrációk is hasznosak, ha ezek egymással összefésülve működnek, sok időt megspórolva Neked. De alap helyzetben nem szokott adatbázis tevékenység működni a háttérben.
- GDPR és egyéb jogszabályokkal is kompatibilis az oldal?
Ha csak egy szimpla fehér felületből áll az oldalad, akkor is kötelező az adatkezelési tájékoztató elkészítése és közzététele. A GDPR-ról minden lényeges infót itt találsz meg. Emellett az általános szerződési feltételek megírása is fontos szempont lehet.
- Szövegírás tisztázása, mely SEO és marketing szempontból nagyon meghatározó
Alapesetben nyilván az ügyfél adja a tartalmat, de arra is van lehetőség, hogy az előzetes online marketingterv alapján SEO és marketing szempontok szerint építsük fel a szövegírást. Ez azért fontos, mert ezáltal egyrészt megtalálják a honlapot (keresőoptimalizálás vagy keresőhirdetés például Google Ads révén) és a konverzió is jó lesz (rá is kattintanak), tehát megrendelésre is lehet számítani.
Minimum érdemes a Google Analytics és Search Console használata (ingyenes), hogy pontosan mindent mérni tudjunk, és a Google-tól megkapjuk a figyelmeztetéseket, ha technikai probléma akadt. Ha Te végzed a tartalomfeltöltést, szövegírást, akkor legalább a SEO-ról írt cikkeimet nézd át. Érdemes kulcsszókutatás alapján megírni a tartalmakat, melyek hasznosak és igényesek.
Google keresőben a szövegíráshoz fel kell mérni a keresletet és kínlatot
- A tárhely kompatibilis-e a honlappal és elég nagy méretű-e?
A WordPress-szel nem szokott gond lenni, lévén a legnépszerűbb a világon, de egyéb esetben lehet probléma. Nagyobb webshopoknál, ahol sok képpel dolgoznak, ott gyorsan betelik a kvóta. Ráadásul már az esetlegesen telepített mintaoldalakkal is lehet emiatt probléma. Éppen ezért érdemes ezt is megvizsgálni. Az sem mindegy, hogy a szerver hol helyezkedik el, mert ha egy messzi országban, akkor lassulhat a betöltődés és ez közvetett módon hat a rangsorolásra is. Ha hírlevélküldéssel is foglalkozol, azt érdemes alaposan végiggondolni, hogy hogyan csináld.
A honlap tartalmát érdemes dedikált szerverre tenni, hogy ne kerüljön az oldalad spam listára és más hibája ne befolyásolja a Te eredményeidet (lásd osztott szerver tulajdonságai). Ez azt jelenti, hogy, ha nincs a mappákra tiltás beállítva és feltörik a hosting szolgáltató egyik ügyfelének a honlapját, akkor Te is megkaphatod a vírust, illetve Te is tiltó listára kerülhetsz. Függetlenül attól, hogy Te semmit sem csináltál.
- Ha útközben meggondolod Magad és mondjuk más funkcióra is szükséged van, akkor mi a helyzet?
Ezt áthidalva érdemes óradíjat előre meghatározni, és ez alapján bármit tudtok variálni a későbbiekben is.
- Hány menüpontban, almenükben, tartalomban gondolkodunk és ki szerzi be és tölti fel ezeket?
Nyilván nem mindegy, hogy néhány oldalas, vagy összetettebb weboldalban / webshopban gondolkozunk, és azok milyen hosszú aloldallal rendelkeznek. A képeket grafikusnak meg kell vágnia, esetleg neki kell előkeresnie? Erre nagyon hasznos a Pixabay (vannak fizetett és ingyenes jó minőségű képek is).
A képek és a szöveg felvitele is elég sok plusz munka lehet. Ha pedig egyedi tervezésű az oldal (ma már ritka), akkor a site-builder munka is lehet újabb tétel. Ugyanis a grafikai tervek alapján össze is kell rakni az oldalt. Ez ugyanúgy lehet WordPress weboldal is, de ez esetben nem kell grafikai sablont vásárolni hozzá, hanem egyedi tervek alapján fog elkészülni.
- Határidők. Az jó, ha péntekre elkészül a honlap, de azt is tisztázzuk, hogy konkrétan melyik péntekre.
Érdemes az elején megfelelő struktúrában és szoftverekben (például Yoast) gondolkodni, és kitölteni a title és meta leírást… Utólag ez óriási munka a kép SEO-val együtt, melynél a cím és alt felirat kitöltése kötelező a keresőoptimalizálásban. Ha megvan a részletes online marketingterv, akkor annak részeként ez is fontos szempont.
A keresőhirdetések kapcsán, példának okáért a Google Ads (Adwords) és Facebook kampánykezelési lehetőségekről is érdemes érdeklődni. Hiszen, ahogy írtam, hiába van kész a honlap, azt be is kell járatni, hogy megtaláljanak.
Keresőoptimalizálás
- Új domain-en lesz felépítve a honlap?
Nem mindegy, hogy hol kerül felépítésre az új honlap, mert a költözés díja plusz pénzbe kerül. Ha nagyon elhúzódik a folyamat, akkor SEO szempontból nem túl szerencsés eredményre tehetünk szert, mert a Google elkezdheti indexelni az oldalt, bár ezt mindig linkek segítségével teszi meg.
- Egyedi fejlesztésű vagy WordPress rendszerről van szó (a kettő nem zárja ki egymást)?
Általában az utóbbiról beszélünk, hiszen ez a legköltségkímélőbb és célravezetőbb (gyors, a világ legnépszerűbb platformja). Olyat vegyél, amire szükséged van és ne pedig olyat, amit el akarnak Neked adni, amiért például csak azzal a termékkel rendelkeznek. Tehát vásárolhatsz profi sablont 15-40 e Ft-ért Áfával, rengeteg mintaoldal közül választva, és azok is továbbfejleszthetőek.
Ezen kívül csináltathatsz egyedi grafikai tervezést (jóval drágább és nem szokás), amit akár WordPress alá is be lehet húzni, de más rendszert is lehet használni (akár egyedi fejlesztésű honlapot). Nem sok értelme van, amikor a WordPress esetében már ingyen megírták számodra az alapvető programokat, és a további plugin-oknak (bővítményeknek) is a nagy része ingyenesen elérhető.
Van lehetőség megvásárolni egy sablont 15-40 e Ft-ért Áfával, ahogy írtam, de jogilag és más tekintetben sem használjuk a hozzájuk tartozó mintaképeket és szövegeket. Átszínezhető, átméretezhető, jóformán minden megváltoztatható bennük, de az arculat maradjon egységes. Ezt érdemes megőrizni, ha mintaoldalt kapcsolunk be, és azt változtatjuk meg a magyarítás mellett. Azonban a logótervezésért külön kell fizetni, ha szükségünk van rá, ami inkább a brand építés miatt fontos. A honlap olyan, mint régen a névjegykártya, azzal azonosítanak. Nagyjából 48 e Ft-tól érhető el a logótervezés.
Ha megrendeled a sablont, akkor akár egy mintaoldalt bekapcsolva, kapsz egy egységes arculatú weboldalt. Ezt kell magyarítani, átrendezni, kiegészíteni szükség esetén grafikai munka vagy fejlesztés segítségével. Természetesen, amit a sablon enged, az mind könnyen variálható fejlesztés nélkül is. Ám a minta oldalon lévő szöveget és képeket törölni kell. Szükség lehet egyéni arculattervezésre, melyhez logót is szoktak terveztetni, mely nagyjából 48 e Ft-tól indul. Ez mind külön tétel szokott lenni. Az elvégzett munka arra vonatkozik, amit az árajánlat tartalmaz.
- Referenciák felhasználása
Ezzel nem szokott gond lenni, mert ez általában az ügyfélnek is reklám. A site bar-on is, és egyéb helyen is elhelyezésre kerülhet a fejlesztő / tervező linkje.
- A weboldalkészítő referenciái
Ezt mindenképpen nézd meg, mert ezek a legjobb munkái, így legjobb esetben ilyenre számíthatsz. Emellett érdemes az ügyfelei véleményeit is átnézned. És szintén fontos, hogy megbízható legyen, és egy nyelvet beszéljetek egymással.
- Előfizetéses rendszerrel vagy egyszeri költséggel kell számolni?
Általában webshopok esetén szoktak előfizetéses konstrukcióban gondolkodni. Érdemes kiszámolni, hogy van-e értelme hosszú távon a többszörösét kifizetni ugyanazért a szolgáltatásért, de ennek számtalan előnye is van, hiszen például a karbantartás is benne van a szolgáltatásban. A webshopkészítésről és bérlésről itt találsz bővebb infót.
Fontos tisztázni, hogy konkrétan mi van benne a szolgáltatásban, mert sok kicsi sokra megy. Grafikai megrendelés esetén sem mindegy, hogy megkapod-e a forrás file-t a végén, amit bármikor szerkeszteni tudsz, vagy függni fogsz mindig a grafikusodtól. Aki, ha szolgáltatást vált, vagy nem elérhető, akkor újra ki kell fizetned a grafikai tervezést.
Nem mindegy, hogy például a hírlevélszoftver telepítésén mit értünk pontosan. Ki fogja a grafikai template-eket elkészíteni? A jogi szövegeket megírni ehhez? És a jogszabályoknak megfelelő módon beállítani, hogy például kapjon a user automatikus e-mailt a leiratkozás tényéről. Pontosan milyen form-okra lesz szükség?
Pontosan mikor és mit kell kifizetned, és mit kapsz cserébe. Ha nem vagy elégedett, akkor milyen lehetőségeid vannak? Ezeket is érdemes előre tisztáznotok.
- Karbantartás, hacker támadások elkerülése
A virtuális térben megnőtt a forgalom és a bűnözés mértéke is. Ma már nem biztos, hogy észreveszed, ha feltörték az oldaladat és egyre szofisztikáltabb módon próbálnak a zsaroló vírusok korában szabotálni Téged. Ha a Google észleli, akkor rangsorban visszaeshet SEO szempontból az oldalad. Ráadásul a funkciók is kárt szenvedhetnek és spam tartalom is megjelenhet az oldaladon. Hogyan előzhető meg a feltörés WordPress honlapok esetén?
Az igazán profi megoldás, ha elég, hogy rendelkezz egy jó termékkel / szolgáltatással, és a többit rábízhatod egy harcedzett csapatra, akik reális áron dolgoznak. Gondolj bele, ha nem így van, akkor 4-5 cégnek kell egyszerre dolgoznia, akik nem biztos, hogy (főleg, ha konkurálnak egymással) szívesen megteszik majd ezt. Időbeli elcsúszás, felelősségpasszolás ütheti fel a fejét emiatt. Több időre, pénzre és bosszúságra lehet így számítani. Ha pedig nem kompatibilisek egymással a különféle területek, az a hatékonyság rovására megy és anomáliák fognak idővel kialakulni.
- Az elején és később is mindent egy kézben megkapsz?
Az utolsó, de egyik legfontosabb szempont a weboldalkészítés árak kapcsán, hogy egy kézben mindent megkapsz-e a szolgáltatótól vagy Neked kell kísérletezve megtalálnod az egymással kompatibilis megoldásokat és cégeket. Természetesen a fent felsoroltak kapcsán, mi mindenben tudunk neked segíteni, ha minket választasz.