A Facebook mellett / helyett B2C (cégként magányszemélynek történő) értékesítés esetén érdemes a Pinterest marketingben gondolkodnod. Főleg, ha a célközönség nagy része hölgyekből áll. Több száz millió felhasználó található itt meg. Nemcsak képek, videók is szóba jöhetnek, és akkor hatásos, ha közvetlenül a weblapodra akarod irányítani a nagyérdeműt. Emellett márkaépítésre is kiváló megoldás.
Vizuális marketing platform, melyet a 15-35 éves hölgyek használnak előszeretettel. Ne tévesszen meg az a dolog, hogy ha például egy férfinek van szüksége segítségre, akkor sok esetben a nők találják meg nekik a legjobb megoldást. Volt olyan ügyfelünk, aki azt hitte első körben, hogy masszázs szolgáltatása nagyjából csak a hölgyeket érdekli. Pedig valójában csupán ők kértek időpontot a párjuk számára.
A legfontosabb infók a Pinterest-ről
Amerikai, főleg képmegosztó oldal, mely 2010-ben béta verzióban indult el először. Az itt jelenlévők inspirációt, ötletet keresnek. Egy adott problémára keresik a megoldást, vagy később akarnak vásárolni, és ehhez gyűjtenek hasznos információkat. Trendi terméket érdemes itt felvonultatnod. A fogyasztók szokásaira közösségi médiaként nagy erővel hat, sok esetben a Facebook-ot, illetve Instagram-ot is megelőzve. Az Egyesült Államokban a Facebook után a második e tekintetben.
A tagok véleménye szerint, több mint 90%-a ez alapján tervezi meg a vásárlását. A felhasználók feléről elmondható, hogy meg is vették az adott terméket és 67%-uk itt találkozott először az adott márkával / termékkel.
Népszerű témák
- divat
- lakberendezés
- szépségápolás
Hogyan működik a Pinterest?
Érdeklődési körnek megfelelően hozhatsz létre különféle táblákat. Ezekre az általad preferált vagy megosztott képeket (pinek-et) kitűzheted. Legfontosabb fogalmak:
- Pin (maga a megosztott tartalom, így a „pinelés” ezek megosztására utal. A „pin” az angolban a gombostűt jelent).
- Board (tábla, mely csoportokba rendezi az általad kiválasztott témádnak megfelelő tartalmakat, amiket rátűzöl).
- Pinnerek, pinelők (Pinterest felhasználói).
- Pinning (Maga a pinelés).
Egy felhasználó természetesen több táblát (board) is létrehozhat pinelt tartalmak kategorizálására. De meg is oszthatja ezeket az összes pinelt tartalommal együtt. Az üzleti Pinterest oldal tevékenységét lehet követni, illetve az egyes tábláit is. A hírfolyam itt is ugyanúgy működik, mint általában a többi social media elemeinél.
Ha követsz néhány embert, akkor az általuk pinelt tartalom megjelenik a hírfolyamodban. Létezik személyes fiók, és ezen kívül van üzleti account is. A személyes fiók átalakítható üzleti fiókká, de tudsz egyből utóbbiban is gondolkodni. Ezáltal a statisztikához, hirdetésekhez is hozzáférsz. Be tudod állítani, hogy:
- szakemberként,
- helyi vállalkozásként vagy
- márkaként, stb. regisztrálsz.
Céges Pinterest oldal létrehozása
Miután regisztráltunk és létrehoztuk a céges oldalt, el kell helyeznünk a különféle táblákat. Ide fogjuk gyűjteni a képeket, videókat. Mások által megosztott képek helyett a legjobb, ha saját képeinket használjuk erre a célra. Ha kreatív, ötletes, különleges tartalmakat osztasz meg, akkor azt szívesen megosztják és így a honlapodra is ellátogatnak a user-ek.
Ezáltal megismerik a brand-edet. Sok cég használja könnyedén Pinterest marketing tevékenységként úgy ezt a platformot, hogy egyszerűen megosztja a termékeit. Mivel már rendelkezik képekkel. Hatékony a Pinterest marketingben azonban csak akkor leszel, ha:
- Releváns, specifikus témával kompatibilis képekben gondolkozol.
- Jó minőségűek a képek és a videók technikailag (2:3 például 600 x 900 pixel, 1:3, vagy 5 képarány a kívánt arány),
- tartalmilag is (újdonság, kreatív, ötletes, stb.).
- Lehetőleg a kép valamilyen életmódot, életérzést tükrözzön.
- A képeket a téma alapján feliratozhatod.
- Érdemes több képet is használni egy pin-ben.
- Add meg a kép feltöltésnél az URL-edet (ezzel terelve a honlapodra a látogatót).
- Bemutatkozó részben használj kulcsszavakat.
- Rendelkezz konkrét online, komplex marketing tervvel. (Tudd, hogy konkrétan mi jellemző a célcsoportra. A teljes marketing folyamatban lásd, hogy ez melyik marketing elem és konkrétan mit várhatsz tőle.)
- Feltöltött tartalmaid legyenek frissek.
- Ha pin-jeid nem népszerűek, akkor archiváld őket (kivétel, ha jó az átkattintási arány a weblapodra, mert így forgalmat generál).
- Ne akarj közvetlenül értékesíteni, lead generálásban gondolkozz (használj például „hogyan csináld” jellegű pinek megosztását).
- Folyamatosan posztolj minőségi tartalmat.
- Ne szerezz kamu pineket, például Facebook csoportokból, mert hosszú távon visszaüt (nem a célcsoportodból származik).
- Az arculata a fiókodnak passzoljon a márkádhoz (azzal legyen összhangban).
- Bővítsd néha a tábláidat.
- Tábláidra a szöveget úgy fogalmazd meg, hogy a brand és kulcsszavak legyenek benne (külön-külön vagy keverve).
Pinterest marketinghez először a legfontosabb adatokat megfelelően megadva regisztrálj. Nincs értelme addig belevágni, amíg ezekkel nem vagy kész. A beállításokon belül a profil menüpontban tudsz 165 x 165 pixel képet feltölteni. A webhelyedet mindenképpen erősítsd meg, mert SEO szempontból ez segíti a pinjeid rangsorolását.
Pinterest forgalom mérése
Nagyon fontos, hogy mérd az eredményeket. A beállításokon belül tudod lekérni a HTML kódot, amit az index oldalra kell beilleszteni. De a legegyszerűbb, ha a Google Tag Manager-t (Google Címkekezelőt) használod erre a célra. Így nincs szükség webfejlesztőre, programozóra. Ezután ezt ellenőrizd le.
Pinelj valamilyen tartalmat a webhelyedről. Ha magában a pinben látható a webhely címe, illetve profilképed / logód, akkor sikeresen igazolva lett, hogy Tiéd a honlap. Erről bővebb infó, lásd pin analitika. Ha nem megfelelő linkre mutat az adott kép, akkor büntetést kaphatsz, így erre mindenképpen figyeljünk a Pinterest SEO-t illetően.
A pinek 3 fajtája
Arra is lehetőség van, hogy bővítsd a pineket a meta adatok megadásával. Ez azt jelenti, hogy a weboldaladon lévő adatok összeköttetésben vannak a Pinterest fiókoddal, és ott megjelennek ezek az információk. Ezek extra információt tartalmaznak és automatikusan frissülnek, ha weblapod frissül. 3 fajtáról beszélhetünk:
- Cikkpinek (weboldaladról publikált cikk esetén a szerző neve, főcím, rezümé a tartalomról, publikálás dátuma jelenik meg).
- Bővített termékpinek (legfrissebb árazási, elérhetőségi és termékadatok közvetlenül kerülnek megadásra).
- Receptpinek (receptek címe, adag, főzési idő, értékelések, az étrend típusa és a hozzávalók listája jelenik meg a weboldaladról).
Ezt úgy tudod beállítani, hogy bővített metacímkével kell ellátnod a weblapodat, ha már rendelkezik ezekkel az extra infókkal. Következő lépésben ezt érvényesítened kell a Pinterest oldalon. Ezután 24 órán belül értesítést kapsz erről a folyamatról. Ezek után ha új pin-t hozol létre, arra is vonatkozni fog mindez, rendelkezve evvel a funkcióval.
Ha nincs szükséged erre a funkcióra a jövőben, akkor a fejlécbe kell a kódod zárócímkéje elé elhelyezned ezt a kódot: <meta name=„pinterest-rich-pin” content=„false” />
Pinterest marketing ötletek
A weblapodra mindenképpen érdemes a „mentés” gombot is telepíteni, hogy a Pinterest felhasználók könnyedén meg tudjanak osztani képeket a honlapodról. Van olyan variáció, ami minden aloldalon, vagy csak néhányon jelenik meg, esetleg akkor, ha az egérrel rámutatunk az adott tartalomra. Ez mind szabadon beállítható.
Megtervezheted saját „mentés” gombodat, de WordPress plugint is letölthetsz hozzá. Pinelj akár naponta egy tartalmat, de ha 3 hónap alatt osztasz meg 10 képet, akkor azt időarányosan oszd el. Az is jó megoldás, ha mindig megadott időben csinálod mindezt, mert így idővel várni fogják az új tartalmakat Tőled. Érdemes azt is figyelembe venned, hogy többnyire mobilról nézegetik a képeket, videókat a Pinteresten. Így az 1560 pixelnél magasabb képek meg lesznek vágva.
A rövidebb szövegezés a képen segít kifejteni, hogy milyen tartalomról van szó konkrétan. Grafika elkészítésére itt találhatsz infót, ahol ingyenes grafikai szoftverek és jogtiszta professzionális képek is megtalálhatóak. Emellett mindenképpen használj kulcsszavakat is, ami szintén a keresőoptimalizálás szempontjából fontos lehet. Szükség van egyedi képekre és egyedi leírásokra is.
Nagyon fontos, hogy csak jogtiszta képekben gondolkozz. Emellett a profilodhoz kapcsolódó fiókokat, táblákat érdemes követned, akik nem a vetélytársaid. Ez a fajta aktivitás is sokat segít. Magát a marketing stratégiát pedig mindig mérd, és ez alapján fejlessz, optimalizálj. Nézd meg, hogy melyik táblára kerülnek fel a pinek, ami alapján lemérhető, hogy milyennek látják a user-ek a tartalmadat. Ezeket is tovább fejlesztheted.
Láthatod, hogy milyen demográfiai adatokkal rendelkeznek, milyen érdeklődési körbe tartoznak. Ez alapján szépen kirajzolódik a célközönségről a legfontosabb információ. Maguk az analitikai adatok a fiók létrehozása után még nem jelennek meg. Ehhez idő kell. Ezen kívül a fizetett hirdetésekkel tudsz több embert elérni. A Pinterest SEO szempontból is fontos ez, mert így nem csak a meghirdetett pinek esetében lesz nagyobb a forgalom, hanem az organikus pinek forgalma is nő.
A promotált pinek meg is vannak jelölve, így látszik, hogy fizetett hirdetésről van szó. De ha ezt elmenti a user a táblájára, akkor ez a jelzés már nem látható.
Táblák létrehozása
A táblák fülön belül a piros + jelre kattintva tudod létrehozni őket. Az alábbiak szerint érdemes a tábla nevet megadnod:
- beszédes, felkelti az érdeklődést,
- derüljön ki, hogy milyen tartalmakra számíthatnak az emberek,
- legfeljebb 20 karakter hosszúságban gondolkozz, hogy jól látható legyen a felirat.
Úgy érdemes felépítened a táblát, hogy több kép esetén előre meghatározod, hogy melyik kép legyen a borítókép. A ceruza ikonra kattintva tudsz leírást és kategóriát rendelni a táblához. Inaktiválni (ne legyen látható) a titkos opció segítségével tudod. Ezzel a funkcióval ki-be tudod kapcsolni ezt a lehetőséget. Ezután kiválasztva a megfelelő képet, rá kattintva meg tudsz adni egy leírást és kategóriát, és már mehet is a dolog.
Ez arra is jó, hogy csak akkor publikáld a tartalmat, amikor már kész vagy vele. Ezután nekikezdhetsz a pin-eléshez. Telepíthetsz akár erre a célra a Chrome böngészőbe Pinterest gombot, hogy minél kényelmesebb legyen mindez számodra.
Egyéb funkciók
A Pinterest marketingedben akkor tudsz hatékony lenni, ha a másik oldalt is jól ismered, ami a felhasználókat illeti. Például keresés segítségével is Rád találhatnak. A legjobb minőségű pin-eket listázza ki az algoritmus. Emellett a user-ek már régóta tudnak a „Following” (Követettek) füllel csak azokkal a fiókokkal kapcsolatba lépni, akiket követnek. Magyarországon egész pontosan hajnali 1 óra után posztolt legfrissebb 5 bejegyzés kerül ide.
A hashtag-ek itt is használhatóak, ám sokszor rosszul használjuk őket. A hírfolyamban egyébként ez is a frissesség alapján működik. Tehát a friss bejegyzéseidet érdemes hashtag-gel ellátni. Maga a a Smart Feed nevű algoritmus pedig úgy működik, hogy figyeli, hogy mit preferálunk, és ezt jeleníti meg a hírfolyamban. Itt is a keresőoptimalizálásban ismert logika alapján az jelenik meg elsőként, amelyik a legjobb, releváns, minőségi tartalom.
Ez alapján tudsz megjelenni jobb helyen a hírfolyamban:
- Elmentett pin-eket tőled az adott user, aki számára megjelensz (tehát érdeklődik irántad).
- Érdeklődési köreinek megfelelő tartalmakat készítettél el.
- Kapcsolódnak az adott tartalmak hozzá.
- Fontos a domain-ed minősége,
- a pin minősége. (Sokan kattintanak rá. De maga a Pinterest SEO-ja úgy működik, hogy először csak kisebb közegben nézi meg a reakciót és ha az pozitív, akkor mutatja meg több embernek az adott tartalmat.)
- A pinelő személy minősége.
- Meghatározó a minőség tekintetében az első fogadtatás a bejegyzésedet követően.
- Népszerű témákat pin-elj a tábláidra.
- Aktivitásra buzdítsd a követőidet.