Évek óta megy a találgatás, mérés, excel táblák, diagramok készítése, de senki sem tudta pontosan hogyan működik a Google és mi alapján rangsorolja az oldalakat. Ugyan USA-ban a tröszt ellenes per kapcsán kénytelen volt a Google sok mindent feltárni, ahogyan az orosz kereső a Yandex működésének is egy része kiszivárgott már, de ez most viszi a pálmát és alapvetően megváltoztathatja a SEO szakmát.
Hol, mikor, hogyan szivárgott ki az infó és mennyire hiteles?
Nemrég 2500 (14.014 attribútum) oldalnyi Google dokumentum (Google API Content Warehouse) látott napvilágot (2023 augusztusi anyagokról van szó). 2014 március és május között a GitHub fejlesztői oldalra kerültek fel a dokumentumok, melyet a Google bot-ja publikált (yoshi-code-bot).
Nincs mindenhez magyarázat, így sok elemzés segítségével tudhatjuk meg, hogy konkrétan miről van szó. A jó hír, hogy több SEO specialista és ex Google alkalmazott is megerősítette az adatok valódiságát.
Ezekből egyértelműen kiderült, hogy a Google eddig sok esetben félrevezette a honlap tulajdonosokat és a nagyobb márkák abszolút előnyt élveznek a rangsorolás kapcsán. Az is felmerült, hogy ezek az információk egy külső tároló felépítéséhez lettek létrehozva és nem feltétlen a belsős Google működését hívatott leírni. Sajnos a súlyozásról nincs benne információ.
Mi az, ami eddig kiderült?
A lényeg, hogy a Google óriási hangsúlyt fektet arra, hogy a rangsorolás során megfigyelje, hogy a user mikor, hova kattint és ezután mi történik (lásd goodClicks, badClicks, lastLongestClicks stb.). Megtalálta a keresett infót vagy visszatér a találati listára? Nyilván a nagy márkák azonnal nagy átkattintási arányt fognak kapni a kisebb webshopokkal ellentétben. Azonban a kisebb, személyes oldalakat külön díjazza a Google (smallPersonalSite). Egyes oldalak előnyt élveznek, például COVID járvány alatt felbukkanó website-ok, de ebbe a kategóriába tartoznak példának okáért a hotelek oldalai (GoodTravel Site).
Emellett, ha egy oldal nagy linkerőt kap sok-sok linknek köszönhetően, akkor a Pingvin algoritmus kapcsán védelmet kap. Eddig a SEO szakmában az volt a cél, hogy ne ugyanazzal a horgonyszöveggel erősítsünk meg folyton más-más weboldalakról egy aloldalt. Téves információ volt.
A meta leírások is fontos szerepet játszanak a rangsorolásban a felhasználók viselkedése miatt. A Google megfigyeli az URL-ek dátumát és tárolja a weboldalak régebbi verzióját, de csak az utolsó 20 változatot használja fel.
A Google közlésével ellentétesen úgy tűnik a kevésbé megbízható vagy új oldalakat sandbox-ban elkülöníti a Google. Emellett a user negatív visszajelzése vagy nem oda illő linkek, megtévesztő helyszín stb. mentén a Google visszasorolhat egyes oldalakat.
A széles körű linkprofil még mindig fontos lehet, de talán a sok kattintás az egyik fő szempont releváns kulcsszavakra. Ez azonban nyilván attól is függ, hogy hol jelenünk meg a rangsorolási listán. Lezajlottak olyan kísérletek, mely során a lista „végén” megjelenő URL-re sok-sok klikkelésnek hála, estére már a lista elején szerepelt adott kulcsszóra a weblap.
Nagyon fontos a megfelelő címek, meta leírások alkalmazása a jó CTR (átkattintási) eredmény érdekében és az érdeklődő aktivitás a userek részéről. Ez nagyon sokat számít.