Webjog: ha a weblapon hiányzik az adószám, a hosting cég elérhetősége, megbüntetnek

Home / internetjog / Webjog: ha a weblapon hiányzik az adószám, a hosting cég elérhetősége, megbüntetnek

Egy kis webjog „földi halandók” számára is érthető módon.

Érdemes a webjogban egy kicsit elmélyedni és a változó jogszabályokkal lépést tartani. Nincs jogi végzettségem, így kérlek, ne tekintsd jogi tanácsadásnak az infókat, minden esetben keresd fel a megfelelő kompetenciával rendelkező szakembert (lásd ezen a szakterületen tevékenykedő ügyvéd).

És ha este nagyon unatkoznál, olvasgasd a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendeletet. Ez szól a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól és altató hatást nyomokban tartalmazhat, de negatív mellékhatást biztos, hogy nem.

 

Bírság mértéke + mi számít és mióta valós adatnak?

15.000 forinttól akár 500 millió forintig is terjedhet a bírság. És akkor most a figyelemfelkeltő félelemkeltés után nézzük meg, hogy hogyan tudod 10 perc alatt megkeresni (pontosabban nem elveszíteni) a fenti összeget, de előtte egy kis történelemóra nagyon röviden.

2008 óta az impresszum tartalmi elemeit kötelezően fel kell tüntetni, mely 2014-ben tovább bővült: cégnév (cégkivonat alapján és nem pedig fantázianév) vagy természetes személy esetén a lakcímkártyán szereplő név a nyerő. Gondolom sejted, hogy a fantázianév és valódi megnevezés közti különbségről mi a véleménye a jogalkotónak ebben az esetben.

 

A vállalkozás kötelező elérhetőségei a honlapon

  • Tárhely szolgáltató adatai: cégnév, telephely, székhely, e-mail cím (arra az esetre, ha például jogsértő tartalom van a honlapodon).
  • Szolgáltató neve.
  • Szolgáltató telephelye, székhelye.
  • Szolgáltató elérhetősége: név, cím, e-mail.
  • A szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság (cégnél cégjegyzékszámban megtalálod a cégbíróság nevét).
  • Adószám (ha például webáruházad Áfa-alany, akkor ezt is biggyeszd hozzá).
  • Hatósági engedély (ha a szolgáltatás, termék árusítása engedélyköteles, akkor azt is fel kell tüntetni).
  • Kamara (függetlenül attól, hogy kötelező vagy önként történt belépés a kamarába, lásd például cégeknél a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamarába belépni kötelező).

A Fogyasztóvédelem felügyeli ezeket az adatokat. De ezen kívül még rengeteg egyéb tényezőre is figyelni kell: például GDPR, vagy bruttó árak feltüntetése (ha csak a nettót írod ki, az megtévesztő lehet egy magánszemélynek), stb.

 

Kötelező garancia, internetes vásárlás, elállási jog

Ez tulajdonképpen egy távértékesítés (amikor távközlő eszköz segítségével köttetik meg a szerződés például telefon, honlapon lévő form-on keresztül, stb.). Mert ugyebár szerződést lehet kötni szóban, írásban és ráutaló magatartással (mikor például felszállsz egy buszra). De a jogban mindent bizonyítani kell tudni. Sajnos az igazságszolgáltatás más fogalom, mint a jogszolgáltatás…
Az ügyfél 8 napos elállási joggal rendelkezik, így ez egy kötelezően biztosítandó garancia! Az erről szóló infót az általános szerződési feltételek tartalmazzák, hiszen tájékoztatni kell a nagyérdeműt pontosan, részletesen. Webáruház esetén letölthető formában is biztosítani kell az ÁSZF-et és így tovább. És akkor még az adatvédelemről, tájékoztatásról nem is beszéltünk. De az másik tészta.

 

Azt tudtad, hogy ha nem tájékoztatod az ügyfelet a fenti 8 napról, akkor 3 hónapra nyúlik az elállási időszak?

Ugye, hogy az élet egy nagy misztérium? Ezt az áru átadásától, illetve szerződés megkötésétől számítjuk. Erre az a megoldás, hogy tájékoztatod az ügyfelet és onnan fog ketyegni a 8 nap… Az elállást követő legkésőbb 30 napon belül kell visszatéríteni az ügyfélnek a kifizetett összeget. Ha webterméket rendelt, akkor a visszapostázás költsége őt terheli.

Kipróbálási lehetőséget biztosítani kell az ügyfélnek, de ha például megrongálva küldi vissza a terméket, akkor az az ő hibájaként róható fel. Az elállás tekintetében kivétel lehet a személyre szóló szolgáltatás, például dedikált könyv esete, továbbá szállás, utazás, belépőjegy, ingatlanjog értékesítése is.

Ezt a témát is lehetne továbbfinomítani, ragozni. Például beleírni a szerződésbe, hogy amikor átveszi az adott webterméket az ügyfél, azt a postai alkalmazott előtt tegye, és azonnal vegyen fel jegyzőkönyvet, ha megsérült a termék az utazás során, stb. És akkor még nem beszéltünk a szerződéskötés és megrendelés (itt nem biztosítunk vállalkozóként többletjogot) különbségeiről, de az ügyfelet tájékoztatni kötelező, mi sem örülnénk, ha egy internetes csalás áldozatai lennénk.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
Honlap nélkül kinyírják a cégedGDPR rendelet