Tudtad, hogy a webáruházak 95%-a becsődöl? Ugyanis könnyű azt létrehozni, de az eladás művészete nem könnyű a növekvő e-kereskedelem idején. Mire érdemes figyelnünk a webshop készítés kapcsán, ha nyereséges webáruházban gondolkodsz már a kezdetektől? Milyen marketing és jogi kérdések merülhetnek fel a webáruház elkészítését illetően? Ezeket érdemes előre tisztáznunk, mielőtt belefogunk.
Ha pedig létező webshopod van, akkor ez alapján tervezd át az egészet, hogy sikeres lehess.
Talán jó az ötlet, de a kivitelezés…
Először ezek a legfontosabb kérdések, amiket át kell gondolnod:
- Milyen fajta webshopok vannak és konkrétan mennyibe kerülnek?
- Miért drágább a legolcsóbb árajánlat (többnyire)?
- Milyen az árrés, piaci rés kérdése, és milyen egyéb fontos tisztázandó dolog van tervezési szinten a webdesign-on túl?
- Raktározás, csomagolás, futárszolgálat, ügyfélszolgálat, személyes átvétel szolgáltatások tisztázása.
- Marketingterv elkészítése.
- GDPR és jogi dolgok, hogy ne büntessenek meg.
- Marketing és sales folyamatok.
- Hosting szolgáltatás.
- Karbantartás, vírusvédelem.
Ezekre itt részletes választ kapsz: webshop tervezés és készítés árai + főbb felépítési szempontok
Nincs csábító ajánlat a honlapodon? Nem is impozáns? Nincs egyedi, különleges külsővel ötvözve, csak egy újabb, semmilyen webshop?
Nulladik lépésben érdemes felmérni a piacot, mert például az oroszlánszelídítés szép szakma, de kinek van rá szüksége? Az oroszlánoknak biztosan nem. 🙂.
Milyen prioritásban és kérdésekben gondolkozzunk egy nyereséges webáruház esetén?
Ne csak a termékedre, webáruházadra, hanem a leendő ügyfeleidre koncentrál. Mik az ő problémái, mire vágynak pontosan? Hogyan tudod őket kiszolgálni? Szakértő vagy az adott területen? Miben más a konkurencia Hozzád képest? Miért nem érdemes inkább őt választania az ügyfélnek?
Ezért a legfontosabb, hogy megismerd az ügyfelet, lásd buyer persona (ügyfélprofil) elkészítése. Ha ezt nem készítjük el, akkor több millió forintot is bukhatunk, mert az élet rá fog mutatni a résekre, amik nem működnek. Pontosan milyen kifejezéseket, kulcsszavakat használ az ügyfeled? Fontos, hogy precízen végezzük el a kulcsszókutatást, és ez alapján írjuk meg a cikkeket a keresőoptimalizálás segítségével.
Így jön létre a content marketing segítségével a tartalomgyártás. Ennek jó minőségűnek, relevánsnak és megfelelő hosszúságúnak kell lennie. Ma már sok a webszemét a neten. Emellett az egyéb marketing eszközökre is szükség van, és úgy kell megírnunk a webszöveget, hogy a konverzió (átkattintási arány is megfelelő legyen).
A hatékony, minőségi írásaidnak köszönhetően igazi szakértő leszel az adott területen, és egyre többször meglátogat majd a lead. Nő a bizalom, és idővel vásárolni is fog Tőled. Gondolkodhatunk e-mail marketingben is? Hiszen ez esetben már a saját kommunikációs csatornádra sikerült terelned a célközönségedet, így bármikor tudsz vele díjmentesen kommunikálni.
Az eredmény abban fog megmutatkozni, hogy egyre nagyobb forgalomra teszel szert. De figyelned kell a CTR értékeket is (átkattintás), mert fontos, hogy vásároljanak is Tőled. Meg tudod konkrétan vizsgálni, hogy hol akadt el az úton a buyer persona, és azt a területet meg tudod erősíteni. Ez egy nagyszerű játék.
Fontos a mérés, mert amit nem mérsz, azt nem tudod fejleszteni sem. A jó marketingesnek emiatt szoktuk azt mondani, hogy nincs véleménye, mindent mér, és ez alapján objektíven cselekszik.
Kisebb büdzsével indulj neki először
Nem érdemes rögtön milliókért webáruházat csináltatnod. Először mérd fel a piacot a gyakorlatban, és inkább legyen több manuális munka a dologban. Aztán ha tényleg minden megfelelően működik, akkor fejleszthetsz, és automatizálhatsz mindent.
Természetesen ha már most milliókat keresel vele, akkor lehet egyből profi platformban gondolkodni. De adhatsz jelentős árkedvezményt is az elején, ha még nem indult be a nyereséges webáruházad. Merj kísérletezni! A gyakorlatban sok mindent másképpen tapasztalunk, mint elméletben. Ezért először kóstolj bele a dologba, aztán majd meglátod…
Konkrét termékkel, raktárral sem kell rendelkezned
A drop shipping korában lehetőséged van egy olyan kereskedelmi rendszerben gondolkodnod, mely során ha ügyfelednek sikerült eladnod az adott terméket, akkor a gyártótól közvetlenül a vevőnek szállítják el az adott terméket. Így Te gyakorlatilag nem is találkozol a termékkel, csak értékesíted azt.
Nem kell konkrét árukészlettel rendelkezned, elég akkor megvásárolnod az adott terméket a gyártótól, ha sikerült valakinek értékesítened azt. Ezáltal közvetlenül a nagykereskedőtől megkapod az árut.
Mi az alap koncepció? Marketinggel, hogy állsz?
Lényeges, hogy a marketing terv alapján szép, letisztult arculattervezést is elkészítsen Neked a grafikus, ha erre is szükség van. De ami a legfontosabb, hogy legyen megbízható online marketingterved. Honnan fognak jönni a lead-ek (érdeklődők), ügyfelek? Facebook, Instagram? PPC és/vagy influenszer marketing kampányban gondolkozol? Mi a helyzet a keresőoptimalizálással és content marketinggel?
Milyen szándékkal jönnek majd a leendő ügyfelek? Gondolod, hogy rögtön vásárolni fognak vagy érdemes lenne szegmentálni, hogy ne mindenkinek ugyanazt add el. Még, ha egy terméked van is, nem biztos, hogy nincs szükség a felmelegített (előkészített) lead-re, aki készen áll a vásárlásra.
Ezeket gondold végig, vagy úgy jársz, mint a horgász, aki elfelejt csalit használni. Sokszor találkoztam szép design elemekkel, igényes webshoppal, de a marketing sok esetben álmosító, sablonos volt. Esetleg a technikai rész nem jól működött, vagy a webergonómiával volt gond.
Intelligens kereső, pop-up (hogy ne maradjon a kosárba az adott termék), chatbot fejlesztéssel gyorsan sikert lehet elérni. De használhatjuk a Google Ads (Adwords) dinamikus remarketing hirdetéseit is, hogy elcsípjük azt, aki nem fejezte be a vásárlást. Ennek sok oka lehet: jött éppen a busz, felsírt a gyerek, stb. Tipp: Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak
A neten az a jó, hogy minden mérhető, így pontosan kiderül, hogy melyik folyamat akadt el. Finomra lehet szépen hangolni az egészet.
Milyen kupon rendszert használsz? Hogyan csábítod vissza a vásárlókat, hogy hűséges vevőkké avanzsálhasd őket? Milyen hasznos, szórakoztató tartalmakat osztasz meg velük pontosan? Hogy állsz a brand építéssel? Sorsolások vannak? Azokat például nem szabad túl gyakran tartani, és nem iPhone-t kell adni a jónépnek, hacsak nem mobilokban utazol. Mert így nem a buyer persona fog játszani elsősorban, hanem egy kedves is feliratkozik, hogy nyerjen egyet az unokájának, de semmit sem fog Tőled venni.
Fontos tehát a marketing stratégia, a programmotor kiválasztása és a design, az arculattervezés lépései, stb. Egyes elemek ugyan felcserélhetőek, de sokan próbálják meg más sorrendben, melynek mindig ráfázás lesz a vége.
Megnyílik az elektronikus áruház, a nyereséges webáruház
Az internetes netáruházak elkészítésekor nem mindegy, hogy milyen programmotor fogja működtetni a leendő üzletünket, mert game over is lehet a vége, ha nem megfelelően frissítjük vagy selejteset választunk.
Figyelj a jogszabályokra, rendeletekre, ha nem szeretnél büntetéseket fizetni
Nemcsak GDPR rendelet és egyéb jogszabályokra gondolok, hanem arra, hogy sok webáruház tulajdonost büntettek meg azért, mert a bruttó összeget elfelejtette kiírni a honlapjára. Igen az kevés, hogy kiírod, hogy x + Áfa (még, ha az x és Áfa összegét is kiírod). A teljes bruttó összeget is ki kell írnod, ha Áfa körös vagy.
Egyéb lényeges dolgok
A hosting cég melyik országban működteti a szervert, ami SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából fontos az oldal betöltődésének sebessége miatt. Ez utóbbi a felhasználói élmény miatt fontos. 1-2 másodpercet várni kell az oldalbetöltődésre és annyi ember marad a honlapodon, mint kietlen, messzi tájon a felhőkarcoló.
Általában először a látványtervvel, webgrafikával készülünk el, és az alapján rakja össze a fejlesztő a honlapot, ügyelve arra, hogy még véletlenül se csússzanak szét a grafikai elemek. Lehet fordítva is, de akkor a grafikusnak kell figyelnie ugyanerre.
Hogyan fog termelni az internetes netáruházad?
Elkészítik a szakemberek a konkrét online marketingtervet és lemenedzselik például a PPC marketing kampányodat (ahogy fent már írtam róla). Azaz azonnal megjelensz megfelelő kulcsszóra a Google, Facebook fizetett hirdetési között a keresőben és display hálózaton (más honlapokon), amit az emberek nagy része használ.
Aztán finomítás, tesztelés, finomítás… Érdemes a bevétel x%-át folyamatosan marketingre költeni, ha biztosra akarsz menni a tekintetben, hogy megrohamozzanak a vevők. Folyamatosan.
Ha megvan a megfelelő marketingterv, akkor a SEO (keresőoptimalizálás) a kulcsszókutatással együtt – ennek részeként -, szépen hozzájárul ahhoz, hogy happy end legyen a vége…
„Csak egy pindurit pofozd már át a honlapot” (logókészítés és arculatváltás)
Néhány mondatot erről is beszéljünk. Sokan azt hiszik egy kis átrendezés egyszerű dolog, és hatására tódulni fog mindenki, hogy Nálad vásároljon. Ez igaz? Nem! Letisztult, logikus koncepció, és arculat kell, és mindent mérni és mérni. És a tesztelés alapján fejleszteni.
Egyébként is az arculatfrissítés, arculatváltás hasonló sokszor a házfelújításhoz a webgrafikák esetében is.
Van, hogy az alapokig le kell rombolni a falakat – esetleg egyszerűbb a nulláról kezdeni -, nem lehet csak a felületét átfesteni, mert attól még a lényeg nem változik meg, és ugyanúgy „szét fog dőlni”, a toldozgatás ez esetben nem megoldás… Szóval az arculat és identitást nem szabad félvállról venni, de az oroszlánszelídítést sem, igaz? 🙂
Mit tapasztalhattunk 2021-ben?
A magyar webshopok nagy részét vizsgálva a járvány kirobbanása óta 2021. novemberéig 43 százalékuknak növekedett a forgalma és pontosan 12 százalékuknak esett vissza. Ráadásul a webáruházak fele 1-2 éven belül kezdte meg működését. Az ajándék termékekkel foglalkozó webshopok érték el a legjobb eredményeket.
A hobbi és a divattermékek (kert, barkács, építkezés, háztartás) is nagyon népszerűek. A karantén alatt sokan ebbe az irányba indultak el. Amikor pedig az online oktatásra kellett átállni, akkor a számitástechnikával foglalkozó webáruházak tarolhattak.