Hogyan kell felépíteni az influenszer marketing kampányt?
Alapos stratégiára van szükség valamennyi marketing kampány esetében. A legfontosabb, hogy rendelkezzünk online marketing tervvel. Enélkül nem érdemes vállalkozásba fognunk, mert már az elméleti tervezés során nagyon sok probléma kiküszöbölhető: online marketing tanácsadás és kivitelezés
Ezután a konkrét problémát kell megfogalmaznunk, mely maga a cél is lesz egyben. Probléma lehet az alacsony forgalom. A következő lépésben a cél elérésének eszközeit keressük meg:
- a márka népszerűsítése,
- új érdeklődők elérése,
- forgalom, eladás növelése,
- a márkával kapcsolatos pozitív kép javítása influenszer marketing segítségével.
Ez lehet hosszú vagy rövidtávú, de köthetünk állandó jelleggel is szerződést az influenszerrel, melyet többnyire a büdzsénk határoz meg. Ezután, hogy a cél és a forma meghatározásra került, meg kell néznünk, hogy a célcsoportunknak, buyer personának megfelelő influenszert találjunk.
Nagyon fontos, hogy valódi influenszerekben gondolkodj, mert a rajongótárbort manipulálni is lehet. Például bekövethet másokat, kedvelheti őket, vagy meg is vásárolhatja őket, vagy robotokat, akik végrehajtanak majd különféle műveleteket az oldalon. Az aktivitás ellenőrzésével tudod ezt lecsekkolni.
Ezáltal hatalmas hamis tábort építhetnek fel maguknak és folyamatos bevételre is szert tehetnek a valódi influenszerekhez hasonlóan.
Az influenszerek típusai
- Nanoinfluenszer: 5.000 embernél kevesebb követők (például egy blogot, vlogot rendszeresen vezető influenszer esetén beszélhetünk erről).
- Mikroinfluenszer: 5.000-100.000 fő közötti követők.
- Makroinfluenszer: 100.000-500.000 fő közötti a követők száma (általában kis cégek számára túl drágák, mely nyilván a nagyobb táborral rendelkezők számára is igaz).
- Megainfluenszer: 500.000-5.000.000 fő közötti követőtábor.
- Híresség, celeb: 5.000.000 fő feletti követőtáborral rendelkezők.
Ezután a várható eredmények, lásd forgalom és konverzió kapcsán végzünk számításokat. Az influenszer marketingben fontos, hogy magát az influenszert alaposan megvizsgáld:
- Az ő attitűdje, stílusa illik a márkádhoz?
- Nézd meg a posztjait, hangvételét, stb.
- Milyen gyakran posztol?
- És ami a legfontosabb, a rajongóit is vizsgáld meg.
- Ő rájuk van szükséged az értékesítés során, lásd márkád identitása?
A következő lépésben magát a keretet kell kitalálnod, hogy milyen formában fogod Magadat, a márkádat reklámozni. Ez lehet nyereményjáték, termékhasználat / bemutató, értékelés, stb. Miután kiválasztottad a megfelelő jelöltet, ismerd meg alaposan az influenszert a munkája alapján. Profi tervvel keresd meg, és ha már reklámoz valamit, akkor elképzelhető, hogy versenyezned kell e a konkurenciával.
Ezután érdemes leszerződni az influenszerrel megfelelő rugalmassággal, hiszen ő jobban tudja, hogy mikor és hogyan érdemes követőinek Téged ajánlania, de azért nem árt pontosan például a posztok számát, témáját és egyéb dolgokat pontosan előre meghatározni. Lehet, hogy reklám ügynökség van mögötte és velük kell majd tárgyalnod.
Pontosan mérj mindent, és érdemes felkészülnöd arra, hogy mit csinálsz, ha valami félre siklik majd. Az influenszer marketing ügynökségek teljes mértékben leveszik ezt a terhet a válladról. Kidolgoznak konkrét csomagokat, akár az adott filmet is leforgatják, ha szükséges és az eredményeket is mérik.
Pontosan mérj mindent
- Webforgalom
- Átkattintások száma (CTR)
- Konkrét feliratkozások, regisztrációk
- Megtekintések száma
- Vásárlások mennyisége
- Bevétel stb.
A teljesítményt pedig szoftverekkel is érdemes lemérned: NeoReach, és a TapInfluence mind-mind segíteni tud ebben. A különféle kampányok és influenszerek eredményeit is hasonlítsd össze egymással.
Egyéb infók az influenszerekről
Óriási munka folyamatosan jó minőségű anyagokat készíteni és megfelelő módon tálalni, így évekig is eltarthat, mire megszületik egy új influenszer. Emögött hosszú, kitartó munka van. És utána is fenn kell tartani ezt a szintet, különben megy a süllyesztőbe az egész.
Egyre kifinomultabb törvények szabályozzák ezt a területet. Például jelezni kell, ha termékmegjelenítés zajlik, és így tovább. Tehát hiába lehet laza stílusa az influenszernek, mögötte általában komoly tervek és munka zajlik. Az influenszer marketing utáni jövedeleméből természetesen ugyanúgy adóznia kell és számlaképesnek kell lennie.
Az érdekessége az a dolognak, hogy lehet úgy híres valaki, hogy nem állítják meg az utcán, mert csak egy bizonyos célközönség ismeri. Akár pár ezres követőtáborral is érhet el sikereket az influenszer marketing terén. Nyilván nem reklámozhat bármit, ami nem kapcsolódik ahhoz, amit felépített. Ez egyfajta életmód a komoly munkán túl.
Meghatározó az is, hogy milyen nyelvterületen tevékenykednek. Nemzetközi piacon nehezebb érvényesülni, mert többen vannak, de többen is figyelnek fel az emberre, mint egy kisebb országban. Tudatosan építik fel karrierjüket, és bizonyos témát kiválasztva beszélnek róla. Fontos, hogy elkötelezett legyen és 1-2 év múlva sem unja meg az adott területet.
Nem árt, ha szakértője az adott területnek, illetve a célcsoport számára érdekesen ad elő, mert ezáltal lesz hiteles az emberek számára. Tipikus témák:
- boldogság,
- szépség, egészség,
- divat,
- befektetés, üzlet,
- párkapcsolat,
- utazás (főleg koronavírus előtti időszak).
Ha olyan dolgokat reklámoz az influenszer, amik nem relevánsak a követők körében, azzal nagy kárt is okozhat magának. Ezért nagyon pontosan kell kidolgozni mindent lépésről lépésre. Sértő és agresszivitásra okot adó tartalmak, politika és egyéb dolgok is komoly problémát okozhatnak. Mindig körültekintően meg kell vizsgálnunk, hogy a követő mit gondolna / érezne az adott tartalmat illetően az influenszer marketing során.
Az influenszer ellenőrzése
- Instagramos influenszer ellenőrzése, becsült büdzsé meghatározása.
- Követőszám alakulása az egyes profilokat illetően.
- Rajongók száma és aktivitási arányának ellenőrzése (arányaiban minél nagyobb a követőszám, annál kisebb ehhez mérten az aktivitás).
- Gyanús, hirtelen megugró rajongók száma.
- Képes inspirálni, motiválni a követőit?
- Megfelelő számú rajongóval rendelkezik?
- Te iparágadban tevékenykednek?
- Elég aktívan kommunikál, és márkádhoz mérten megfelelő stílust használ?
- Utolsó bejegyzések összehasonlítása.
- Nagy aktivitás mellett fontos, hogy sok pozitív véleményt találj róla egyéb fórumokon.
- Ha ugyanazt ismétli folyton (nincs újabb mondanivalója) és a visszajelzések is egyhangúak, akkor kezdj el gyanakodni.
Hibák az influenszer marketingben
Foglaljuk össze a lényeget. Mivel leírtam, hogy hogyan kell csinálni az influenszer marketinget, így annak inverzét is könnyen meghatározhatjuk.
- Nincs online marketingterv sem a vállalkozásod, sem az influenszer marketing kapcsán.
- Ezáltal nem tudod, hogy mire használod fel az influenszer erejét. (A marketing azt tudja felerősíteni, ami van. Ha rossz a termék / szolgáltatás, koncepció, akkor a szuper marketing sem fogja azt eladni.)
- Nem csekkolod le az influenszert, aki lehet, hogy valójában csaló.
- Nincs konkrét célod az influenszerrel.
- Nem csekkoltad az influenszer célcsoportját, stílusát, „botránymentességét” és vagy nem ad el semmit a számodra vagy magával ránt egy botrány alkalmával…
- Nem ellenőrizted, hogy „kompatibilis-e” az influenszerrel az adott termék / szolgáltatás (ez nemcsak Neked, neki is árthat a hitelességet illetően).
- Nem ellenőrizted a híresség hatékonyságát (forgalmához viszonyított konverziót és hatékonyságot, melyet a rajongók egyértelműen megmutatnak).
- Elhitted, hogy a nagyobb követőtáborral rendelkező celeb biztos, hogy hatékonyabb.
- Nincs kiszámolva, hogy mekkora büdzséből mi a reális cél és annak milyen hatása lesz a cégedre nézve.
- Nincs konkrét szerződés, amiben leírjátok a célokat és a költségeket.
- Nem méred az eredményeket.
- Tartalmi problémák: politikai agressziót stb. keltő tartalmak, melyek rossz fényben tüntetik fel a márkádat.
Az influenszer elvégzi helyetted a kapcsolódást a célközönségeddel, és ha megfelelő személyt választottál ki, akkor kimondottan a Te célpiacodon értékesíti a termékedet / szolgáltatásodat. Ezáltal könnyebb Neked egy emberrel kapcsolatban lenni, mint sok ezerrel. Ő az, aki előszűri Neked a célközönséget. Ráadásul általában költségkímélőbb megoldásnak bizonyul a hirdetésekkel szemben.
Profi módon készítenek tartalmat, melyre Neked ezután nem feltétlen lesz gondod. Persze ez nem minden esetben van így, ha több lépésben kell értékesítened, először lead-eket (érdeklődőket) generálva és csak ezután értékesíteni. Az adott híresség bizonyos értelemben a márkádat képviseli, így nagyon körültekintőnek kell lenni.
Nincs annál kínosabb, mikor egyértelmű, hogy a pénzért cserébe dicséri a termékedet / szolgáltatásodat és nem annak valódi értéke miatt.
Konkrét helyhez is köthető egy-egy influenszer, és ha konkrét üzleted van és a pandémia nem érinti ennek forgalmát, akkor ebben is érdemes gondolkodnod. Fizikai bolt esetén, ha a márkád megfelelő módon fel van építve online eszközökkel, akkor megvalósítható az, hogy valaki ne a sarki fűszerest válassza, hanem picit tovább utazva inkább a Te üzletedben kössön ki.
A hirdetések helyett / mellett tehát az influenszer marketing egy jó megoldás lehet kis cégek esetében is. De attól, hogy megnő jobb esetben a webforgalmad, fontos, hogy tudd, hogy mit miért csinálsz. Mert azzal, hogy sok embert küldesz pénzért a honlapodra még nem lesz valódi bevételed. Ezeket a marketing folyamatokat ugyanúgy meg kell tervezned, tesztelned és optimalizálnod, hogy céged folyamatos bevételhez jusson és sikeres legyen.