Update 2023: A shopping után megjelent a Pmax, ami mesterséges intelligenciára épül és jóval egyszerűbben működik, azonban jóval kevesebb a beállítási lehetőség is és finomhangolás ezáltal. És 2-3 hétre is szükség van, mire megfelelő adatokat kapunk. A shopping további hátránya pedig, hogy a hazánkban kötelezően előírt EAN jelölésű termékkel lehet futtatni, ami multis környezetben nem probléma, de kkv-s közegben sokszor annak számít. A search kampányról se feledkezzünk meg, sőt akár a 3 együtt is futhat…
2019 júniusa óta hazánkban is elérhető a Google Shopping, mely egy árösszehasonlító kereső. A dolog lényege, hogy az adott kulcsszóra keresve a Google-ben a lap tetején vagy jobb oldalon megjelennek a kereskedelmi tételek képei, és ha a user rákattint, akkor a klikkelések száma alapján kell fizetni a Google-nak.
A képek a termékekről a lap tetején is megjelenhetnek. A menüpontban a Vásárlás fülre klikkelve pedig a többi paramétert is láthatjuk (lásd product feed értékek).
Azért nagyon praktikus ez a megoldás, mert még átkattintás előtt el tudja dönteni az érdeklődő, hogy melyik terméket válassza. Ez a fajta hirdetés általában 30%-kal lehet hatásosabb kereskedelmi termékek esetén a normál kulcsszavas találatokhoz (search) vagy más weboldalakon megjelenő képes hirdetésekhez képest (display hálózatok).
Ez annak köszönhető, hogy az embereknek nem kell gondolkodnia és a lap tetején azonnal megjelenik az áhított termék fényképe. Mindez gyorsabban megjelenik mint a fejünkben felbukkanó gondolat. Tulajdonképpen az olcsóbb termékösszehasonlító hálózat is ennek a partnereként funkcionál, elsőként megjelenve a magyar piacon.
A Google Shoppingtól függetlenül, a normál keresések alkalmával is érdemes – főleg egy webshopnak -, minél több adatot megadnia az adott termékről. Ezzel növelve a CTR (átkattintási) arányt, ha rákeresnek az adott termékre a neten. Így ugyanis több esélye van arra, hogy a találati listán az ő termékére kattintanak megnézve az ő aloldalát, lásd termékoldal.
Ilyenkor például látszik az is (még mielőtt az adott aloldalra klikkelne az ember), hogy van-e raktáron az adott termék:
Az alap, hogy minden aloldalra egyedileg meg kell csinálni a meta leírást és title részt, de a fenti adatokkal ki tudjuk ezt egészíteni ezzel a trükkel. Természetesen a meta leírásban is fel lehet tüntetni konkrét árakat.
Visszatérve a Google Shoppingra, tévhitként szokott felmerülni az ügyfélben, hogy problémát okozhat, és megnövelheti a licit árát, ha ő is és egy általa megbízott Google Shopping kampánykezelő cég is futtatja párhuzamosan a termékeit. Ettől nem kell tartani, de természetesen nemigen van szükség Neked is hirdetned, ha megbízol vele egy céget. Elképzelhető, hogy idővel a webshopok esetében a Google Ads-tól átveszi a helyet (vagy legalábbis a nagy részét) a Google Shopping.
Egy érdekes történelmi adalék
Évek óta működik a Google Shopping más nyelvterületen. De mivel a képes hirdetések elvitték a figyelmet a keresések alkalmával anno, és az Európai Bizottság döntése alapján ez több pontban sem felelt meg az Európai Uniós szabályozásnak, ezért arra kötelezték a Google-t, hogy alakítsa át a rendszerét, hogy ne kerüljön emiatt versenyhátrányba más piaci szereplő.
Ennek köszönhetően jött létre a Comparison Shopping Service (CSS) Partnership. Itt már árösszehasonlító weboldalak is futtathatnak Shopping hirdetéseket, és a partnereknek kedvezményt is biztosít a Google.
Mi kell pontosan a hirdetések létrehozásához?
- Megfelelő termékek, melyek rendelkeznek a szükséges adatokkal (feed): ár, gyártó, cikkszám, kategória, leírás, cím, a termék URL-je, van-e vagy sem raktáron a termék, stb.
- Merchant Center fiók (ez tárolja és szolgáltatja az adatokat a Google Shopping szolgáltatáshoz, így ide kell a termék infókat feltölteni)
- Google Ads fiók (megboldogult nevén Adwords), további infó erről
- Egy marék jókedv és lelkesedés sem árt hozzá
Először a Merchant Centerben hozz létre fiókot. Több termék esetén segít az ingyenes vagy fizetős plugin (bővítmény). Pl. a népszerű WordPress, WooCommerce webshop esetén az ELEX WooCommerce Google Product Feed. De a többi népszerű webshop platformhoz is találunk megfelelő plugint, lásd Shopify, Shoprenter, Unas.
Ezután igazold a webshopot Google Tag Manager, vagy a Google Analytics, esetleg meta tag elhelyezésével. Ezt követően töltsd fel a termékeket.
Ne felejtsd el leellenőrizni a diagnosztika menüpontban, hogy sikeresen fel tudtad-e tölteni a készletet. Most társítsd a Google Ads fiókhoz a Merchant fiókodat a beállításokon belül
a kapcsolt fiókok résznél. Hozz létre Shopping fajtájú új kampányt. Itt megtalálod a Google leírását töviről hegyire.
Kétféle Shopping kampány közül tudsz választani
Létezik normál és intelligens shopping kampány. Az intelligens megoldás lényege a normállal szemben, hogy nemcsak a kereséseknél jelenik meg a hirdetésed, hanem pl. Youtube, Gmail, Display, Search partners helyen is látható lesz ezen kívül.
Viszont kisebb a kontroll (pl. a nem megfelelő kulcsszavak nem zárhatóak ki), és kisebb az átláthatósága a dolognak, de a remarketingben a közönséget tartalmazza (nem kell külön beállítani). Valamivel drágább (nem tudunk pl. az ajánlattételre hatni), de cserébe önműködő.
Mikor érdemes ilyen megoldásban gondolkodni?
Sok mindentől függ, hogy hol érdemes megjelenni pl. termékek, büdzsé és így tovább. Általában azonban a többféle platformon történő megjelenés nagyon hatékony tud lenni. Az a jó, ha ezek megfelelő módon ki is egészítik egymást.