Nem tudom, hogy pontosan Te milyen üzletben gondolkodsz, kicsi, nagy, meglévő, új, szolgáltatás vagy termék, stb. De a tapasztalatim alapján megírom a legfontosabb dolgokat, hogy sok időt és még több pénzt, bosszankodást, energiát spórolhass meg Magadnak.
Mit csinál a keresőoptimalizálás szakértő?
A SEO szakember természetesen (értsd reklám nélkül) generál forgalmat a honlapodra. Ehhez javítani, optimalizálni, tesztelni kell a weboldaladat, hogy technikailag és tartalmát illetően is megfelelő legyen. Beszélhetünk On-site (a honlapodon történő munka) és Off-site SEO-ról (a honlapodon kívül végzett munka, például linképítés).
Hol tanul a SEO szakember és mi alapján ismerhető fel a jó szakértő?
A felsőoktatásban nincs jelenleg master képzés ezen a területen, de a szakma ettől függetlenül megtanulható. Gyakorlatilag autodidakta módon, sok gyakorlati tapasztalat révén lehet elsajátítani ezt a szakmát. Vannak olyan SEO szakértők, akik ma már nem foglalkoznak ezzel a tevékenységgel és nincsenek tisztában a folyton változó trendekkel, de korábban óriási elméleti és gyakorlati tudással rendelkeztek.
Az is gyakori, hogy a SEO tanácsadó elkezd oktatni és / vagy saját oldalakat épít ki, ahol például Adsense bevételekre tesz szert. Sok energiával létrehozva az oldalt, és jóval kevesebb energiával fenntartva az ilyen jellegű rendszert, folyamatos bevételt szerezve.
Emellett a SEO szakember külföldön teljesen más óradíjon dolgozik, lásd: Havidíjas és egyéb keresőoptimalizálás (SEO) árak A legnagyobb problémát a SEO szakmára a féltudás (ami nagyon veszélyes) és az Amerikából átvett, nálunk nem feltétlen működő megoldások jelentik. Nyilván a szakemberek egymással szemben szubjektívek lehetnek. Éppen ezért a legfontosabb visszajelzés az ügyfél véleménye. Ebből nagyon sokat lehet tanulni.
SEO szakértővel kapcsolatos tévhitek
Számtalan kiváló SEO szakemberrel dolgoztam együtt, és nagyon sokszor tudjuk egymást segíteni. Kiszervezni a munkát, vagy egymás tapasztalata alapján SEO tanácsadást kérni. Ahogyan az orvosok is összehívják a konzíliumot. Ráadásul ebben a szakmában percről percre változik minden, ahogy új, például Google algoritmusok lépnek a színre, felül írva az eddigi stratégiákat.
- Ha az ő honlapja elől van, az én honlapom is elől lesz
Nyilván sokat kifejez, ha a legtöbb és legjobb kulcsszóra előre kerül a szakember, mert ezzel rátermettségét bizonyítja. És hosszú távon ezt a pozíciót megtartani sem kis teljesítmény. Azonban vannak olyanok is, akik ajánlással találják meg a SEO tanácsadókat. Esetleg más – a keresőoptimalizáláshoz szorosan kapcsolódó -, tevékenység kapcsán keresik meg, és aztán ezt a szolgáltatást is kérik mellé. Nekem volt olyan ügyfelem, aki amivel megkeresett, arról lebeszéltem, és egy jóval költségkímélőbb és hatásosabb megoldást javasoltam, amit boldogan elfogadott és happy end lett a vége.
Sok SEO tanácsadó tele van munkával, és az ügyfelek honlapját javítja, nem a sajátját. Ha kevesebb munkája lenne, akkor elképelhető, hogy továbbfejlesztene, hogy több munkája legyen, de nincs rá szüksége. Meg is állhat egy szinten és inkább a minőségi, családias kiszolgálást preferálhatja az ipari megoldások helyett. Magyarán, bőven elég ügyfélkörrel rendelkezni, akik közül válogatni is tud. A profi válogat, a kezdő mindent elvállal, de a profi is volt kezdő…
- Akár egy kulcsszóval is garantáltan az első helyre tud hozni engem
Az egy kulcsszóra történő optimalizálást a Google bünteti, így én el sem vállalnék ilyen jellegű munkát. Lehet, hogy egy ideig működne, mert mi kis ország vagyunk és lassabban jut el ide a Google keze (még), de utána zuhanórepülésben az összes munkánk, pénzünk mehet a kukába. Egyszer megkeresett egy cég, akik több honlap kapcsán szerződésben akarták kikötni, hogy vállalom, hogy a megszerezett pozíciót megtartsák.
Jeleztem, hogy amíg nem az enyém a Google cég, addig ilyet felelősségteljesen nem fogok megígérni. Ráadásul folyamatosan változik a piac, új résztvevők jelennek meg, a régiek eltűnnek, változnak a trendek, stb. Később egy SEO szakember ismerősömnek említettem a dolgot, aki közölte, hogy egy éve már megkeresték őket is, és azóta számtalan cégtől kértek ajánlatot, de úgy látszik senki sem vállalta el. Talán nem véletlenül.
A másik story arról szól, hogy valaki egyértelműen a duguláselhárítás kulcsszóra akart első lenni, és megelőzni egy másik embert. Erre nagyjából egy ő által egy hét alatt megkeresett pénzt ajánlott volna föl. Beszéltem a többi SEO szakértővel és megtaláltam azt, aki az első helyen volt. Az illető kiváló szakértői munkát végzett el, és körülbelül 5 éve dolgozik folyamatosan a projekten. Szóval, ez nem így működik. Nyilván mindenki az első akar lenni, de nem lehet egyszerre több vállalkozás az első helyen.
Még akkor sem, ha már szinte senki nem lapoz a Google következő oldalára és a fizetett hirdetések, képek, videók, térképek, információs ablakok, stb., is megelőzik az organikus találatokat, így sokszor csak néhány százalék az esély a Top találatoknál is, hogy minket válasszanak. Ezért kell komplex, online marketing stratégiában gondolkodni.
- Pár hét alatt megelőzöm a Decathlon-t, Ikea-t stb. (ha nem is tudatos, de sokan ezt hiszik)
Ha valaki benne van egy témában, vagy teljesen egyértelmű dolgot szeretne, például webshopon keresztül eladni, az működhet. De ez nem az évszázad ötlete. Nem a webshop létrehozása a kihívás. És nem a forgalom elérése a további kihívás, hanem a konverzió (például eladás) mértéke. Ha árulok egy terméket és van rajta 20-30% haszon az egy darabig konstans. Azonban, ha több embert akarok elérni – akár azért, mert kifújt a célcsoport -, akkor elképzelhető, hogy emiatt kifinomultabb online marketing stratégiára lesz szükség. Emellett az online marketing platformok árai (például Facebook, Google Ads) is folyamatosan emelkednek. Ennek az a végeredménye, hogy akár jelentősen csökken a 20-30% árrés.
Ráadásul a SEO tanácsadás alkalmával mindig elmondom, hogy a keresőoptimalizálás nem egy hétvégi kirándulás. 6-12 hónapig is eltarthat, de költségkímélőbb lehet, mint az azonnal működő Google vagy Facebook hirdetések. A kettő együtt a leghatásosabb. Az, hogy valaki elkezd cipőt árulni nem biztos, hogy jó ötlet. De ha szűkíti a célközönséget és csak nagy lábú férfiaknak árul, az már jó irány lehet. Ha példának okáért elkezdünk sport eszközt árulni, azért ne legyen illúziónk, hogy megverhetjük a Decathlont.
Ennek nem sok realitása van, de aki dolgozott multinál nagyon jól tudja miről beszélek. A probléma, hogy ebbe bele sem gondolunk és azt hisszük, hogy a SEO egy misztikus szakma és ha valaki megígéri a lehetetlent, akkor belevágunk, de sírás lesz a vége. Gondolkozzunk komplexen és stratégiában. Például egy lottószámokat mutató oldal forgalma havi egymillió. Ebben a sorban kevesen állnak, de a reklámokkal körülbelül három látogatónként kereshetünk egy forintot. Ki lehet számolni mekkora folyamatos bevételről beszélünk, akár pár aloldal esetében. Zseniális ötlet.
Egy jó trükk, ha a szolgáltatásunkhoz kapcsolódó valóban releváns kulcsszóra rákeresve megnézzük, hogy mit találunk. Ha csupa erős, multi oldal van előtte, akiket nem sok esély van megelőzni, akkor először gondolkozzunk el egy kicsit ezen, mielőtt készpénznek vesszük a sikert.
- Nincs sok konverzióm, de majd a SEO, marketing eladja a terméket minimális büdzséből
Nem fogja. Azt tudjuk felerősíteni, amink van. Ha a termék unalmas és nincs brand, akkor kidobott pénz az egész. Ha jó a termék (izgalmas, fontos problémát old meg), akkor még közepes marketinggel is lesz sikerünk. De rossz termék, jó marketinggel, SEO stratégiával sem fog eredményt produkálni. Ezért a korrekt online marketing és SEO szakember olyan munkát vállal, amiben hisz. Milyen építész lenne, aki tudja, hogy olyan házat tervez, ami szét fog dőlni? Éppen ezért én nemcsak az elméleti, hanem gyakorlati megoldásban is segítem ügyfeleimet. Könnyű ugyanis elméletben megtervezni a dolgot, amit lehet, hogy nem is lehet kivitelezni, de ezt a felelősséget nem tolom egy másik online marketing szakember vállára.
A másik dolog, hogy minimális büdzséből ne akarjuk a világot megváltani. Ha nagy a verseny, akkor egy olyan szövetségesre van szükség, aki már több tucat céget sikerre vitt, és olcsóbb, mintha elkezdünk kísérletezni és elégetünk pár százezer forintot a semmire. Az online marketing költség egy befektetés. Egy olyan állandó kiadás, ami megtérül. Ahogyan a taxis is folyamatosan költ benzinre, de bevétel nélkül nem tudna rá költeni…
Hogy születik meg a SEO tanácsadó?
Elkezdünk foglalkozni egy honlappal. Egyre jobban elmélyedünk benne. Egyre jobban megszeretjük ezt a foglalkozást, a visszajelzések csak megerősítenek. Tanulunk, tesztelünk, beszélgetünk a kollégákkal és kiderül, hogy a minden napunk központi részét képezi a keresőoptimalizálás. Nincs kamarája a szakmának, érdekképviselete, és éppen ezek miatt is magas lehet a jó szakértő óradíja. Van, aki black hat-es megoldásokat képvisel, vagy – akár ügyfelei honlapját is kockáztató -, manipulatív linkhálózatot épít fel. Ez nagyon gyorsan hoz látványos eredményt, de meddig tart? És mekkorát fog csattani a végén? Én a legrövidebb, egyenes utat preferálom, és hosszú évekig dolgozom együtt ügyfeleimmel.
Az online megjelenés, és teljes marketing folyamat komplexitása
Ma már az online megjelenés kapcsán rengeteg területtel tisztában kell lennünk:
- megfelelő termék / szolgáltatás kiválasztása (csak ezen elbukhat a dolog például egy webshop esetén egy unalmas termék esetében),
- megfelelő marketing stratégia, célcsoport kiválasztása, pozicionálás,
- webdesign, webergonómia, megfelelő funkcionalitás és ezek összehangolása, webkarbantartás,
- marketing kampányok megtervezése és ennek részeként:
- keresőoptimalizálás,
- folyamatos mérés, fejlesztés, utánkövetés.
Bármelyik oldalon hibázhatunk és ennek sok felesleges idő, pénz, energiapazarlás és bosszankodás lesz a vége. Az egyik lehetőség, hogy pár év alatt megtanuljuk a szakmát, a másik, hogy olyan online marketing és SEO szakembert keresünk, aki több bevételt hoz, mint kiadást, ahhoz képest, ha mi próbálkoznánk. Ha azonban a SEO szakértő csak a SEO-ban van otthon kalapáccsal a kezében, akkor hajlamos szögnek nézni mindent. A keresőoptimalizálás – ugyan markáns -, de az online marketing része.
Érdemes személyre szabottan a számunkra legköltségkímélőbb és legegyszerűbb megoldást megtalálni, és ha a fagyisnál csak vaníliát lehet venni, akkor esetleg olyan szakértőt választani, aki komplex tudással rendelkezik. Ez nem zárja ki azt, hogy ha megvan a konkrét stratégia, akkor ne lehetne SEO tanácsadóval egyeztetni, sőt… És az is elképzelhető, hogy egy ember (szakértőgárda nélkül) nem fog tudni érteni mindenhez, mint például arculattervezés, online marketing, webfejlesztés, keresőoptimalizálás.
Nyugaton egyre inkább egy területre specializálódik egy szakember (például csak PPC marketinggel foglalkozik vagy webshopok keresőoptimalizálásával), de itthon nagyon sok kis vagy mikro (akár egyszemélyes) cég található. Ők nem fognak tudni komoly ügynökségeket vagy minden alterület szakértőit egyesével megfizetni. Ráadásul sok ügynökség dolgoztat ma már szabadúszókkal, akiket akár közvetlenül is el lehet érni.
Ezért a leghatásosabb, ha egy cég fogja komplexen át az egész projektet. Ezáltal nincs:
- egymásra mutogatás, felelősségpasszolás,
- nem csúszik el időben a dolog,
- költségkímélőbb, mert nem kell 4-5 szakembert / céget külön megbízni a feladattal,
- nincs plusz projektmanagement munka, hogy összehangoljuk a 4-5 cég munkáját:
- akik lehet nem jól tudnak együtt dolgozni, és ez konkfliktust szülhet,
- ez utóbbi újabb, plusz időt vesz igénybe.
Konkrétan milyen területen dolgozik a keresőoptimalizálás szakértő?
- A minimum több hónapos SEO stratégia megtervezése és menedzselése.
- Versenytárs elemzése (fel kell mérni a piacot, hogy lássuk konkrétan kiket szeretnénk megelőzni).
- SEO tanácsadás és SEO audit (ügyfél tájékoztatása: villám konzultáció vagy mélyebb, komolyabb SEO elemzések).
- Technikai SEO (hiába jó a tartalom, ha a funkciók nem megfelelően működnek, ezt össze kell hangolnunk a meglévő munkafolyamatokkal).
- Kulcsszókutatás (legfontosabb szavak, kifejezések összegyűjtése blog, termék, stb. aloldalak létrehozásához).
- SEO szövegírás, content marketing (kulcsszóra megírt tartalom elkészítése, mely jobb esetben online marketing szempontokat is figyelembe vesz, hogy ne csak a forgalom a konverzió is jó legyen).
- Linképítés (minőségi külső linkekkel erősítjük meg az oldalt, hogy még jobb eredményt érhessünk el).
- Mérés, tesztelés, optimalizálás, nyomon követés (speciális és Google szoftverekkel csak az fejleszthető, amit mérünk).