Legfontosabb online marketing tévhitek kezdő és haladó szintről, hogy ne dobd ki a pénzed az ablakon
Tagadhatatlan a pandémia óta az online térben történő forgalom robbanása. Csak a mobilpiaci gyorsjelentésből kiderül, hogy 2020. és 2021. év felénél egy év alatt 23,8%-kal nőtt az internetforgalom hazánkban, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint. Emiatt, sok esetben online mérhető vállalkozásban érdemes gondolkodni, mely bárhonnan irányítható.
Online marketing tévhitek kezdő szinten
Kezdjük a rendszeresen visszatérő alap tévhitekkel, amiket nagyon fontos tisztáznunk az elején.
- Ha kétszer annyit költünk keresőhirdetésre (például Facebook, Google Ads), akkor duplázódik a forgalom
Ez nem igaz. A forgalom valóban többszöröződhet ilyen esetben, de nem egyenes arányosan. A siker sok mindentől függhet, a folyton változó piaci helyzettől, konkurenciától, stb. Az optimalizálás azonban csökkenti a marketing költségünket és növeli a hatékonyságot. Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak
- Nagyon drága honlappal van csak lehetőség megjelenni az interneten
Az hogy mi drága, az relatív. De az ingyenes WordPress segítségével, megfelelő relevanciájú és hosszúságú, minőségi cikkek publikációjával, akár ingyen is van lehetőség ügyfeleket találni. Ehhez első lépésben tanulmányozni kell az online marketinget, hogy megfelelő módon építsük fel a vállalkozásunkat.
- Kész a honlap, nagy a forgalom, nincs más teendő
Sajnos nem, mert a forgalom és a konverzió (például tényleges vásárlás) egy másik dolog. Mi értelme, hogy látogatják a honlapunkat, amit pénzbe kerül fenntartani, ha senki nem vesz semmit?
- Ha kész a honlap, nincs más teendőm, jönnek a vevők
Nem így van. Folyamatos keresőoptimalizálással tudsz sikeres lenni és az is maradni. Folyamatosan változnak ezek a szakmák, napról napra…
- Online marketingterv nélkül is azonnal sikeres leszek
Néhány kivételtől eltekintve, konkrétan ki fogjuk fizetni az árát, ha azt hisszük ez így működik: pénzben, időben, energiában, bosszankodásban…
- A online marketing a multiknak való és nagyon drága
Tévedés, pont a KKV-nak (is) való terület és vannak ingyenes online marketing eszközök is.
- A különféle hirdetéseket elég kitenni, és máris jönnek az érdeklődők
Tévedés. Nagyon kiélezett a verseny. Az, hogy valaki csinál egy ötmilliomodik weboldalt / webshopot és árulja azt, ami minden sarkon van, az nem fog hasznot hozni. Pontos marketing tervre van szükség és folyamatosan mindent tesztelni, fejleszteni kell, ha az elejétől kezdve sikeresek akarunk lenni.
- Az online marketing csak internetes vállalkozás esetén működik
Nem így van. Egy vállalkozás lehet csak az interneten (A), csak offline (B, például pékség, aminek nincs online megjelenése). És offline bolt (C), amely online megjelenéssel, honlappal is rendelkezik (tehát az A és B keveréke). Mind a három típust lehet reklámozni az online marketing segítségével.
- A grafikus megcsinálja a honlapot, és segít abban is, hogy mit írjak rá
Nem egészen. A grafikus meg tudja tervezni a honlapot, a site-builder összerakja, a fejlesztő pedig a funkcionalitásokat tudja lefejleszteni Neked. Az online marketing szakértő megtervezi az értékesítést, a keresőoptimalizálási szakember pedig segít abban, hogy akár hirdetés nélkül is megtalálják a honlapodat.
Online marketing tévhitek haladó szinten
Most nézzük meg a kifinomultabb tévedéseket és szemléletbeli pontatlanságokat, melyek szintén problémát okozhatnak.
Ami nekem tetszik, az tetszik az ügyfélnek is
Valaki megkeresett új honlapkészítés célzatával, és az 1800-as években is lejárt trendek alapján szerette volna megvalósítani mindezt. Lebeszéltem róla. Például háttérképet szeretett volna kitenni az összes aloldalra, melyek miatt olvashatatlanná válna az egész honlap. Nézzük meg, hogy ki a célcsoport, és hogy ő mit szeretne pontosan.
Ami régen igaz volt, az ma már hazugság
A múlt században sokszor voltak unalmas megbeszélések, sales előadások, hogy információt szerezz egy termékről / szolgáltatásról. Ma már minden infót megkapsz a neten, így előkészítve jön Hozzád a lead (érdeklődő) mikor először találkozol vele. De sokan még ezt nem dolgozták fel, és faxot is használnak még. Hahó, a gőzmozdony is kiment a divatból!
2005-ben elég volt egy honlapot csinálni, mivel kevés cég rendelkezett vele. 2010-ben elég volt egy tatyi Google Ads (Adwords megboldogult nevén) kampányt a haverral rádobni és máris dőlt a lé. De ma már nagyon nehéz egyből eladni.
Persze ez termék / szolgáltatás függő is. Manapság több lépcsőre kell felosztani a lead (érdeklődő) megszerzését is. Ahogy Te sem kérted vagy vetted volna jó néven, ha az első randin megkérték volna a kezed.
Külön felosztjuk hideg lead-ekre azokat, akik például még nem iratkoztak fel semmilyen szolgáltatásra sem a honlapodon.
Akkor mi működik az online marketingben? És mik a tévhitek?
A marketing funnel (vevőszerzési tölcsér) legtetején kell kezdened azzal, hogy az érdeklődőket a honlapodra tereled. Jó barátod a Google Ads és megfelelő SEO-val a linképítés (korrekt és nem manipulatív módon), keresőoptimalizálás, hogy az organikus találatok közül is megtaláljanak, ne csak a fizetett hirdetéseken keresztül.
Mert, hogy hazánkban körülbelül a 95% a Google-ra szavaz. Persze, ha szereted a gőzmozdonyokat, akkor hirdethetsz a még 20 évvel ezelőtti design trendjét követő fekete-fehér újságban is. 🙂
De vannak újabb tévhitek, például, hogy csak a magas konverzió (átkattintási arány, lásd CTR) számít. Ez nem igaz. Mert, lehet, hogy 20 helyett 10-en jönnek a Google-ból a landing page-re (érkező oldal a hirdetésre kattintva), de ők háromszor annyi pénzt költenek el. Magyarán bevétel szempontjából 20 x 1 < 10 x 3. Vili?
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kattintás száma azért sem biztos, hogy a legfontosabb (csak látszólag), mert azt érdemes összevetni a termék értékével, hiszen minden kattintás pénzbe kerül. Emiatt a legjobb, ha kevesebb a kattintás és sok a vásárlás…
Még egy érdekesség. Ha semmi eredménye nincs a honlapodnak vásárlás szempontjából, akkor a Google Ads-es szuper zseni, varázsló sem fog multimilliomossá tenni. Még közepes marketinggel is lehet eredményt elérni, de ezek az eszközök amolyan katalizátorként működnek és felerősítik a honlapod erejét. De sajnos 0 x 20 = 0.
A tévhitekről jut eszembe az az érdekesség, mikor az ügyfél csekkolja a Google Ads kampányát, amit neki csinálunk éppen. És azt mondja, hogy 3. helyen szerepel és nem az elsőn az ő böngészőjében. Persze igaza van, mert, ha a saját honlapod hirdetésére sosem klikkelsz rá (mert az pénzbe kerül), akkor a Google úgy veszi, hogy az számodra nem fontos és hátrébb sorolja (Neked), de ez nem jelenti azt, hogy másoknak is… Sőt…!
És az is fontos, hogy aki volt a honlapodon, de nem vásárolt, azt vissza kell terelned az oldalra (retargeting, remarketing). Például itt jön be a hírlevél, vagy a Facebook hirdetés, de csak második lépésként! Ha ezt megérted, akkor nem fogod azt mondani, hogy nem lehet a Facebook-on eladni.
A LinkedIn (céges Facebook) hirdetései pedig sokkal drágábbak, mint a Google Ads és Facebook hirdetések és körülbelül tizedannyi a konverzió értéke. Így azt export esetében, vagy külföldi cégeknek érdemes elsősorban igénybe venni.
Egyéb hiba még, mikor a PR-t forgalomgenerálásra használjuk és a funnel elejére biggyesztjük.
Értékesítésről pár mondat
Vannak az A típusú, gyors, „azonnal robbantok” fenegyerekek, és a B „lassú víz partot mos” értékesítők. Teljesen más stratégia. Az A megy a saját feje után, de türelmetlen és manipulatív, kémkedő típus. A B kisebb értékű dolgokat tud eladni, türelmes, analizáló és neki a lead-eket fel kell melegítenie (lead nurturing). Ez most nem személyiségelemzés, hanem két működő stratégia a nyúl és elefántvadászatra. Vegyesen is alkalmazható, mert a világ színes, és nem pedig fekete-fehér.
Mérünk, tesztelünk, finomítunk és jól érezzük magunkat
Ez a helyes sorrend, még az ingyenes Analytics-ben is van olyan mélyebb mérési lehetőség, mint az Event használata, stb. De ne a habbal kezdjük a tortán… Ha az alap (marketing) nem működik, akkor hiába visszük a 20 éves autónkat máshova tankolni, ahol profi csapat, szuper benzint önt bele. Nem fog működni.
Az online marketing alapjait kell újjáteremteni (a példában a kocsi a nimbusza), már csak azért is, mert könnyű elfüstölni a PPC (kattintás alapú) kampányoknál pár százezer forintot azonnal, ami mehetett volna értelmes marketing kampány kielemzésére is.
További részletes infó: 27 javaslat grafikusoktól weboldaladhoz, hogy 0 ügyfeled legyen