Milyen (akár jogi) károkat okozhat Neked, ha nem megbízható az arculattervező grafikusod?
- Sok ügyfél talált meg panaszkodva, hogy a grafikusa nem elérhető, és nem adta át a jelszavakat, forrásfájlokat, így nem tudja folytatni / befejezni a munkát (sajnos kisebb vállalkozás esetén ez előfordulhat).
- Ha kicsúszik a határidőből, akkor abból adódhatnak komoly problémák.
- Ha nem tudtok egy nyelvet beszélni a grafikussal, akkor hogyan fogja megjeleníteni azt, amit elmondasz neki?
- Ha nagyon olcsón dolgozik, akkor elképzelhető, hogy olyan sablonokat használ fel, amit másnak is elad (ez jogilag is aggályos, de első körben Téged fognak elővenni).
Hogyan gondolkodik egy profi arculattervező grafikus?
- Koncepcióban, rendszerben, mert a dolgok összefüggnek egymással.
- Együtt gondolkodik Veled, és olyan arculatot, grafikai megoldást tervez, amire büszke lehetsz.
- Garanciát ad, mert tudja, hogy az ízlések és pofonok különbözőek.
- Megmutatja komoly referenciáit.
- Előre tisztázza a feltételeket és nem útközben találja ki őket.
- Személyre szabottan annyi tervet készít Neked, amennyit szeretnél.
- Felhívja a figyelmedet arra, hogy nyomtatás esetén először készíts próbanyomatot, mielőtt nagyobb példányszámban nyomtatnál ki anyagokat.
- A legelején meghatározza a korrektúrafordulók számát.
Hogyan látja az ügyfél az arculattervező grafikust. és mi van a függöny mögött?
Sok ügyfél nem tudja, hogy előfordul, hogy abban az esetben, ha komoly ügynökségeket bíz meg a feladattal, elképzelhető, hogy ugyanaz az arculattervező grafikus fog neki dolgozni, akit akár közvetlen módon is megtalálhatott volna az interneten. És megeshet, hogy az ügynökség hozzáadott érték nélkül adja tovább a munkát akár többszörös áron.
„Drága nem egyetlen grafikusom, valami ütőset dobjál össze délutánra.”
„Hát hogyne, meglesz az a valami. Egy klassz logó, névjegy, plakát vagy honlap rendel délutánra.”
Nem azért jó valami, mert közkedvelt…
Egy kis elkalandozással kezdem.
Valaki vagy tud valamit vagy csak úgy állítja be magát. A lényeg, hogy aki azt hiszi, hogy tudja, de nem tudja, az nem tudja. 🙂 És ez azt jelenti, hogy nem ahhoz ért, amit csinál, hanem annak eladásához.
De előbb-utóbb ugyebár kis hazánkban kilóg a lóláb. Másrészről mivel nagyon sok esetben adtam TV-ben, rádióban interjúkat, így nyugodtan mondhatom, hogy nem biztos, hogy az a leghitelesebb szakértő, aki népszerű. Csak valamiért őt hívták be, talán ő ért rá, talán megbízható, jól kommunikál, jól idomítható, klassz nyakkendője van, stb.
Mert ugye nem biztos, hogy az az ország legjobb szakácsa, aki a TV-ben főz? Ez nem azt jelenti, hogy aki a TV-ben van az nem hiteles, de gondolom ez egyértelmű. Csak nem biztos, hogy azért van a TV-ben, mert ért valamihez, lásd politikusok. Természetesen csak néhányra gondolok :), de tényleg nem általánosítanék. A nagymama lekvárja pedig (ami nincs benne a TV-ben) lehet hogy finomabb mint az „agyon marketingelt” egyik multi által elkészített változat, mert abba belefőzte a szívét-lelkét is a nagyi.
De térjünk a tárgyra, és nézzük meg egy iparművész tervezőgrafikus, webdesigner szemszögéből a dolgot. Avagy mire van szüksége egy jó szakértőnek, hogy igényes munkát adjon át neked?
1. Először is, ha hiteles grafikusról van szó, akkor az is előfordulhat, hogy elvégezte a megboldogult nevén Magyar Iparművészeti Egyetemet, ahova bekerülni sem piskóta
2. ,,Drága nem egyetlen grafikusom, csak valamit dobjál össze délutánra és legyen ütős.”
Mindenki mást ért „ütős” alatt és, ha nincs koncepció, akkor eltart egy darabig, amíg a grafikus kibarkóbázza, hogy az ügyfél mire NEM gondolt.
Ez rengeteg felesleges plusz időt és munkát jelent. Arról nem is beszélve, hogy nem lesz marketing hatása a grafikai tervezésnek, de erről ugye nem az iparművész tervezőgrafikus, webdesigner tehet, aki szó szerint az ügyfél kérésének megfelelő munkával állt elő. Még akkor is, ha az hülyeség volt és nincs átgondolva.
3. Ha megbízható és korrekt, akkor ez azt is jelentheti, hogy megvásárolja rendszeresen a grafikai szoftwereket. Ugyanis a szoftverfejlesztőknek is meg kell valamiből élniük, a világ változik folyamatosan, így update csomagra van szükség.
Pár százas, de akár milliós ajánlatról beszélünk, melyeket folyamatosan frissíteni kell. Emellett nyilván korszerű számítógépre van szükség, komolyabb színhelyes megjelenítésű monitorra, melyet rendszeresen illik bekalibráltatni. Össze kell hangolni a nyomtatóval, stb. Ha délutánra kell az anyag, akkor az stresszes és az a kreativitást nem igazán segíti elő.
De természetesen a másik oldal is megérthető, sietni kell, minden tegnapra kell és lehet, hogy a „mindegymunka” is szóba jöhet, de egy igazi iparművész nem alacsonyodik le erre a szintre, jóllehet a pénz, érthető módon motiváló tényezőként játszik szerepet ebben az elképzelésben. Szóval mindenkit meg lehet érteni..
4. Gondoljunk a fotóművészekre is és ne akarjunk minden képet mindig ingyen megkaparintani. De erre nem mindig szeretnek keretet biztosítani az ügyfelek, vagy csak szimplán nem gondolnak rá, pedig ezek a fotók sok esetben bagatell (pár dollárért) elérhetőek, hiszen mások is letöltik azokat, így egyfajta passzív jövedelmet biztosítva a fotósoknak.
5. Mese az 5 lábú zsiráfról, amelyik több százezer forintot rabolt el
Egy kedves grafikus az ügyfél sürgős megbízását teljesítve, szaporán igyekezett a nyomdába leadni az anyagot, minél hamarabb.
Igen ám, csak benézte a dolgot és a kiadványon szereplő munkán a zsiráfnak 5 lába keletkezett, ugyanis a bonyolult stancolású forma a monitoron a nagy sietségben máshogy festett, mint a kinyomtatott verzión. De sajnos mire ez kiderült, már nagyon sok „csernobili” zsiráf született meg a nyomdában.
Hibázott, ami mindenkivel előfordul. Így neki kellett kifizetnie a nyomdai munkát. De vajon ilyenkor nem kéne a projekt manager-eknek is felelősséget vállalniuk, ahelyett, hogy a tervezőgrafikus, arculattervező egy havi fizetésével felel az általa okozott hibáért?
6. A jó munkához tehát idő kell és konkrét koncepció, persze a csapatmunka és a rutin sokat segít, de ez egy művészi alkotófolyamat, mely nem ismételheti önmagát. Más az elmélet és más a gyakorlat, már megint néhány politikus jutott eszembe. 🙂 Bizony könnyű elveszni a részletekben. Először is ki kell találni egy alapkoncepciót, ötletelni kell.
Utána össze kell hangolni az arculattal, arculattervezéssel. Betűtípust válogatni hozzá, képelemeket, stb. De ez elég összetett, majd máskor kifejtem bővebben, még ötletelnem kéne hozzá. 🙂