A 0. lépés a mérés, utána az adatok birtokában tudsz hatékonyabban értékesíteni a honlapodon, információt kovácsolva belőlük. Ehhez látnod kell, hogy konkrétan mi történik a weblapodon, ergo mi működik és mi nem. Mit érdemes fejlesztened és minek jó inkább búcsút intened.
A Google Analytics 4 (GA4) legfontosabb méréssel kapcsolatos információit osztom meg Veled ebben a cikkben, hogy pár perc alatt képbe kerülj, hogy mit hol találsz meg pontosan.
Mikortól létezik a Google Analytics 4 és miért használjuk a Google Tag Managerrel együtt?
2023. július 1-től már nem működik új adatok mérésére a Universal Analytics (UA), helyette a Google Analytics 4-et használjuk webanalitikára, amely máshogyan és mást mér, mint az elődje. Természetesen már csak 4-es verziót lehet létrehozni, ami valójában 2020. októbere óta létezik.
Érdemes a szintén ingyenes Tag Manager címkéjét telepíteni a honlapodra, amit így tudsz beállítani és így nem kell mindig külön kódot telepítened a honlapodra akár a webfejlesztőd segítségével. 1-2 napos átfutási idő után már látni fogod az adatokat a címke elhelyezését követően. Eseményeket a Tag Managerben és GA4-ben is beállíthatunk korlátozott mennyiségben.
Fiók létrehozása
Egy Gmail címmel az adminisztrálás menüponton keresztül tudsz új fiókot létrehozni. Maximálisan 100 fiókod lehet. Beállítjuk a tulajdont, a pénznemmel, időzónával. Ezt követi az iparág, illetve vállalkozásunk méretének megadása és hogy mire szeretnénk használni a Google Analytics 4-et. Ezután a szerződés elfogadása következik és az adatfolyamat hozzáadása: Web, Android-alkalmazás, iOS-alkalmazás. Honlap esetén a web-et válaszd ki, majd a mérni kívánt interakciót, melyről várjuk az adatokat.
Mire jó a GA4?
Megnézheted, hogy a weblapodon milyen nemű és korosztályú érdeklődésű, mely nyelvet használó érdeklődő, melyik városból, milyen böngészővel, eszközzel, honnan jött a weboldaladra. Mit csinált rajta, hova klikkelt, mennyi időt töltött el, honnan lépett ki (vásárlás előtt vagy után) és így tovább.
Megnézheted a hirdetésekből, vásárlásokból származó bevételeket is, illetve, hogy a hét melyik napján, milyen napszakban keresik meg a látogatók a honlapodat.
Miben más a GA4 és miért volt rá szükség?
Kevesebb menüponttal rendelkezik és már nem URL, illetve oldalbetöltődés és azon belüli cselekvés alapján mér, hanem a felhasználó viselkedését is figyeli, illetve a platformokat. Ez alapján sokkal több adat áll rendelkezésünkre.
Ez azt jelenti, hogy munkamenetek (látogatások) helyett inkább az eseményekre figyel, integrálva a felhasználók mobiladatait az asztalival.
Események alatt értjük a különféle viselkedést, mely immár külön mérhető. Tehát nemcsak arról van szó, hogy a user megérkezik (új munkamenetként), legördít x tartalomig és utána ráklikkel valamire y idő után, hanem sokkal szofisztikáltabb lett a mérés. Meghatározhatunk példának okáért egy CTA gombra történő kattintást célként és megvizsgálhatjuk ezt.
A Google azt is figyelembe veszi, hogy az adatkezelés kérdése egyre fontosabb a felhasználók számára. Részben használ sütiket, de emellett olyan munkamenetekből származó adatokat is felhasznál, melyeket összeköt felhasználókkal, akik beléptek a Google fiókjukba. A sütik egyébként segítenek a böngésződnek, hogy emlékezzen rá, hogy hol jártál, mit preferáltál.
De emellett ezek a weblapok is ki tudnak nyerni infókat a sütikből és a marketingesek is, hogy a lehető legjobban személyre szabott tartalmakkal találkozhass, amikre valóban kíváncsi vagy. A harmadik felektől származó sütik a weboldal elhagyása után is nyomon követnek és 2024-től ez nem támogatott. Ezt kerülte ki a GA4.
Emellett évek óta egyre többen használnak applikációkat a weboldalak helyett, melyeket szintén mérnünk kell. Ezt a GA4 el tudja végezni. Lényeg, hogy a régi Universal Analytics-szel ne keverjük össze az adatokat, például a visszafordulási arány nem egyenlő az aktivitási aránnyal.
A GA4-ben nincsenek nézetek, a korábbi adatok elvesznek, a konverziókat újra be kell álltani. A szűrők, egyéni dimenziók korlátozva lettek, az e-kereskedelmi platformokat, CRM rendszereket is frissíteni kell hozzá. Emellett az UA munkamenetenként csupán egy konverziót számolt, ezzel szemben a GA4 képes többször is konverzióként számolni egy adott eseményt.
A legfontosabb Google Analytics 4 adatainak értelmezése
A főoldalon láthatjuk első ránézésre, hogy a kiválasztott elmúlt 24 órában, 7 napban, 1 hónapban vagy 1 évben:
- Hány felhasználó látogatta meg az oldalunkat.
- Konkrétan mekkora része járt először az oldalunkon.
- Mennyi ideig voltak átlagosan a honlapunkon.
- Vásárlásokból, előfizetésekből, hirdetésekből generált bevételek összege mennyi.
- Megnézhetjük, hogy az elmúlt 30 percben, mely országokból érkeztek a látogatók.
A jelentések menüpont kiemelkedően fontos. Ezen belül láthatjuk a kategóriákat: jelentések pillanatképe, valós idejű, életciklus és felhasználó.
A Jelentések pillanatképe megmutatja az alábbiakat:
- Kijelölt időszakot érintő látogatók száma, új felhasználók száma, átlagos munkamenetek hossza.
- Userek tevékenysége napi, heti és havi trendekbe rendezve.
- Az új látogatók honnan, mely csatornából, forrásból találták meg honlapunkat.
- Az aktív felhasználók melyik országból, világ mely pontjáról érkeztek az elmúlt fél órában.
- Legfontosabb eredmények, amiket mérünk.
- Legnépszerűbb oldalak.
- A látogatók 6 hétre terjedő magtartásának elemzése.
- Legjobban teljesítő marketing kampányok.
- Termékek/szolgáltatások népszerűsége, konverziók eredménye.
A valós idejű rész megmutatja az elmúlt 30 percben és most történő viselkedés információit. Melyik országban, milyen platformon, milyen eszközről, milyen forrásból, hol vannak a látogatók, illetve milyen események történnek most a honlapon.
Megnézhetjük, hogy melyik forrás médiumból, azaz melyik csatornából jött a látogató. Rengeteg féle módon elemezhetők az adatok.