Amikor egy online nyereséges vállalkozás felépítésével megkeresnek az emberek és segítségre van szükség: marketingterv és kivitelezés, honlapkészítés / weboldal fejlesztés, arculattervezés kapcsán, akkor egyre többször merülnek fel ugyanazok a hibák. Ezek megakadályozzák őket abban, hogy sikeres legyen az online vállalkozásuk.
Ügyfél tévhitek a reklámügynökségek, weboldal fejlesztés, grafikai tervezés kapcsán
- Lesz egy honlapom / webshopom és dőlni fog a pénz. (Ma már akár egy nap alatt is fel lehet ingyenes sablonokból építeni egy honlapot, akár webfejlesztői tudás nélkül, melyből sok milliárd van. Ha a 20 éve működő infó most ért el hozzánk, akkor nem leszünk sikeresek. A honlap csak egy egy forma, eszköz, mely segít az értékesítésben.)
Szükség van 0. lépésben egy online marketing tervre, felmérve a piacot, a terméket / szolgáltatást, a költségeket, stb. Enélkül annyi esélyünk van nyereségesnek lenni, mint csukott szemmel kocsit vezetni az autópályán.
Ha jól eltaláltuk a célpiacot, jó a termék / szolgáltatás, akkor a megfelelő online forma segítségével (értsd új honlap vagy meglévő honlapfejlesztéssel) van esély pénzt keresni. Ha nem marad ki egyetlen lépcsőfok sem. De azért mert van egy „akármilyen” honlapom, még nem leszek dúsgazdag, sikeres. Ahogyan attól sem leszek világbajnok futó, hogy van két lában.
- Mindegy milyen a termék / szolgáltatás, majd a marketing eladja. (Nem adja el. Középszerű terméket a profi marketing sem ad el, de jó terméket a középszerű marketing is jól értékesít. Ezért írtam az előbb a 0. lépésről.)
- Nem akarok még a marketing tervért is fizetni. (Nem muszáj házat építeni tervek nélkül, de így elég drága és veszélyes lesz a produkció. Ha nem hiszek a gravitációban, az attól még létezik. Lehet kísérletezni, hitetlenkedni és valóban van olyan ritka hely, ahol gyengébb lesz a gravitáció. Idő, energia és pénz kérdése az egész. Ha bízom a marketingesemben, ha nem is tud garanciát adni, de nem kérdőjelezem meg a tanácsait, amiért fizetek.)
- Ezen a piros pöttyön / mondaton még pár hónapot gondolkodnék, ha nem baj. (Nem baj, ha elveszünk a részletekben, de ne csodálkozzunk, ha az eredmény is filozofikus lesz majd. Ez egy ilyen story. Ezért folyamatos a fejlesztés, a játék örök… Reméljük az eredmény is az.)
- Minek fizessek a szövegírásért is, majd megírom magamnak. (Van rá lehetőség, de előtte érdemes megtanulni az online marketing működését, beleértve a keresőoptimalizálást, hogy értelme is legyen a dolognak. Ha azonban erre nincs időnk, kedvünk, energiánk, akkor fizetnünk kell érte, ha biztosra akarunk menni. Mi a cél? Mennyi energiát, erőforrást akarunk belefektetni? Ezeket nem árt tisztázni.)
- Átveszem az új honlapot és mindent kezelni fogok tudni rajta. (Nem egészen, mert a webfejlesztés, weboldalkészítés és online marketing a keresőoptimalizálással együtt, grafikai, webjog tapasztalatok nem fognak automatikusan átszállni az ügyfélre. És ezeket nem ildomos összekeverni az oktatással. Ráadásul minden ügyfél más tudással rendelkezik.)
- Elég egyszer fizetni a marketingért. (Ha elég egyszer bevételre szert tenni, akkor ez igaz. Alap esetben pedig a marketing költség egy befektetés. Melyik jobb, 0 Ft bevétellel csődbe menni, vagy például 100 e Ft-ot fizetni marketingre, mely 1 M Ft bevételt generál? Kivétel, ha profi SEO tudásunkkal ingyen tudjuk az organikus forgalmat növelni a content marketing segítségével, és ez elég számunkra.
- Ha kész a honlap, akkor többé nem kell vele foglalkozni. (Ha azt akarjuk, hogy az enyészeté legyen, akkor nem kell vele foglalkozni többet. Amúgy pedig karban kell tartani, ha azt akarjuk, hogy folyamatosan működjön és ne törjék fel, ezáltal ne tűnjön el a süllyesztőben. Lásd, például WordPress honlap karbantartási árak és konkrét tevékenyégek
Ezen kívül nem árt rendszeresen, új kulcsszóra megírt marketing szempontok alapján friss, minőségi cikkeket publikálni rajta, melyek keresőoptimalizálási szempontok szerint íródnak meg.)
- Két héten belül véget ér a weboldalfejlesztés. (Nem egészen, ez egy élő rendszer és folyamatosan fejlesztésre szorul, lásd weblapfejlesztés. Ahogy az okos telefonodon, desktopodon is folyamatosan frissülnek a szoftverek. Egyik szoftver „összeakadhat” a másikkal, biztos láttál már Te is olyan honlapot, amit benőtt a gaz.
- Nem akarom mérni az online eredményeket. (Pedig így látható, hogy mi pénzkidobás, mi nem az. A véleménynél fontosabb a mérés, mert a valóságot tükrözi vissza és egyre szofisztikáltabban zajlik.)
- A legkeresettebb kulcsszóra mostantól örökké az első helyen akarok szerepelni, mennyi lesz? (Mivel nem én vagyok a Google… És nincs varázsgömböm, ami megmondja, hogyan fog változni a piac…
Továbbá mindenki az első helyen akar lenni, de nem lehet ott minden cég, így a meséket hagyjuk meg Andersennek és foglalkozzunk a valósággal. Igen, mindenki sikeres, sok pénzt akar keresni minél kisebb erőforrás kihasználásával, de azért használjuk a tököt a nyakunkon, ha már ott van.)
- A Facebook nálam nem működik. (Iparágfüggő, de gondolj bele, hogy Te mennyi időt töltesz a neten naponta és hányszor vásárolsz? Az emberek érdeklődnek, és ritkán vásárolnak. Az érdeklődőknek nem kellene egyből értékesíteni, lásd marketing tölcsér. Itt is van kivétel, de ha mégis ebben sántikálsz, akkor az sok esetben kidobott pénz lesz. Ne kérd meg férfiként az első randin a leendő feleséged kezét.)
- Kérnék logó módosításokat, mert meggondoltam magam az alap koncepció kapcsán, igaz ez egy teljesen más grafikai tervezés, de hívjuk módosításnak. (Hívjuk annak, ami. Az ízlések különböznek, de elölről kezdeni az 1-2 hetes munkát és ezt ugyanannyi pénzért elvárni nem fair. A legjobb, ha előre korrekten minden fixálva van, arra az esetre is, ha az ügyfélnek nem tetszik a kész produktum. Szíve, joga és felelőssége…)
- A honlap holnaptól pénzt termel Nekem. (Ha van egy jó például Google Ads fizetős reklámunk, az valóban hozhat leendő ügyfeleket azonnal, de ott is van tanulási szakasz. A keresőoptimalizálás esetében hónapokra, évekre is szükség lehet, mire akár ingyenesen vevőket tudunk konvertálni. Ehhez ráadásul rendszeresen minőségi tartalmakat kell publikálnunk.)
- Profi brand-et akarok felépíteni, de nem kell logó. (Egy hatásos brand felépítése logótervezés nélkül esélytelen. De erre is van megoldás, lásd arculattervezés árak.)
- Tesóm, mamám, asszisztensem szerint csúnya lett a logó / honlapfejlesztés, és más marketing szöveget írna. (…akkor őket kell megbízni vele. De csak akkor, ha ők lesznek a konkrét, rendszeres vásárlók. Véleménye mindenkinek van és minél több (esetleg szakmailag hozzá nem értő) munkatárs, ismerős véleményét kérjük ki, annál nagyobb lesz a káosz.)
- Majd megírom a webszöveget, mely jól kifejezi egyedi látásmódomat. (Lehet, hogy működik, lehet, hogy nem. De az biztos működik a webfejlesztés és a nyereséges vállalkozás terén, ha van működő marketing stratégiád. Tudod, hogy mi a leendő vevőd problémája, miben nyújtasz megoldást neki, és miben különbözöl a konkurenciától és így tovább.)
- Mi kerül egy weboldalon sok százezer forintba? Csak annyit kérek, hogy legyen 15 aloldal, jogi nyilatkozat, 3 extra funkció, hírlevél és egyéb ügyviteli rendszer. (Amit látunk a weblapból az a front-end rész, de van mögötte egy „gépház”, ami a back-end rész.)
Ahhoz, hogy különleges funkciók működjenek, és folyamatosan adatokat gyűjtsön a rendszer, ahhoz egyéb szoftverekre, programozásra van szükség. Nem pár órás manőverről van szó… És sok „szívás” lehet a képletben mindeközben.
Lehet, hogy ez egyszerűnek tűnik, de nem az. Sok ezer kód megírására van szükség. Ezeket össze kell hangolni egymással. A weboldal fejlesztése pedig elég összetett folyamat, mikor több szakterület szempontjait integráljuk. És ha jön egy új kérés az ügyféltől, ezt is meg kell oldani valahogyan, mely lehet felborítja majd az eddigi kivitelezés metodikáját.)
- Csak nézzetek bele a Google Ads fiókomba, kifizetem a pár órát, és duplázzátok meg az egy milliós bevételt. (Beállítunk ezt-azt egyszer és mostantól, mint egy aranytojó tyúk, legalább havi egy millióval több lesz a bevételed.)
- És az óradíjunk csak 5-10 e Ft, és pár óra munkával mindent beállítunk Neked. Ismét Andersen-re gondoltam. Nem is magyarázkodom, inkább küldöm a reális gondolkodású embereknek az infót: Facebook és Google Adwords (Ads) kampány kezelési árak
- KKV-ként nincs szükség weboldalra, elég maximum a meglévő Facebook oldal, amin én futtatnám továbbra is a reklámot. (…akkor miért talált meg minket a kedves ügyfél? Ha elég nagy a forgalom, akkor miért keresett rá a marketing és weblapfejlesztés megoldásaira? És miért függjünk a social médiától, melyek csak egyes elemei az online marketingnek és folyamatosan nő az áruk? Egységes, komplex marketing stratégia kell, és átlátva az egészet, használni a megfelelő elemeket egymással összehangolva, lásd marketing költségek.)
- Én jobban tudom, hogy milyen technológiára van szükségem. (Ez akkor igaz, ha sok évnyi tapasztalat van mögötte, és több tucat vállalkozást sikerült a különböző módszerekkel felépíteni. Egyéb esetben ugyanis elméletben, sok egyéb tévhitről és mendemondáról lehet olvasni a neten.)
Elég, ha az ügyfél reálisan látja a célját, és a technológiát, formát a webfejlesztőre és marketing csapatra hagyja. Világos, hogy véleménye mindenkinek van, de a tényeket ne keverjük ezzel össze, mert sírás lesz a vége.
- Kérem a grafikustól, hogy szlogent is írjon. (Inkább ne… És kávét sem fog főzni. Mindenki csinálja azt, amihez ért. Igen, biztos finom kávét főzne a grafikus.)
- A kezdőoldalra pakoljunk ki sok-sok infót. (Ne támadjuk le a user-t a főoldalon, ezért is vannak aloldalak. Ráadásul nem mindenki a főoldalon keresztül fog minket megtalálni. Meg kell tervezni az útvonalakat…)
- A weboldal fejlesztése után jöhet a marketing. (Össze kell hangolnunk a munka elejétől a marketinget, beleértve a keresőoptimalizálást, webfejlesztést, webergonómiát, grafikai megjelenést és webjogot.)
Például hiába mondja a grafikus, hogy oda rakna egy képet egy étterem honlapjára, ha az rosszul jelenik meg egyes eszközökön és emiatt nem fognak rendelni az emberek. Vagy SEO szempontból baklövés, amire ő – érthető módon -, nem is fog gondolni…
- Majd én megrajzolom a logót, megírom a reklámszöveget, fejlesztem a honlapot, stb. (Ezek mind külön szakmák, de kísérletezni lehet. A másik megoldás, hogy a cégemen és nem a cégemben dolgozom, sikeres nyereséges vállalkozást csinálok a szervező munkám segítségével. Így mindenki azt csinálja, amihez ért.)
- Ugyan megállapodtunk a maximum 2-3 korrektúrafordulóban, és tudom, most újra kukába megy az eddigi munkátok, de íme a 43. e-mail az újabb módosításról, mert ma reggel újra úgy keltem fel, hogy módosítom az eddigieket. (Meg lehet növelni az elkészülés idejét és folyton megváltoztatni a dolgokat, ha nincs konkrét koncepció az elején. Ez azonban plusz munka, amit vagy részprojektként, vagy óradíjban kell hozzáadni az eredeti árajánlathoz.)
- A weboldal fejlesztés átadásával nem látom át a folyamatokat. (Általában fordítva szokott ez igaz lenni. Fontos, hogy releváns infókhoz jussunk és ezeket megfelelő módon értelmezzük. Csak azt lehet fejleszteni, amit mérünk… Legalább a Search Console, Google Analytics mindenképpen legyen beállítva a honlapodon, lásd Google Címkekezelő beállítása segítségével.)
- Nagyon szeretem a pici honlapomat, gyermekemet, nem vagyok elfogult és nem akarok módosítani rajta 15 éve, igaz 0 a forgalom. (Ezt meg kell beszélni a picikével, ami lehet már nem is olyan pici. Mi a cél? Díszelegjen a honlap önmagában, vagy termeljen pénzt? Nekünk tetsszen, a konkurens szakembereknek, vagy az ügyfeleknek, akik szívesen fizetnek a minőségi szolgáltatásért / termékért cserébe?
- Találjátok ki, és majd mi megcsináljuk. (Általában elég rossz vége szokott lenni a dolognak és mindenki csalódott lesz. Mert az elmélet sokszor ellenkezője a gyakorlatnak. Persze vannak részfeladatok, amiket az ügyfél meg tud csinálni és nem feltétlen kell minden egyes elemet megrendelnie, de ezt pontosan előre érdemes tisztázni.)
- Majd egy olcsó, junior grafikus, fejlesztő megcsinálja a weblapot. (…vagy a szomszéd kutyája. Sokszor kapunk olyan honlapokat, amibe az előző webfejlesztőnek beletört a bicskája. Eltűnt, magával vitte a jelszavakat, már mással foglalkozik, el van havazva. Ilyenkor az is előfordul, hogy újra kell csinálni az egészet, mert nem lehet máshogy megoldani. Nem jogtiszta a grafikai sablon, nem lehet frissíteni stb.)
Teljesen más a minőség, gyorsaság, felelősség és továbbfejlesztési lehetőség (ami rendszerint a jövőben derül ki), ha egy komplett csapat áll rendelkezésedre. Ma már külön kell választani az arculattervezést, webergonómiát, elméleti és gyakorlati marketingtervezést (keresőoptimalizálással együtt) és kivitelezést, weblapfejlesztést, stb. Nehéz egy személyben mindenhez érteni.
Ráadásul, ha valamire nem tudod a választ, nem árt, ha a melletted lévő kollégával át tudod beszélni a dolgokat. És attól, hogy egy drága ügynökség kínálja számodra a különféle szolgáltatásokat még nem biztos, hogy nyert ügyed van. Lehet, hogy hozzáadott érték nélkül (erről még a cikk legvégén lesz szó) csak egy-két 0-át ír hozzá és ugyanúgy egy személyes szakértővel dolgoztat.
- Az ingyenes grafikai sablon, plugin is jó lesz. (Rendben, de ha ingyen nem fejleszti tovább a sablon írója a grafikai sablont, vagy nincs support, vagyis nem válaszol, nem lehet jelezni a bug-okat és nem is javítja azokat, akkor lehet, hogy nem fog működni a honlap és feltörik. És nem lesz felelős sem, újra kell az egészet csinálni az elejétől, ami több százezer forintba is kerülhet. Ezzel szemben egy sablon ára általában 5-35 e Ft egyszeri költség.)
- Elég másolt tartalomként letölthető módon megjeleníteni egyes dolgokat a honlapon. (User olvasói és keresőoptimalizálás szempontból sem szabad például másolt pdf-ekben gondolkodnunk. Implementáljuk szépen a weboldal tartalmát aloldalként a honlapon.)
- Nem érdekel a webjog és mások munkája, nem fogok egy profi képért pár dollárt fizetni, lekummantottam ezt a képet az internetről és ez mehet fel a weblapomra. (Inkább ne… Ingyenesen is elérhetőek professzionális képek, de csomagban vagy külön-külön is lehet vásárolni már pár dollárért ilyet. Mivel szeretnéd, hogy azonosítsák a cégedet? Te mit szólnál, ha Tőled is kummantanának valamit?)
- „Valamit” rakjatok össze, most nincs időm vele foglalkozni. (Fizetünk a honlapért, a marketingért, a termékért, az alkalmazottért, a könyvelésért, bérszámfejtésért, hosting szolgáltatásért, nincs időnk megtervezni precízen a dolgokat a vállalkozásunk kapcsán, de akkor mi a konkrét szerepünk? És ki lesz a felelős, ha nem fog működni a vállalkozásunk? Világos, pénzt akarunk minél kevesebb pénzért, 0 munkáét cserébe. Marad a kaszinó… )
- Pár oldalból álló honlap bőven elég lesz. (Attól függ, mi a cél. Ha a megrendelők személyes kapcsolat révén jönnek, de a névjegykártyán virító céghez azért nem árt az URL-t is betenni, akkor működhet. Alapesetben a Google-nek legalább 40-50 releváns (értsd a kapcsolat oldal nem ide tartozik) kell ahhoz, hogy eldöntse miben szakértő a honlapod. És ha nincs rajta hasznos infó + linképítés, akkor miért is sorolja előre, ha rákeresnek a téma kulcsszavaira?)
- Legyen szép a honlap, hogy pénzt termeljen. (Nem sok összefüggés van. Ahogy sokszor like-olunk egy-egy szép facebook hirdetést, miközben a bevétel a 0 értékkel megegyező. Ebből nem az következik, hogy csúnya legyen a honlap, ha esetleg valaki csak a fekete-fehér kategóriában gondolkodik.)
Alapvető fogalmak tisztázása, hogy ne dőljön be a vállalkozásod
Egy kis kiegészítés, mely más kategóriába tartozik, de fontos lehet a számodra. Érdemes ezeket is végig gondolnod. Ha pedig sikerült az akadályokat elhárítanod, jobb esetben minden flottul fog működni.
Ha nem a haszonból, hanem árrésből adsz kedvezményt, vagy nem tudod beárazni az általad hozzáadott értéket, akkor akár be is dőlhet a vállalkozásod. Ezért fontos néhány alap fogalmat tisztázni a sikeres nyereséges vállalkozás felépítéséhez. Nem mindegy ugyanis, hogy áralkalmazás vagy árképzés (lásd árazási stratégia), bevétel vagy jövedelem, haszonról vagy árrésről beszélünk-e.
A bevétel az összes befolyt összeget jelenti, amit vállalkozóként megkapsz, de ebből lejön minden költség (előállítási költség, adó, stb.) és ami megmarad pozitív számként, ezt hívjuk jövedelemnek. Maga az árrés pedig minden a termék előállítás / beszerzésén túli értéket jelöli meg.
Például veszel cérnát (beszerzési ár), aminek van értéke, de a vevőd számára nincsen, mert Te ruhák értékesítésével foglalkozol. Ez azt jelenti, hogy szükséged lesz eszközökre, időre, tudásra és egyéb nyersanyagra (ezek a hozzáadott értékek), hogy elkészüljön a ruha. Ezzel az értékkel növeled meg a cérna értékét. Erre jön rá a haszon. És a hozzáadott érték + haszon alkotja az árrést.