Az online marketing fogalma és jelentése
Az online marketing termékek és szolgáltatások áruba bocsátása az interneten. Fontos, hogy az offline területtel ellentétben, a célközönség visszajelzését is alapul veszik. Például egy nyomtatott magazinban nem használnak kulcsszavakat, mert erre nincs szükség, de melyekre keresve az interneten könnyebben megtalálható egy honlap.
Online területen belül a Facebook-on is más címeket használunk, mint a saját honlapunkon, mert ott az átkattintás a fontos, nem pedig a kulcsszóra történő megjelenés.
Online marketing eszközök
Az adott vállalkozástól, iparágtól függ, hogy konkrétan milyen marketing eszközöket érdemes használnunk. Természetesen, többet érdemes egyszerre igénybe venni. Az online marketing egy nagyon összetett folyamat, így rengeteg különálló területből áll. Erről elég sokat írtam már részletesen, egészen a vállalkozás ötlet lemérésétől a konkrét beindításig:
A 9 legfontosabb pont, ha online vállalkozás indítása és a szabadság a cél
A 19 legütősebb Facebook marketing ötlet
Az 5 leghatékonyabb online marketing eszköz, az inbound és outbound területről
Több milliárd honlap van, így ma már honlap és online marketing nélkül nem igazán lehet labdába rúgni a KKV szektorban sem.
Keresőmarketing (SEM, Search Engine Marketing)
Ebbe a kategóriába tartoznak a keresőhirdetések – például a Facebook és Google Ads (Adwords) hirdetések -, amikkel azonnal meg tudsz jelenni. Tehát ezek használatával egyből megtalálják a honlapodat. Azonban, elég drága megoldások.
Emellett, ide soroljuk a keresőoptimalizálást, mely segít abban, hogy a különféle hibák javításával egyre jobb helyen szerepeljünk a Google keresések alkalmával. Ez egy lassabb folyamat, 6-12 hónapig is eltarthat a komolyabb eredmény elérése, azonban jóval költségkímélőbb.
Keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization)
Érdemes már úgy felépíteni a honlapot, hogy ezt figyelembe vegyük. Emellett a keresőhirdetések és keresőoptimalizálás együtt ad igazán átütő eredményt.
E-mail marketing
Csak előzetes feliratkozással kiküldött hírlevél, promóció, stb. tartozik ebbe a kategóriába. Miután megtalálták weblapodat a user-ek, első körben érdeklődőként (lead) feliratkoznak a hírleveledre. Ezután már ingyen el tudod őket érni a hírlevél segítségével, és sok hasznos tartalmat, infót tudsz kiküldeni a téma kapcsán, ami iránt érdeklődnek. Ezáltal az érdeklődőből vásárló lesz, akiket könnyedén, például uborkaszezonban is el tudsz érni egy gombnyomással.
Rich-média
Banner-hez hasonló, de konkrét videó, váltakozó, interaktív felülettel rendelkezik. Ez a fajta hirdetés lehet konkrétan hang, kép és animáció is, de a kattintáson kívül másra, például játszásra ösztökél minket, és így kerülünk át a hirdető weblapjára.
Tartalommarketing (Content marketing)
A netezők nagy része információért és nem vásárlás céljából jön az internetre. Éppen ezért, első lépésben jó minőségű, releváns, kellő hosszúságú, emészthető cikkekben kell gondolkodnunk. Keresőoptimalizálási szempontból így a Google is el tudja könnyebben dönteni, hogy miben vagyunk szakértők.
Azonban nagyon fontos, hogy kulcsszókutatás alapján döntsük el, hogy melyik kulcsszóra, milyen tartalmat készítünk. Ez a SEO szövegírás lényege. Itt azonban fontos, hogy online marketing szempontból is megfelelő legyen az adott webszöveg, hogy ne csak megtalálják (forgalom), hanem rá is kattintsanak az adott szöveg alapján az emberek (konverzió). Feltéve, hogy eladni szeretnénk valamit.
Webergonómia és webanalitika
Az online marketingben nagyon fontos a mérés, tesztelés és ez alapján történő fejlesztés. Erre sokféle szoftver áll rendelkezésre. Ez ugyan nem marketing eszköz, de használata nélkül nemigen működik a többi eszköz.
Közösségi média marketing
Ha készen vagy a releváns szövegekkel, akkor forgalmat a közösségi média segítségével is toborozhatsz Magadnak, mely brand építő is: Facebook, Pinterest, LinkedIN, Instagram, YouTube, stb. segítségével.
Vírusmarketing
A multimédiás eszközök, videó, képek, hangok tartoznak ide. Mivel általában ezek szórakoztató tartalmak, és sokszor csak később jövünk rá arra, hogy ezek is reklámok, ezért vírusként terjed a megosztásainknak köszönhetően. Általában brand (márka) építő funkciója van, hogy ezáltal ismertségre tegyünk szert.
Lokális marketing
Főleg kisebb cégek esetében, ha földrajzi helyhez kötött az adott szolgáltatás nyújtása, akkor sok esetben elég lehet akár a díjmentes Google térképen történő megjelenés. Ehhez a Google Cégem felületen kell regisztrálni: Díjmentes marketing eszköz: a Google Cégem beállítása és SEO-ja
Ajánlások
Az elégedett ügyfelek sok esetben örömmel ajánlanak Téged másoknak is, csak meg kell őket kérned erre. Ezen kívül érdemes nyilvánosan is megjelentetni a véleményüket a weblapodon, mely nagyon jó visszajelzés is egyben.
Te valójában miért marketingezel?
Belegondoltál már abba, hogy miért marketingezünk? Csak a profitért? Túlélésért, Lexus-ért vagy luxusért? Fizikai érzékszervek kényeztetésére? Ennyi? Biztonság, béke, öröm, család?
A marketing mostani irányultsága, ami fontos a marketing eszközök használatán kívül
Egy darabig dolgoztam egy multi cégben marketingesként, de azóta sok víz és hal lefolyt a Dunán. Mostanában a multik legnagyobb kihívása a sok információmasszában a piac és igények felmérése és összehangolása. Szóval, az adatok összehangolása a különféle marketing eszközökkel.
Hiába éljük a chatbot korát már egy ideje (mesterséges intelligencia, mely előre beprogramozott például x választ ad, y kérdésre, és akár tanítható is, szóval ennél összetettebb). A kihívás akkor is fokozódik. Viva la marketing automatizáció.
Évekkel ezelőtt előtérbe kerültek az élmény alapú online tartalom megjelenítések. Ma már nem állásbörzére járnak az ifjoncok, hanem létezik olyan „játék”, mely stimulálja a hőn áhított munkahelyet, és vannak cégek, akik ez alapján toboroznak ifjú titánokat, új munkaerő gyanánt. Imádunk játszani!
Manapság nehéz a multiknak DM (direkt, közvetlen marketing üzenet, például prospektus küldése közvetlenül valakinek), eDM (elektronikus DM például e-mail) és webshop, Facebook, chat, stb. összehangolása. Tehát a perszonalizált, egyre részletesebben szegmentált tartalmak integrált közvetítése a különböző kommunikációs csatornákon elég nagy kihívás mostanság. Erősödik a tudásmegosztás iránti igény. A cikkek helyett sok esetben a videók viszik el a prímet, és természetesen inkább mobilról mustráljuk a világhálót.
Már réges-régen mindenkinek mást mutat a böngészője, YouTube account-ja. Pontosan azt, amit ő preferál…
A digitális térben a megfelelő csatornák megtalálása, az eszközhasználat gyors változásának nyomon követése szintén kihívás. És akkor még nem beszéltünk a Facebook változások sok előre elkészített rendszeréről, mely hipp-hopp széteshet egyik pillanatról a másikra, mert a Facebook is állandóan fejleszt. Mert van egy rendszer, amit kiépítünk, ellenőrzünk és optimalizálunk, és aztán szeretnénk, hogy túléljen mindent, hiszen rengeteg energiát tettünk bele.
Fontos a figyelem fenntartása hosszú távon, de mivel? Régi sztori, de kifejező: a pofátlan, rövid szakmai életű marketinges kiküldi Neked az üzenetet a következő tárggyal, hogy „A jó édes anyukád…” A levél tartalma pedig így folytatódik: „Most, hogy elkezdtél rám figyelni küldöm az üzenetemet: 15% kedvezménnyel parfümök eladóak, anyádnak is vehetsz egyet”.
Ezen kívül egyre több csatornán nő a reklámzaj, mert egyre könnyebben elérhetjük szinte „ingyért” a különféle kommunikációs csatornákat.
Ja, és a content marketing (tartalommarketing) egyre fontosabb és nélkülözhetetlenebb a multik számára is. Mi is szeretünk írni. És reméljük, Te pedig szereted elolvasni ezeket a cikkeket.