Mi az a kiadványszerkesztés?
Amikor az ügyfél elképzelése, vagy az iparművész tervezőgrafikusaink tervei alapján nyomdakész állapotra varázsoljuk az adott anyagot. Ez természetesen tartalmazhat szöveget, képeket, egyéb grafikát, stb. A DTP (Desktop Publishing) jelentése a nyomdai minőségű kiadványok számítógépen történő elkészítését jelöli. Felgyorsult világunkban tördelő / kiadványszerkesztő szoftverek segítségével ez egyre könnyebben megvalósítható.
A kiadványok fajtái
- Magazin, újság
- Könyv
- Prospektus, katalógus
- Szóróanyag
- Leporelló
- Dosszié
A kiadványszerkesztés árai és esetleges hibák
A konkrét ár az adott feladattól függ, de nagyjából 4-6 e Ft-os óradíjon dolgoznak az operátorok. Általában a grafikus által elkészített anyaggal dolgoznak. Elég nagy hibának minősül, ha például Word dokumentumban akarjuk leadni a nyomdának a kész anyagot. A szövegszerkesztő és kiadványszerkesztő program ugyanis különbözik egymástól, és más a funkciójuk.
Tördelő és kiadványszerkesztő szoftverek
Az ezekkel a szoftverekkel nyomdai előkészítés során létrehozott anyagokat minden nyomda szívesen fogad: Adobe InDesign, és Corel Draw
E könyv 0 példányban kelt el!
A továbbiakban tisztázzuk, hogy mi a különbség a DTP operátor és grafikus között, és hogy milyen nyomdatechnikai dologgal lehet kitűnni a tömegből. Persze ezek már inkább marketing kérdések.
A különféle tördelési megoldásokról, laptervezésről, alapvető hibákról már írtunk blogbejegyzésünkben, így nem ismétlünk.
Az emberre hatnak ingerek, melyek töredéke tudatos. Állítólag a valóság 1-2%-át fogjuk fel, de nem tudom ezt ki számolta ki. 🙂 De az biztos, hogy a tudattalan dolgokat nem szabad lebecsülnünk. Például egy kiadvány, prospektus esetében nem kell szakértőnek lennünk ahhoz, hogy megmondjuk mi az, ami szép és mi nem az. Még ha relatív fogalmakról is beszélünk.
És biztos, hogy hat ránk a látvány, ha tudatában vagyunk, ha nem…
Éppen ezért lógjunk ki a sorból és bolondítsuk meg a valóságot egy kicsit
A magazin, amely kimondottan egy témáról szól, például horgászmagazin, ott adott lehet a külalak. De egy női magazin esetében, amely többféle témát sorakoztat fel, jobban lehet játszani a kinézettel, grafikai elemekkel. Így ez sokkalta változatosabb általában. A katalógus, kiadvány vagy prospektus esetében pedig a tartalom ritkábban változik, így általában több idő van a megszerkesztésére, és itt az arculat ezáltal egységesebb, sokszor igényesebb is.
Miután az iparművész, arculattervező grafikus megalkotta a nagy művet, a tördelőszerkesztő (DTP operátor) összerakja azt, hogy nyomdakész legyen.
Ezen kívül érdemes megbolondítanunk a végeredményt, és extrákkal elhalmoznunk azt, így kitűnünk majd a tömegből egy csapásra. Konkrétan dombornyomásra, stancolásra vagy különféle fóliázásokra gondolok, de szóba jöhet egy különleges papír is, ami átlátszó vagy kartonszerű. És vannak úgynevezett kreatív papírok is erre a célra. Egy klassz koncepció csodákra képes.
Persze sok esetben nem kell kilógni a sorból, csak egy egyszerű letisztult, grafikai tervezésre van szükség. Íme, néhány példa erre a repertoárunkból:
.