Drágán vásárolni a hülye is tud, ahogy mondani szoktam. Ezért most a felesleges sablonoktól mentesen, az elmúlt több mint 10 év tapasztalata alapján megsúgok pár dolgot, aminek leendő ügyfeleim nagyon örültek, mikor nekik elmondtam. Ők meglévő honlapfejlesztésben gondolkodtak, illetve webfejlesztés árak iránt érdeklődtek. És igen, a részletekben tanyáznak az ördögök.
Természetesen a honlap kapcsán alap, hogy reszponzív, letisztult, trendi, gyors (mint a szélvész), van admin felülete, keresőoptimalizálás szempontból könnyen fejleszthető, GDPR kompatibilis stb., lásd weblap készítés árak. De most ne erről beszéljünk.
Hogyan spóroltam meg (leendő) ügyfeleimnek több 100 e Ft-ot, azzal, hogy részletesen átbeszéltem velük mindent, a futószalagot pedig messziről elkerültem?
Évi 180 e Ft megtakarítás, megfelelő grafikai sablont kiválasztva
Találkoztunk olyan leendő ügyféllel, aki csomagár alapján akarta megrendelni az egyik szolgáltató által kínált honlapkészítést, de elfelejtették neki elmondani, hogy a grafikai sablon, amivel dolgoznak havonta + 10-20 e Ft-ba kerül, hiszen azt folyamatosan frissíteni kell (ezt sok esetben ingyen vagy éves költségen megkapod), így kb. 180 e Ft-ot spóroltam meg neki.
100-200 e Ft mínusz webshopkészítés alkalmával
Egy másik alkalommal webshop kapcsán Barion bankkártyás fizetési módot javasoltunk, mellyel kb. 90-100 e Ft (+ évi 10 e Ft)-ot spóroltunk meg az ügyfélnek. Igaz, a bankkártyás fizetés alkalmával a jutalék valamivel magasabb volt, de ez nem érdekelte az ügyfelet, mert pilot jelleggel kisebb forgalommal akarta elindítani a rendszert.
Egytermékes webshop iránt érdeklődő ügyfelünk esetén pedig – mely során fontos volt a részletes analitika, hírlevél, sms küldés stb. -, közel 100 e Ft-ot spóroltunk meg azzal, hogy egy másik rendszerrel oldottuk meg a bankkártyás fizetést és így a WooCommerce-re sem volt szükség.
Kísérleti jelleggel, szűk büdzsével pedig 150 e Ft-ot spóroltunk meg az ügyfélnek azzal, hogy egy „ál-webshopot” hoztunk létre, így nem kellett a teljes funkcionalitást beállítani neki. Hurrá!
Mások 500-600 e Ft-ért csinálták volna meg, amit „nem bírt el” a szoftver
Az egyik ügyfél közel milliós tétel kifizetése után magára maradt, ugyanis a honlapfejlesztést végző manuszt elnyelte a Föld. Na, a tényállás kimaradt: általában szeretik a WordPress fejlesztők (tisztelet a kivételnek), ha az elején ők kapják a megbízást, mert sok százezer Ft-ot el lehet kérni WordPress fejlesztésre az elején, amikor felhúzod neki a honlapot.
Az ügyfél jövedelmező honlapot szeretne, ilyenkor (még) szán is pénzt a megalkotására, stb. De! Utána – érthető módon -, mikor előjönnek a hibák és már kifizette a pénzt, elvárja, hogy működjön a rendszer (később is).
A legrosszabb esetben megszakad a kapcsolat és az ügyfél kéri a jó öreg Google segítségét ezzel a fohásszal fordulva hozzá: meglévő honlap javítása online. Viszont a honlapfejlesztők, WordPress programozók közül sokan nem vállalják be, hogy más munkáját javítgassák, mert mire kiismerik a „kolléga rendszerét”, annyi erővel már felhúzhatnák a sajátjukat is, mely után tudnak felelősséget vállalni és ráadásul a többszörösét is elkérhetik.
Szóval, hálátlan feladat, jönnek a csontvázak, nálad robban a bomba és az ügyfél azt hiszi te bénázol és nem szívesen fizet a javításokért, honlap felújításért. Ha így marad a honlap. Hibásan. Akkor általában a funkcionalitás rovására megy a dolog, amit fel is törnek idővel és a Google is hátra sorolja a honlapot. Aztán annyian találnak rá, mint ahányszor a császárbajszú tamarin megmássza évente a Himaláját.
Visszatérve a story-ra az ügyfél megkeresett a meglévő honlap fejlesztésével és át kellett nézni a WordPress programozás csínját-bínját. Kérte, hogy a 10 e termékes webshop készletkezelő rendszer kialakítását fejezzük be. Mondtam az ügyfélnek, hogy ezt nem javaslom, mert a már megvásárolt szoftver max. 2-3 e termék kezelésére alkalmas. A WordPress weboldal fejlesztés amúgy 500-600 e Ft-ba fájt volna (feleslegesen). Mások ennyiért vállalták volna el…
A belassult honlap miatt a fizető ügyfelek leléptek
Egy újabb történet pedig arról szól, hogy SEO szempontból rengeteg ügyfelet veszített az illető, mert a rajta lévő 42 plugin szépen belassította az oldalát, ezért visszasorolta a Google a találati listán. A pluginnal egy-egy funkció kapcsolható be, de ezek mind-mind lelassítják az oldal letöltődésének a sebességét, hiszen mindegyiket lecsekkolja a rendszer betöltődéskor. A 42 plugin fele bőven elég, még sok is sok esetben…
Ráadásul vannak inaktív pluginok, amik szintén bekavarhatnak, főleg, ha nem lettek frissítve és ezen keresztül törik fel a honlapot. Emellett vannak olyan funkciók, amik miatt felesleges plugint telepíteni, mert egy kód sorral meg lehet oldani a dolgot, de saját WordPress plugin fejlesztésre is van lehetőség.
Évi 80 e Ft maradt meg
Csemegézzünk tovább. Egy ügyfél vírusos honlappal keresett meg. Sok esetben, ha a vírus 7635 mappában jelen van, akkor egyszerűbb (értsd a vírusmentesítő kisiparosnak) új honlapot csinálni (ha ezzel is foglalkozik), mint lepucolni a honlapot. Ráadásul ezzel több pénzt is tud keresni. Ettől függetlenül előfordulhat, hogy szakmailag ez a jó megoldás.
A lényeg, hogy meglett a kapu, amin keresztül ki-be léptek a gazfickók és töröltük a vírusos file-okat. Ezután a biztonság kialakítását is megcsináltuk és a karbantartást is elvállaltuk. Kiderült, hogy ezzel már foglalkozott más valaki, de nem vette észre a pirossal világító „error” üzeneteket. Ráadásul a képeket több példányban feltöltötték a honlapra, ami szépen elfoglalta a tárhely kvótát.
Régi (már nem használatos) honlap is fel volt töltve a mappák közé, biztos, ami biztos, amire semmi szükség nem volt, de legalább könnyű betörni és megfertőzni a honlapot ezen keresztül + egy régi backup kezdőkönyvtárral. Ezek a honlap többszörösét elfoglalták…
Sőt, emiatt nagyobb tárhelyet béreltek és még véletlenül sem használtak kép optimalizálót, mellyel akár a negyedére lehet csökkenteni a kép méretét és ez a minőségi romlás szabad szemmel nem látható. Arról nem is beszélve, hogy mikor egy képet feltöltünk a weblapra, akkor kapásból több példányt csinál belőle a WordPress, hogy a különböző eszközökön (tablet, mobil, desktop) más-más méretű képet villantson fel.
Évi 130 e Ft kifizetve a semmiért
Ezzel a hadművelettel levittük minimálisra a tárhely kvótát és így kb. 80 e Ft-ot / év spóroltunk meg neki.
Egy különleges delikatesz bolttal rendelkező ügyfél kért segítséget. Nem értett a dologhoz, de egy médiaügynökségnek évi 130 e Ft-ot fizetett azért, hogy „ne kerüljön le az internetről”. Kiderült az ingyenesen elérhető Google térképet regisztrálták neki és emellett szép kínai linképítést is kapott. Ami nagyon életszerű dolog, hogy kétes oldalról több ezer km-ről belinkelnek egy delikátesz boltot.
Évekig fizetett ezért és mondták neki, hogy ne hagyja abba, mert vissza fog esni a forgalom. Nem esett, max. a hó. Az etikátlan, ügyfél jóhiszeműségét, tudatlanságát kihasználó piaci szereplőket pedig szintén jó messzire, például Kínába száműzném. Egy rossz minőségű oldalról kapott link inkább rossz hatást fejt ki a honlapunkra…
Ne ezzel keresd meg a weblapfejlesztődet
Képzeljük magunkat a honlapfejlesztő helyébe. Kap egy levelet „Tisztelt Címzett!” címszóval, aki annyival sincs megtisztelve, hogy kiírják az ő vagy a cége nevét, ergo (elképzelhető), hogy még 2635 csillió helyre elküldték a levelet. Ezután ki kell bogoznia az infókat. A „szeretnék egy weboldalt” infó értéke kb. 0, mert nyilván ezért keresték meg a WordPress fejlesztőt.
Szóval ennél több energiát kell (mindkét) félnek beletennie. Hány aloldal, menüpont, form legyen? Mi a konkrét téma? Mekkora tartalom (kép, videó, szöveg) áll rendelkezésre, amiket (megvágva) az ügyfél biztosít é? Hány nyelvű, milyen egyéb funkciók kellenek? GDPR kompatibilitás nuku? Van-e logó, meglévő arculat, elképzelés, színvilág? Webshop esetén: hány termék, milyen attribútumokkal (szín, méret stb.), smart keresőrendszer, fizetési módok: bankkártya, átutalás, utánvét, egyéb funkciók stb.
A kedvencem: „Tisztelt Címzett, kérek weboldalra árajánlatot és SEO-ra, karbantartásra is.” vagy „A SEO is benne van, ugye.” Ez olyan mintha azt mondanám, kérek egy autóra árajánlatot, de örökké az ingyen benzin is benne van, ugye. A SEO egy külön téma. Függ az iparágtól, stratégiától és így tovább.
Na, de honnan tudja a leendő ügyfél, hogy milyen infóra van szükség? Például utána olvas, hogy az értékesítőnek se kelljen minden nap a 0-ról elmondania a legalapvetőbb dolgokat. Sajnos hiába volt ügyfél támogatásként régebben egy komplex rendszer elkészítve, ahol magyarázó résszel, csak ki kellett tölteni az „étlapot”, hogy lássuk az ügyfélnek mire van szüksége… Erre lusták voltak nagyon sokan. Minél hosszabb egy form, annál több az esélye, hogy az ügyfél az oldal tulajdonosának anyjára kezd el asszociálni.
Pedig ez után kapna egy sablon alapján elkészített árajánlatot (amit még ki lehet egészíteni szépen), de átláthatóan, ránézésre látszanak a legfontosabb dolgok. Ezt természetesen másnak is elküldheti majd, hogy több árajánlata legyen. Ezt kvázi úgysem lehet megspórolni, mert egyszer le kell ülni és leírni, hogy pontosan mire van szükség. Másik hiba, mikor x-re kér valaki árajánlatot egy cégtől, a másiktól pedig y-ra. Így nehéz lesz egymással összehasonlítani azokat. A lényeg, hogy idővel létrehoznak csomagokat és akkor a kedves nagyérdemű ki tudja választani, hogy melyik a legszimpatikusabb.
Ebből szoktak a balesetek megszületni. Értem, hogy mindenki óvja az idejét és nem szeret árajánlatokat írni, mert a konverzió alacsony… De ez az értékesítő feladat része, hogy foglalkozik a kedves ügyféllel és megszűri azokat. Mert neki is joga van szelektálni, nemcsak az ügyfélnek.
Találkoztam olyan szerencsére csak leendő ügyféllel, aki káromkodva szidta a weboldal javítással megbízott ex partnereit. Mindegyik hülye lett volna? Kérte a weboldal felújítást, de visszautasítottam. Egy komoly üzletember mondta, hogy az üzleti kapcsolat hasonlít egy házassághoz. Igaza van.
Csípőből, most ezek az esetek jutottak eszembe. De nyilván előre tisztázni kell, hogy a monitoring mire terjed ki pontosan, mert nem várható el az sem, hogy kérés nélkül valaki ezeket összeírja grátisz a honlapunk kapcsán, ráadásul a weblap folyamatosan változik…
Jók az automatizált rendszerek, de tiszteljük meg egymást és teremtsünk méltó körülményeket… és gondolkozzunk hosszú távon. Én azt nézem, hogy mi jó az ügyfélnek, mert ha ő boldog, akkor közvetett módon én is az leszek.
Keresztes Attila
KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak. Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.
Weboldalra és több vevőre, folyamatos bevételre van szükséged?
Referenciáink
Impresszum
Adatkezelési tájékoztató (cookie szabályzat)
Felhasználási feltételek
KAPCSOLAT
© Spirit Lab 2003.