Update 2024: 2023-ban a kb. 20%-os infláció természetesen a weboldalkészítő kisiparosokat sem kímélte. Mindenkinek többet kellett fizetnie a boltokban és tudjuk, hogy egyes termékeknek még magasabb lett az ára, hiszen az infláció kiszámolása során kapott érték, nagyban függ attól, hogy mit teszünk a kosárba.
Hogyan alakulnak pontosan a WordPress honlapkészítés árak, ha weblapot / webshopot csináltatnál Magadnak, illetve milyen WordPress árakra kell számítanod, ha Te rakod össze a saját oldaladat? Teljes körűen a domain névtől a tárhely szolgáltatón át a GDPR (jogi szakember tud ebben segíteni) kompatibilitásig mindent átbeszélünk.
Maga a WordPress ingyenes, de a honlap összerakása, lefejlesztése nem az. Emellett szükség lehet egyéb elemekre, melyek szintén pénzbe kerülnek. És sok százezer forintot bukhatunk, ha nem biztos alapokra építjük fel a WordPress weblapunkat. Mutatom, hogy miért…
Update 2023: Tavaly megszűnt a KATA és a pandémia után elindult az orosz-ukrán háború. A lényeg, hogy a cikk megírása óta óriási infláció következett be, mely szinte minden szektorban éreztette hatását. A forint gyengült és példának okáért a grafikai sablon ára dollárban értendő, amit forintba kifejezve írtam meg.
Emiatt mindig személyre szabott árakból induljunk ki, mert minden helyzet más. Elképzelhető, hogy egy bonyolultnak tűnő feladat egyszerűen megvalósítható és fordítva. Példának okáért egy meglévő honlapon az e-mail ikon linkelése nem működött.
Az ügyfél azt gondolta, hogy ez csak egy pár perces beállítás. Alap esetben tényleg ennyi időre lenne szükség. Aztán kiderült, hogy a sablon nem megfelelően működik és ez csak a jéghegy csúcsa… Másik probléma, mikor több szakterületet szolgáltatását egymásba vonva értékesítenek úgy, hogy az ügyfél nem tudja miről van szó és konkrétan milyen munkafolyamatokat takar. Például a SEO + karbantartás. Adnak egy olcsó árat és kb. semmi nem fog történni.
Ez ugyanis két külön dolog, külön feladattal, külön árazással, stratégiával stb… Olyanról is hallottunk, mikor a honlap elkészítése alatt a SEO munka elvégzését is természetesnek vette az ügyfél hiába nem tartalmazta az árajánlat. Ezeket érdemes előre tisztázni. Ha kocsit veszünk, akkor sem kapunk mellé ingyen benzint (folyamatosan).
1. Domain név és tárhely szolgáltató
Változnak az árak, melyek attól is függenek, hogy konkrétan milyen szolgáltatást rejt magában a díjazás. Például, készülhet akár minden nap back-up fél évig, és azokat írják felül. Így fél évig visszamenőleg megtalálható a weboldal elmentett változata. Ám, ha megkarcolgatjuk a réteget, akkor előfordulhat, hogy ezek nem önálló mentések a weblapodról, hanem az újabb módosítások vannak csak elmentve és egymásból kell ezeket visszafejteni.
Ez azt jelenti, hogy nem fogják a weblapod teljes tartalmát lementeni minden nap, csak a változó elemeket. Ráadásul elképzelhető, hogy felhőben dolgoznak. Back-up-ra azért van szükség, mert a cyber bűnözés mértéke folyamatosan nő, miután az online térben egyre nagyobb a forgalom.
Fizethetsz azért is pluszban, mert hírlevél szoftvered van és azt egy külön, dedikált szerverről üzemelteted, hogy lehetőleg ne a spam-be érkezzenek meg a levelek. De ebben, az adott hírlevélküldő szoftvert üzemeltető cég is elképzelhető, hogy segíteni tud Neked, így ez felesleges, rendszeres pénzkidobás. Ezt is bele kell kalkulálnod a honlapkészítésnél a WordPress árakba.
Fontos az is, hogy a support mennyire készséges és elérhető, de általában komoly hiba esetén non-stop elérhetőek. A domain név kapcsán nagyjából évi 2.000 Ft-ot kell számolnunk, a tárhely szolgáltatás pedig évi 10-20 e Ft-nál szokott kezdődni. De elérheti a 100 e Ft-ot is /hó. Az ingyenes tárhelyeket nem javaslom, ha komoly vállalkozást szeretnénk felépíteni, és hazánkban a .hu, angol nyelvterületre a .com végződés lehet ideális.
Többnyelvű honlap esetén pedig elgondolkodtató ennek megfelelően külön honlapot létrehozni. Ezt a WordPress honlapkészítés árak tervezésénél gondoljuk végig, mert ez SEO szempontból is meghatározó: havidíjas és egyéb keresőoptimalizálás árak
A tárhely szolgáltatásnál meghatározó az is, hogy milyen forgalmad van. Ha komolyabb, sok ezer látogatóval naponta az oldalad, akkor nagyon fontos, hogy a szerver megfelelően működjön, ahol megtalálható a honlap. Különben előfordulhat, hogy egy akció alkalmával lefagy a honlapod és sok-sok munka és marketing költség ellenére sikerül tömegével elérni a leendő ügyfeleket, de a probléma miatt nem fog történni semmi.
A tárhely szolgáltatás akkor szokott olcsóbb lenni, ha megosztott tárhelyet használsz. Ez azt jelenti, hogy több vállalkozóval használtok egy szervert, és nem külön (dedikált) szerveren van a honlapod tartalma. Ez esetben ugyanis az erőforrások máshogy alakulnak. Azonban hathat egymásra a másik honlapon lévő forgalom, illetve az is, ha feltörik az oldalt.
További kedvezményre van lehetőséged, ha minimum egy évre szerződtök. És váltani is tudsz, ha másik tárhely szolgáltatóban gondolkodnál. Sőt, ma már a .hu domain átirányítható, ha esetleg azt előre több évre kifizetted volna egy másik hosting cégnél. Maga a tárhely méretét előre tisztázni kell, mely a weblap tartalmát jelenti, belefoglalva a média tartalmakat a képekkel együtt.
Ha például tudod, hogy sok száz cikket fogsz írni, és azokban lesz egy kezdő és további kép (amiből ráadásul a WordPress többféle képméretként duplikálva tárolja azokat), akkor ezt vedd figyelembe. A videók foglalják a legtöbb helyet, de ezeket általában videómegosztókon helyezzük el és csak beágyazzuk a honlapba, hogy onnan is elérhető legyen és azonnal le lehessen játszani.
Nagyon fontos, hogy az ügyfélszolgálat is elérhető és készséges legyen számodra. Meghatározó még az SSL tanúsítvány megléte, mely keresőoptimalizálás szempontból is lényeges. Ez segít létrehozni a szerver és a böngésző között a kapcsolatot és emellett a weboldal látogatók adatait is védi. Általában ez ma már ingyenesen elérhető, de ha nem, akkor 5-10 e Ft-os költsége szokott lenni /év.
Ami a domain nevet illeti, ma már nincs olyan nagy szerepe keresőoptimalizálás tekintetében, hogy a kulcsszó benne legyen a domain nevedben. Fontos, hogy brand esetén megfelelő legyen, és könnyen meg lehessen jegyezni, ne legyen túl hosszú, és tudj vele szívesen azonosulni.
2. Grafikai sablonok ára és site-building
Vannak díjmentes grafikai sablonok, de általában a megfelelő minőséget fizetős grafikai sablonok tudják megfelelően biztosítani. De ha nem fejlesztik azokat tovább, akkor hiába csináltad meg, vagy fizettél ki minimum 100-200 e Ft-ot a honlapodra, egy idő után „szét fog esni”. Ezért nagyon fontos, hogy megfelelőek legyenek az alapok, hasonlóan egy házépítéshez.
Nagyjából 10-40 e Ft között érhetőek el a grafikai sablonok. De vannak olyan konstrukciók is, melyek havi díjasok. Ez azért nem mindegy. Az ingyenes sablonok pedig sokszor nagyon korlátozottak a funkciók kapcsán és csak egyszerűbb grafikai megjelenést biztosítanak.
Természetesen arra is van lehetőség, hogy egyedi grafikai tervezésben gondolkozzunk, mely a variációktól függően 200-300 e Ft-tól indulnak. Ez esetben nincs szükség megvásárolni a grafikai sablont, viszont ez alapján össze kell rakni a honlapot, lásd site-build költség, mely pluszban 60-200 e Ft-ba bele kerülhet. Attól függően, hogy mekkora honlapról beszélünk néhány aloldalból, vagy akár több tucat aloldalból álló komplikáltabb honlapokról.
3. Különféle, akár egyedi funkciók és egyéb különleges grafikai megoldások
Előre tisztázni kell, hogy pontosan mi a weblapod célja és milyen funkciókra van szükséged. Például, ha szeretnél hírlevélben gondolkodni, ahhoz külön adatbázis kell (ami gyűjti az adatokat), emellett a leveleket is el kell webjog (lásd például GDPR) és grafikai szempontok és marketing alapján készíteni. Különben bírságra és 0 eredményre számíthatsz.
Van sok ezer plugin (bővítmény), amivel az egyes funkciók bekapcsolhatók. A nagy részük ingyenes, de van egyszeri és havi díjas verzió is. Ezek pár ezer Ft-tól a több 10 e Ft-ot is elérhetik. Ha például folyamatosan pénzt keresel a webáruházaddal, akkor számtani kell arra, hogy a fizetési konstrukciók esetén, legyen szó például bankkártyás fizetésről, akkor Barion vagy Simple Pay (OTP), esetleg PayPal megoldásban érdemes gondolkodni.
Ezeknek azonban lesz folyamatos költsége. Hazánkban még nagy divat az utánvétes vásárlás, de van aki utalással oldja meg a tranzakciót. Ha azonban Amerikában üzemeltetnéd a webshopodat, ott nincs értelme az utánvétben gondolkodni, mert másmilyen az emberek fizetési szokása, szeretik a bankkártyájukat használni.
Az E-mail marketing szoftverek között is többféle megoldás van. Léteznek egyszeri díjas megoldások, de ezeket is fejleszteni kell, így elképzelhető, hogy pár évente fizetni kell az új verzióért, amely során sokszor a funkciók is bővülnek. Egyéb esetben idővel nem fog működni a szoftver. A WordPress áraknál ezzel is számolnunk kell. Van olyan megoldás is, mely például 2 e feliratkozóig ingyen használható, saját szerveren.
Ha fontos a szofisztikált mérés és sokféle funkció, mert a hírlevél segítségével értékesítünk és különféle akciókat is használunk, akkor érdemes előfizetéses megoldásban gondolkodnunk. Lásd bővebben: e-mail marketing Nagyjából minimum 4 e Ft/hó-tól érhetőek el ezek a megoldások (pl. Active Campaign, 2023-ban 9-149 dollár között). Lényeges kérdés, hogy a számlázóval WooCommerce-szel integrálva vannak-e és viselkedésalapú funkciókat tartalmaznak.
Használhatsz pop-up megoldásokat a jobb konverzió elérésére, ha webshopod van. Például az OptiMonkot használva (legolcsóbb csomag / 5 e egyedi látogató / hó = nettó 9000 Ft 2023-ban és a legdrágább csomag 130 e / hó), mellyel egyedi pop-up-ot is létre tudsz hozni, csökkentve a kosár elhagyásokat. Léteznek pop-up bővítmények is, de ezeket érdemes pontosan beállítani, mert SEO szempontból fordítva is elsülhet a mutatvány.
Különleges, egyedi landing page (ahova az érdeklődők érkeznek a reklámodra kattintva) létrehozására is vannak külön szoftverek, ez például a pop-up ablakot is magában foglalja: Leadpages. A legolcsóbb csomag kb. 8 e Ft / hó. Egyébként a grafikai sablontól függ, hogy milyen szoftver kezeli a page builder funkciót, amivel az oldalt felépíted. És vannak olyan megoldások, amikkel enélkül is nagyon tetszetős landing page-t tudsz létrehozni.
Ráadásul egyszeri díjfizetéssel is lehet ilyen aloldalakhoz sablont vásárolni ugyanott, ahol a grafikai sablon is megvásárolható. Ezek jellemzően nettó 6 e Ft-tól 22-23 e-ig érhetőek el, így nincs havi költség. A WordPress honlapkészítés áraknál ezt is kalkuláld bele a büdzsébe. Természetesen nem muszáj egyből mindent lefejlesztened, haladhatsz lassabban is, felhasználva a bevétel egy részét arra, hogy tovább fejleszd az oldaladat.
Ejtsünk pár szót a grafikus és webfejlesztő óradíjáról. Szinte bármilyen egyedi igény megvalósítható grafikai és funkcionalitást illetően. Egy grafikus általában 4-10 e, egy WordPress fejlesztő 5-15 e Ft-os óradíjon dolgozik nagyjából. De ez függ az adott munkától is. Például a tartalom feltöltése kisebb szakértelmet rejt magában, mint egy kreatív tervezés. És az is meghatározó, hogy egy óra leforgása alatt pontosan mennyi munkát tud elvégezni az adott illető.
4. Legfontosabb pluginok
Érdemes kapcsolati oldalt elhelyezni a honlapon, így csak ki kell tölteni a mezőket és könnyedén tud Neked üzenni az érdeklődő. Ennek a spam szűrése az Akismet pluginnal oldható meg. Meghatározhatod az éves díját, ami jelenleg minimum 3-4 e Ft / év egyéni honlap esetén. Ha például kereskedéssel foglalkozol, kisebb, egyetlen honlapod van, akkor 2,5 e Ft / hó. Nagyobb és több honlap esetén havi 12,5 e Ft az ára.
Yoast SEO plugin. Az ingyenes alap funkciókkal is jól el lehet boldogulni, de amúgy nettó 31,5 e / év a költsége a prémium változatnak, supportnak és frissítésnek. Egyébként fórumon keresztül elérheted őket az ingyenes változattal is bug (hiba) esetén és, ha nem egyedi a hiba, akkor készségesen így is segítenek Neked.
Cache plugin, hogy gyorsan betöltődjön az oldalad: például Autoptimize plugin segítségével. Ez jelenleg ingyenes. És keresőoptimalizálás szempontból is nagyon fontos. Ez a bővítmény jelzi, ha a dashboard-on (kezelőfelületen) túl sok memóriát emészt fel. Ilyenkor lehet törölni, mert egy idő után elveheti a rendelkezésre álló erőforrásokat és megbénulhat a honlap. Főleg, ha valamilyen hiba van vele vagy az oldallal.
5. Alapvető mérések bekötése, nyomonkövetése
Az ingyenes Google szoftverek közül kötelező a Google Analytics 4 és Search Console bekötése. Ezáltal láthatsz egy viszonylag részletes statisztikát és havonta is kapsz jelentést a legfontosabb dolgokról: milyen kulcsszóra, mely aloldalakat, mennyi ideig, mely országokból és milyen eszközzel (például mobil vagy desktop) látogatták meg az emberek.
A természetes (organikus) keresések mellett láthatod, ha egy aloldalnak rossz a minősége és emiatt „lehúzza a többit is”. És a fizetett hirdetések eredményeit is nyomon tudod követni. Ha Facebook hirdetésekben gondolkodsz, akkor a Facebook Pixel bekötése is lényeges, hogy lásd az oldaladon lévő mozzanatokat miután a hirdetés hatására megtalálták a weblapodat. Amit nem mérünk, azt nem tudjuk fejleszteni.
6. Karbantartás és back-up
Ez is lényeges szempont a WordPress árak esetén. Ugyanis, ha nem frissíted megfelelően a keretrendszert, grafikai sablont és a pluginokat, akkor előbb-utóbb lehet funkcióbeli probléma, és vírusos lehet az oldal. Ennek köszönhetően SEO szempontból is hátrébb kerülhet, akár el is tűnhet a süllyesztőben.
Fontos scan-nelni az oldalt rendszeresen és a nem update-elt bővítményeket kivezetni, mert abból az irányból is feltörhetik az oldalt: WordPress honlap karbantartás árai Nagyjából 8-30 e Ft / hó az ára ennek a szolgáltatásnak, attól függően, hogy mi a feladat.
Tévhitek a WordPress honlapkészítés ár meghatározásánál
Az igaz, hogy ha több honlapod van, akkor a hosting szolgáltatás kedvezőbb lehet, mert egy tárhelyen több honlap is elfér. Azonban az butaság, hogy a prémium grafikai sablont, amit megvásárolsz több honlapon is fel tudsz használni. Régen volt erre lehetőség, de ma már általában regisztrálni kell az adott honlapot, így egy grafikai sablont csak egy honlap esetében tudsz használni. Erre a megközelítésre idővel egyre többen áttérnek.
Gondolj bele, hogy a grafikai sablont egy csapat létrehozza és folyamatosan fejleszti, hogy update maradjon. Nem érdeke, hogy csak egyet adjon el belőle, ami nagyjából 25-50 e Ft bruttó. Ebből következik a másik tévhit, miszerint az ingyenes és fizetős grafikai sablon support-ja örökéletű.
Ez nem így van. A plugin-okhoz hasonlóan lefejlesztenek egy ingyenes vagy fizetős megoldást, de arra nincs semmi garancia, hogy ezt az adott cég, vagy például egyetemista élete végéig – vagy a Te életed végéig -, fejleszteni fogja, hogy update maradjon. Az is előfordulhat, hogy nincs support és nemigen tudod elérni őket. És emiatt lehet, hogy újra kell az egész honlapodat csinálni és újra kifizetni a WordPress honlapkészítés árát.
Naivitás azt hinni, hogy az 50 e Ft-os honlap kiváló minőségű lesz. Remélem tévedek és a véleményem megcáfolható, de használjuk a józan paraszti eszünket. Ha valaki 50 e Ft-ért készít weblapot, akkor a fent felsorolt WordPress árak mellett adóznia kell, lesznek marketing, könyvelés és rezsi költségei stb. Ez alapján, hány weblapot kell elkészítenie havonta, hogy megérje számára a fenntartani ezt a vállalkozást?
Ha 20-at kell havonta elkészítenie, amivel a KATA, egyéni vállalkozó (alanyi adómentes) határát ki is maxolta, akkor hétköznap naponta készít el egy honlapot, nagyjából 8 óra alatt? Ráadásul sok mindent egyeztetni kell, ami többletmunka, és általában hetekig is eltarthat…
A WordPress árak meghatározásánál erre figyelj
Először is döntsd el, hogy milyen weblapot szeretnél: hobbi oldalt vagy konkrétan pénzt szeretnél vele keresni. Legyen marketing terved és mérd fel a piacot, hogy egyáltalán van-e igény arra, amit csinálni szeretnél. Ha pénzt szeretnél keresni a honlapoddal, akkor biztos, hogy több pénzt kell befektetned, hogy profi megoldásban gondolkozhass. Különben meg fog előzni a konkurencia, hiszen ma már több milliárd honlap van.
Azzal, hogy lesz egy honlapod semmi nem fog történni. nemigen lesz látogatód. Ezért érdemes már a kezdetektől úgy kalkulálni a WordPress honlapkészítés árat, hogy bele legyen építve a marketing költség is és ez alapján legyen kialakítva a honlap. A legköltségkímélőbb és gyorsabb, ha a felesleges idegeskedés és idő pazarlásnak úgy veheted az elejét, ha ezt egy csapatra bízod, ahol ezek összhangban vannak egymással.
Természetesen ebben tudunk Neked segíteni, és akár együtt is megbeszélhetjük pontosan, hogy mit szeretnél.