Mi az a gerillamarketing?
Sokszor unalmasnak találjuk a reklámokat. A gerillamarketing (guerilla-marketing) a hagyományostól eltérő marketing megoldásokat jelenti. 1984 (Jay Conrad Levinson) óta működő, alacsony büdzsével kivitelezhető marketing kampánystratégiák összefoglaló neve. Ekkor még nem igen használtuk a netet, így olyan megoldásokban kezdtek el gondolkodni, amik nem óriás plakát, TV, rádió, vagy újság hasábjain jelennek meg.
Ezek ugyanis elég drágák. A gerillamarketing különleges, meghökkentő megoldásokban gondolkodik. Ebben segít a kreativitás, ötletesség, humor és így tovább. Módszerei:
- A szájhagyomány útján történő terjesztés (word-of-mouth, WOM) rejtett marketing stratégiaként (undercover marketing). Ez lehet egy influenszer marketing segítségével elindított üzenet. Ellenkezője a jelenlét marketingnek (peresence marketing), ahol egyértelműen megmutatjuk például a cég logóját lehetőleg feltűnő módon.
- Vírusmarketing. (Rövid marketing üzenetek vírusként történő terjedése az ismerősökkel megosztva, többnyire a közösségi média segítségével. Általában érdekességekről van szó. Nemigen tervezhető és nem állítható meg.)
- Csali-marketing (a tapasztalati, azaz experiental marketinghez sorolható, amikor kapunk egy kis kostólót az adott termékből).
- Egyedi, kreatív reklám, mely nem nyomja az arcunkba a márkát (ambient, például street art).
- Stealth marketing. (Tudattalanra ható, rejtett reklámok, melyek kapcsán a tudatos védekezés is elmarad. Például egy filmben feltűnő reklám.)
- Pszeudo, azaz ál fogyasztói csoportok létrehozása. (Astroturf, azaz műfüvezés, mely az Astro Turf műfű márkájáról kapta a nevét. Ilyenkor ugyanis, például egy blogger spontánnak állítja be az általa szponzorált termék / szolgáltatás reklámját eladási célzattal.)
A hadviselés alkalmával a hirtelen, váratlan lerohanás fejezi ki a „gerilla” hadművelet lényegét, mely kis háborút jelent, ugyanis kis fegyveres csoport hajtja végre. Innen származik a gerillamarketing elnevezése. Ezek meglepetésszerű rajtaütést, csapdákat jelentenek. Célja a meghökkentés révén a figyelem megragadása és „bizsergető” (buzz) érzés létrehozása a leendő vásárlóban. Sokkal személyesebb, közvetlenebb, maradandó élményt biztosíthatnak számunkra.
Általában kisebb cégek alkalmazzák a költséghatékonysága miatt, de nagyobb cégek körében is gyakori választás a gerillamarketing stratégia. Tehát úgymond a kicsik háborúja a nagyok ellen. Eszközként felhasználhatóak:
- profi arculattal rendelkező honlap, megfelelő logóval ellátva,
- névjegy,
- PR kapcsolatok és cikkek megjelenítése
- stb.
A gerillamarketing hátránya, hogy nemigen kiszámítható az eredménye és nem olyan könnyen követhető nyomon a hatása. Persze némiképpen kivétel lehet, ha online térre visszük a teljes kampányt. Hogyan tudsz ihletet szerezni a gerillamarketing kampányodhoz? Keress rá angolul konkrét példákra és ha megvan a marketing terved, akkor már csak összhangba kell hoznod a kettőt egymással.
A gerillamarketing formái
- Beltéri gerillamarketing (épületben hozunk létre valamilyen meglepő dolgot).
- Szabadtéri gerillamarketing (ugyanezt kint, az épületen kívül, például egy szobron vagy épületen járdán, stb. valósítjuk meg).
- Rendezvény gerillamarketing (a résztvevők megcélzása például egy koncert alkalmával).
- Online gerillamarketing (online térben történő kivitelezés).
- Vegyes gerillamarketing (a fentiek keveréke).
Alapvetően akkor nagyon hatásos a gerillamarketing, ha az alapvető marketinges sémákat vesszük itt is alapul. Veszünk egy viszonylag szűk célközönséget és megfogalmazzuk a problémáikat. Megnézzük, hogy mi jellemzi őket és valódi megoldást kínálunk nekik, lásd konkrét marketing költségek. Utána a kreativitás és meglepetés köntösébe csomagolva a lehető legköltségkímélőbb módon tálaljuk…
Ebből az következik, hogy nem egy drága gerillamarketing ügynökség szokta a kis cégek ilyen jellegű marketing tevékenységét ellátni. Ugyanis pont az a lényeg, hogy ne hatalmas büdzséből gazdálkodjunk, megkerülve a hagyományos marketing megoldásokat. Maga a kreativitás pedig megosztó lehet. A hatékony marketing forgalmat generál és ez az elsődleges szempont, nem pedig a meghökkentés mértéke.
Nyilván minden cég szeretne egy jópofa, ötletes marketing kampányt, de ez nem teljesen így működik, hogy a marketing ügynökség futószalagon elkészíti azt. Ráadásul a növekvő reklámzajban ma már számtalanszor kell találkoznunk egy hirdetéssel, hogy felkeltse az érdeklődésünket és megvásároljuk az adott terméket / szolgáltatást (lásd remarketing).
Azonban a legjobb gerillamarketing példák is kiválthatnak kudarcot, ha túlzásba visszük a használatukat. Ezért erre is figyelnünk kell, és rugalmasan, gyorsan meg kell tudnunk változtatni a reklámot az emberek reakciója alapján. Emellett nem nevezhető minden újszerű marketing gerillának. Ez alapján a legjobb gerilla marketing (Guerrilla Marketing Principles):
- váratlan (így nem tudunk rá felkészülni és azonnal megragadja a figyelmünket),
- erőteljes (ezáltal valóban eléri a megfelelő buyer personát),
- nem kerül megismétlésre,
- kreatív, humoros,
- valódi értéket kapunk általa (például pozitív visszajelzés a reklám hatására),
- alacsony költségvetés segítségével készül el.
A legjobb gerillamarketing példák
Online vírusként osztották meg az emberek azt a reklámot, melynek az volt a lényege, hogy ismerősödtől kaptál egy e-mailt, melyben azt írta, hogy mindenki (ha jól emlékszem) rólad beszél. Talán a Mikulás volt a főszereplője, de a lényeg, hogy a híradóban mindenhol erről az emberről volt szó, és ekkor egy felirat volt látható a neveddel.
Ugyanis az ismerős megadta a Te nevedet, így a filmben ez a felirat jelent meg, mintha Te miattad forgatták volna le az egészet. Fontos megjegyezni, hogy a kreativitás önmagában kevés. Például kaptam olyan hírlevélküldő cégtől levelet, melyből egy kis madár szállt fel egy gumira feltekert kis kartonlap segítségével. Ez megmosolyogtat, de ettől még nem fogom megvenni azt a terméket.
Jól működött az a gerillamarketing is mikor a rap-erek Adidas cipőt kaptak és végül az egyik megénekelte ezt a márkát. Általában a nyereményjátékok is jól működnek. De ha egy Iphone-t meghirdetünk ajándék gyanánt azok körében akik nem a célcsoportunkhoz tartoznak, akkor kidobott pénz az egész.
A Trónok harca című sorozatban egy Starbucks kávés pohár maradt állítólag véletlenül a filmben, mely fiktív világban játszódik, ahol nemigen vannak modern dolgok. Ha direkt maradt a papírpohár a filmben, akkor ez is egy jól sikerült gerillamarketingnek könyvelhető el.