Milyen a jó Instagram tartalom? Legalább annyira:
- aktuális mint amennyire
- hasznos, és emellett
- kreatív.
Valamennyi marketing platformmal együtt igaz az, hogy csak akkor kezdj hozzájuk, ha van erőforrásod és időd igényes tartalmakat posztolni. Azzal, hogy 3 videót vagy képet megosztasz, semmi sem fog történni. De ne aggódj, nem kell profi fotósnak lenned.
Pár éve azt mondtuk, hogy egy posztot a követők 60-80%-a látja. Ez a szám azonban folyamatosan változik. Hasonlóan az összes többi marketing platformhoz, amikkel az elején még díjmenetesen is nagy követőtábort lehetett kialakítani. Ezután azonban általában sokan beszállnak és egyre több tartalom jelenik meg a hírfolyamban, és ennek már csak egy kisebb része tud például a Facebook-on eljutni az ismerősökhöz.
Ráadásul a marketing platformot üzemeltetők érdeke az, hogy ott maradj. Ezért a kifelé mutató linkeket hátra sorolják. Ha a Facebook-on osztasz meg valamit, akkor kevesebb embernek mutatja meg a platform az ilyen jellegű bejegyzéseidet, mintha olyan tartalmat töltenél fel, ami nem navigál át másik oldalra.
És ez az oka annak is, hogy Facebook-on nem lehet YouTube videót elhelyezni, hanem fel kell tölteni külön az oldalra. Sőt, emiatt erősítik a trendet, hogy a fényképről a videóra térjünk át, mert így több időt töltünk el ezeken az oldalakon. Természetesen az Instagram a Facebook-hoz tartozik. Ezért is írok róla többet és azért is, hogy megértsd a marketing platformok működését, mely egy rugóra jár.
Az Instagram videók hosszát 3-60 másodperc között érdemes belőni az alap profilnál. Instagram történetben pedig 15 másodpercet szoktunk megcélozni. Képek esetén érdemes négyzetes arányban gondolkodni.
Az Instagram marketing legfontosabb kérdései
- Mi a célom az Insta fiókkal (konkrétan)? „A minél több követő megszerzése” az nem túl konkrét, mert általában mindenki ezt akarja.
- Hogyan tudom ezt a célt elérni?
- Kiknek szól konkrétan a fiókom?
- Mi alapján summázom az elért célt és hogyan mérem ezt?
Ne lepődj meg, ha egy Instagram tanácsadó mást mond, mint egy online marketing szakértő. Vedd figyelembe, hogy az emberek szeretnek itt új terméket, márkát felfedezni. Így brand építésre nagyon jó eszköz lehet Instagram követők szerzése érdekében.
Az algoritmus folyamatosan frissül, tökéletesedik, így a régi trükkök, például bekövet, kikövet megoldások (follow unfollow) már nem működnek, de nem is javaslom őket. Sok instagrammer és influenszer használta ezt a megoldást. Bekövetett sok embert, like-olta a bejegyzéseit, ezért egy részük visszakövette őket. Ezután visszavonta a követéseket és így tett szert sok-sok követőre.
Az algoritmus célja, hogy rávegyen arra, hogy fizess. Hiszen profitorientált cégekről beszélünk. Sajnos előfordulhat az is, hogy nem teljes mértékben hitelt érdemlő módon javasol kiemelést, azaz hirdetést. Tehát hiába emelsz ki egy posztot (boots) azért mert előre megjósolja a forgalom növekedést százalékban az Instagram vagy akár a Facebook, nem biztos, hogy ez be fog következni.
Ráadásul a rosszul teljesítő posztokat tök felesleges kiemelned. Azt a tartalmat érdemes boots-olni, amik népszerűek voltak. De első lépésben legyen konkrét marketing célod és az alapján gyártsd a tartalmakat.
Instagram regisztráció és beállítás
A Sign up gomb megnyomásával elindul a regisztráció, melyhez első körben szükség van:
- e-mailre,
- felhasználónévre,
- jelszóra,
- telefonszámra (nem kötelező),
- profilképre.
Ezután keresgélhetünk a Find Friends segítségével, de a Facebook, Twitter ismerőseink közül is választhatunk. Sőt, az Instagram ajánl konkrét ismerősöket is. Ha publikus a profilja, akkor azonnal megtörténik a követés. Ha privát, akkor pedig először jóvá kell hagynia azt az illetőnek, miután elkezdted követni.
Ezen kívül barátokat és ismerősöket is meghívhatunk név, felhasználónév és címke alapján. A hírek segítségével az aktivitások követhetőek nyomon, mint:
- kapott like,
- követők,
- hozzászólások
- following (követettek) aktivitásai: like-ok, követések.
A megosztáson keresztül tudjuk megosztani képeinket az Instagarmon. Ezután itt használhatunk effekteket is: tilt-shift effektus, keret, vaku, stb. És a tag-ek, azaz felcímkézés nagyon fontos. Ez alapján fogja bárki is megtalálni a képünket. Maximum 30 tag-et tudsz / kép használni. A popular részben találod meg a legnépszerűbb fotókat.
Az adatfolyamban pedig láthatóak azok a képek, amiket mi, vagy az általunk követett emberek feltöltöttek. Nagyon fontos, hogy a profilodat ne felejtsd el nyilvánossá állítani, főleg ha üzleti céllal használod majd.
Instagram marketing tippek, Instagram követők szerzése
- Nincs jelentősége, hogy saját személyes márkád vagy céged számára szeretnél-e regisztrálni, mindenképpen van lehetőséged üzleti profilban gondolkodni. Ígytöbb követővel számolhatsz, és saját posztjaid kiemelésével tudsz hirdetni. A minél több engagement elérése egy fontos cél az Instagramon, mely a minél több hozzászólások, like-ok vadászatát jelenti.
- Az ID a céged neve legyen (ékezetes betűt és különleges karaktert nem tudsz használni), de használhatsz helyette kötőjelet vagy pontot is. Meghatározó emellett a profilképed is (lásd cég logója, kivétel személyes márkánál, ahol profilképet használunk), hiszen ezzel a kettővel találkoznak először az emberek.
- A BIO-t (leírás a cégedről) pedig a legfontosabb infókat összeírva, akár emoji-kal is elláthatod. 10 e követő alatt, és nem ellenőrzött fiókkal itt tudod csak átirányítani a weblapodra a követőket! Az egyéb elérhetőségeket (telefonszám, boltod címe, e-mail cím) és archivált sztorik örök elérhetőségeit is itt tudod megadni, beállítani (highlights szekcióként).
- Iparágfüggő, de érdemes hetente párszor posztolnod.
- Legyen konkrét terved, hogy mikor és mit osztasz meg. Ez ne csak tartalmi, de grafikai szempontból is legyen arculatba illő. Az egységes kinézetet például azonos szűrő használatával tudod elérni.
- Az Instagramot nagyon jól lehet az influenszer marketinggel együtt használni és érdemes ezzel a lehetőséggel is élni. Az influenszerek ismert személyiségek, akik általában egy témával foglalkoznak, folyamatosan posztolnak és nagyon sokan követik őket, így mások adnak a véleményükre. Ezért egy rövid időszakra akár átadhatod a fiókod irányítását is egy influenszernek (takeover). Ezzel a lépéssel azonnal megerősítheted a márkádat.
- Lehetőleg legyenek tényleg jó minőségűek a képek (közlés és technikai értelemben is) és galériát is tudsz létrehozni. Ezenkívül gondolkodhatsz boomerang-ban is. Ez egy rövid körülbelül egy másodperces mozgóképet jelent. De ezért ne használjuk ezt túl gyakran. És természetesen ez csak a formája, de kreatívan is kell elkészíteni. És mást is használhatsz, például Layout-ot (főleg webáruház esetén). Olyan tartalmak kellenek, amik adnak valami pluszt a user-nek.
- A személyes fiókot a buli fotókkal együtt ne keverd az üzleti céllal létrehozott fiókoddal. Ahol például nap mint nap tippeket adhatsz az egészéges táplálkozás kapcsán, ha ezen a területen vagy szakértő. A lényeg, hogy azt add az embereknek, amire vágynak, és ne keverd a dolgokat egymással. A téma miatt iratkoznak fel az emberek általában és nem a személyes dolgaid miatt.
- Színesítheted a tartalmaidat carousel, timelaps vagy IGTV segítségével is. Ha például mindenki színes képeket használ, akkor válts egyszer csak fekete-fehérre. Ez nagyon feltűnő tud lenni.
- A legnépszerűbb posztok közé tartozik az, amin emberi arc is megjelenik
- Ne akarj minden posztoddal eladni!
- Növekedéshez olyan stratégiában gondolkozz, mely megtartja a követőket és gyűjti az újakat. Ne feledd, konkrét céllal jönnek hozzád, ezeket kell kiszolgálnod. Általában ez egy probléma, ami kapcsán megoldást várnak. Ebben segít az online marketing stratégia, de ha nem boldogulsz vele, akkor segítünk Neked: lásd, komplex kivitelezés és marketing költségek.
- Tedd emberivé a cégedet azáltal, hogy a „függöny mögötti” világba is beavatod a nagyérdeműt. Mit csináltok a kávészünetben, hogyan lazítotok, stb.
- Nincs ötleted mit posztolnál? Nézd meg minek van ma a világnapja és az hogyan kapcsolódik a márkádhoz. Esetleg tekintsd meg a híreket és posztolj erről, ötletesen összekötve a vállalkozásodat az adott témával. Vagy inspirálódj a többieket megnézve.
- Ha sikeres egy story, akkor a profilodnál a plusz jelre kattintva fókuszba hozhatod, így több ideig fog megjelenni.
- A kommented eredménye az lesz, hogy valószínűleg meg fogja nézni az illető a profilodat
- Szinte azonnal tönkreteszi a márkádat az, ha helytelenül beállított bot-ok használsz. Olyanokra gondolok, amik mindig automatikusan ugyanazt vagy hasonló hozzászólást jelenítenek meg a posztjaid alatt. Emellett a követők vásárlása sem jó ötlet.
- Készíts igényes videókat. Akár a háttérben végbemenő dolgokról, vagy mutasd be a konkrét szolgáltatásodat / termékedet.
- Használd az Instagram Analytics-et, melyből megtudhatod, hogy az elmúlt héten hányszor látták a posztjaidat (impression). Fontos szám az is, hogy hány user látta mindezt (reach). És meghatározó az interakció száma is (engagement). Nézd meg azt is, hogy mekkora volt az átkattintások száma a BIO link kapcsán. Mikor aktívak a user-ek, amikor nemcsak átfutják a fiókodat? Mi tetszik nekik a legjobban? Ehhez hatékony szoftver a Iconosquare.
- A képeket az Instagramon kívül is bátran oszd meg. Ez azt jelenti, hogy az Instagram marketinged része legyen a márkád kapcsán a különféle csatornákon behirdetni az Insta fiókodat.
- Képeiden – de ne a feliraton belül -, jelölj meg olyan népszerű account-okat, amik nem konkurálnak Veled, de a Te iparágadban dolgoznak. Ezáltal ugyanis az ő hírfolyamukban is meg tudsz jelenni a megjelölt képek között.
- Helyezz el belső linkeket a story funkció segítségével és ezeknél a posztoknál is tag-geld a lokációt + használj megfelelő hashtag-eket (minimum 3-at). Ha túlzásba esel, akkor nem azok fognak követni, akiknek szól a tartalmad, így ezt nem javaslom. A hashtag segít az algoritmusnak, hogy tudja milyen kategóriába sorolja a képeidet.
- Ne keverd az Instagramot a Facebook-kal, mert itt kimondottan a vizuális tartalom hódít. És ne ugyanazt posztold itt, mint amit Facebook-on posztoltál.
- Megfelelő időben posztolj. Mit jelent ez? Azt, hogy akkor publikálj, mikor a legaktívabbak a követőid.
- Ossz meg elgondolkodtató, igényes idézeteket, vagy írj Te néhányat. Ezzel elég hamar tudsz tartalomhoz jutni. Az Instagramon ugyanis ugyanúgy igaz, hogy néhány képpel nem fogod megváltani a világot. Rendszeresen publikálnod kell ezen a csatornán is. Igazándiból nagyon nem is lehet túlzásba vinni… De természetesen ez ne menjen a minőség rovására.
- Az Instagram marketing tippek közül az is nagyon hasznos, ha a referenciákat (testimonials) úgy hozod létre, hogy a konkrét ügyfélről ábrázoló képet töltöd fel a fiókodban.
- Szervezz nyereményjátékot úgy, hogy az adott termékről / szolgáltatásról feltöltött képet kell kedvelni. Azt is beállíthatod, hogy a követőknek a játékban való részvételhez meg kell jelölniük néhány ismerősüket. Emellett más aktivitásra is buzdíthatod őket, mert általában szeretnek játszani az emberek.
- Kérdezd meg kommentben, hogy mit gondol a követőd a képről, videóról? Ez Neked is egy fontos visszajelzés, és ezzel szintén tudod az aktivitást, forgalmat növelni. Az embereik szeretik az olyan Instagram fiókokat, ahol megy az aktív eszmecsere.
- Ügyelj a megfelelő hashtag használatára és ne akarj érdekből követőket szerezni, mert ezzel lejárathatod a cégedet.
- Aktivizáld az embereket kérdésekkel. Ez egy jó eszköz arra, hogy felkavard kicsit az állóvizet. A social média platformok azt várják, hogy konkrét cselekvés történjen, ami általában hozzászólásban, megosztásban merül ki. Induljon el egyfajta párbeszéd. Csinálhatsz élő adást is, az is megoldás erre. Például élőben mehet a nyereményjáték sorsolása.
- Az Instagram követők szerzése szempontjából az is meghatározó, hogy használsz-e népszerű hashtag-eket, amik szélesebb csoportot céloznak meg. Nyilván itt nagyobb a verseny, de több embert is tudsz elérni.
- Néha változtass a hashtag-eken, mert ezt szereti az Instagram.
- Adj meg egy helyszínt, hogy a környéken lévő user-ekhez könnyebben eljussanak a képeid.
- Ökölszabály, hogy az általad követettek száma legalább legyen fele a követőid számához mérten.
- Mutasd be új termékedet, szolgáltatásodat kreatív, érdekes módon.
- Szavaztasd meg a témát, amiről szívesen tájékozódnának. És csinálj olyan képeket, amit ez alapján már előszeretettel várnak Tőled.
- Fontos Instagram marketing tippek közé tartozik a hirdetés. Ez azért fontos, mert így kiemelve a képeidet olyan emberekhez is el tudsz jutni, akik nem követik a profilodat.
- Töltsd fel az ügyfelek által Rólad / termékedről készített képeket. Ez azt jelenti, hogy ne csak kommentáld őket, hanem konkrétan oszd is meg az új Instagram követők szerzése érdekében a követőiddel.
- Legyél ötletes és használj szoftvereket például arra, hogy a képeket, videót több részre osztod. Ha például fitnesz oktató vagy akkor egyszerre több szemszögből is be tudod mutatni a gyakorlatot párhuzamosan. Mondjuk elölről és oldalról, vagy hátulról is. Ebben segít a PicPlayPost.
- Hatásos Instagram marketing tippek közé tartozik az is, ha több Instagram fiókban gondolkozol és egy irányba terelgeted a user-eket, például egy azonos honlapra.
- Legyen minden tartalmad friss, például a BIO-ban frissítsd a linket, ha akciót hirdetsz, mert sokan meg szokták nézni a porfilodat.
- A keresztmarketing itt is egy jó megoldás lehet. Ez azt jelenti, hogy keress olyan márkát, aminek a célcsoportja megegyezik a Tiéddel, de nem konkuráltok egymással. Ezzel fel lehet kavarni az állóvizet, és a takeover vagy nyereményjátékok segítségével izgalmas élményt biztosíthattok a user-eknek.
- A megosztott képed alá kommenteld be a saját fiókodnak a nevét. Ezáltal, ha erre a linkre rákattint (fiókneved) a követőd a kommentben, akkor eljut a BIO-hoz, ahol benne van az aktuális link. Így két lépésben van rá esély, hogy ezt meglátogatja majd.