Mi történik a címsor elolvasása után?
Ha a másodperc tört részét a címünk elolvasására szánó user úgy dönt, hogy érdekli a cikkünk, akkor körülbelül további 10 másodpercet szán a cikkre, reklámszövegre. Nem véletlen, hogy átlagosan a reklám szakemberek a szöveg és a címsor megírásával ugyanannyi időt töltenek el. Konkrét infók: SEO cikkírás és szövegírás árak
Hasonlóan egy előadáshoz vagy TV, rádió interjúhoz, ha pár perced van, sokkal nehezebb a lényeget elmondani, mintha van a kifejtésre 45-90 perc. És a Google Ads vagy Facebook hirdetések során, a honlapon lévő title, meta leírás esetén is adott a hely. Nincs lehetőség ennél többet írni. A lényeg, a lényeg! És a bannerek, hírlevél feliratkozások alkalmával kulcsfontosságú a megfelelő címsor.
Első lépés a hatásos címsor megírásához
Megfelelő online marketingtervvel kell rendelkeznünk. Az ehhez szükséges segítségről már beszámoltam itt a blogomban. Ha megvan a terv, akkor pontosan tudni fogjuk, hogy kinek, mit, hol és hogyan tudunk a lehető leghatékonyabban értékesíteni. Enélkül, vért izzadva fogunk tudni reklámszöveget – beleértve a címsor írását is -, elkészíteni.
Mi a második legfontosabb lépés?
Az egyik legfontosabb dolog az, hogy a címsor nem a szolgáltatást / terméket kell, hogy eladja, hanem a szöveg további részét. Ez kihangsúlyozandó! Mondhatjuk úgy is, hogy magát a szöveget, cikket kell eladnia a reklámszövegírónak. Emiatt van az is, hogy miután megvan a témaválasztás, kulcsszókutatás, csak azután áll neki a copywriter a cikk írásának.
Kvázi, egy kis piackutatást folytat, mielőtt bármit is írna. Ezután elkészül a cikk, a keresőoptimalizálás és online marketing szempontok segítségével. És csak ezután történik meg a címsor megírása. Ezt követi a cikk népszerűsítése, például különféle social platformokon.
A szövegírás pedig, miután felkeltettük a címsorral a figyelmet, többféle módon megtörténhet:
- Hogyan történt meg valami (Például a terméket / szolgáltatást használva)?
- Tippek felsorolása valamilyen megoldásra.
- Kifejtős vagy eldöntendő kérdés.
Mi az oka a vásárlásunknak?
Számtalan oka van a vásárlásnak. Első sorban egy problémára keresünk megoldást. Ezen kívül nagyon fontos, hogy egyazon terméket is szegmentálnunk kell. Például teljesen más céllal vásárol telefont egy tini és egy üzletember, hiába elképzelhető, hogy ugyanazt a mobilt fogják megvásárolni. Az üzletember esetén lehet, hogy presztízs motívum adja meg az indítékot, lásd szociálpszichológia.
Egy tini esetén lehet, hogy a zenehallgatás, a fényképezés, posztolás az elsődleges szempont. Ezt mind figyelembe kell vennünk a webszövegírás alkalmával. Általában az emberek szeretnének:
- egészségesebbek, jobbak lenni,
- kényeztetésben részesülni,
- megbecsülést, szeretet megélni,
- biztonságban lenni,
- több pénzt kapni,
- szórakozni, boldognak lenni (szubjektív tényező), lásd bűntudat, féltékenység, önbizalomhiány, stb. megszüntetésével,
- kényelemre, több tudásra vágynak.
Hatásos szavak használata
A reklámszövegben mindig is voltak olyan szavak, amik nagy hatást gyakorolnak a júzerre:
- ingyenes, díjmentes,
- újszerű, biztonságos,
- kényelmes, különleges,
- garanciális, természetes,
- gyors, precíz,
- könnyű, pénz,
- boldogság, varázslatos,
- Te, Ön, Neked, Önnek,
- bizonyított, értékes.
Hogyan történik a hatásos szövegírás pontosan?
Erről már részletesen beszámoltam: Hogyan termel profitot az online szövegírás? Amikor ott tart a user, hogy elolvassa a cikket, reklámszöveget, akkor ilyesmi fogalmazódik meg benne általában:
- Nekem szól ez egyáltalán?
- Tud adni valami újat? Mit nyernék vele?
- Van értelme elolvasnom?
- Ez is egy hülye reklám?
- Ennyi pénzt elköltve, megéri nekem megvenni ezt a valamit?
- Nem átvágás? Mi van, ha becsapnak?
Sosem a terméket / szolgáltatást akarjuk megvásárolni! Hanem azt a hasznot, amit általa kapunk. Ezért a marketing szövegírás alkalmával nem fogszabályzót árulunk, hanem gyönyörű mosolyt. Nem a termék unalmas paramétereit kell kihangsúlyozni, hanem amit általa nyerünk. Utána meg lehet ezeket is említeni például egy műszaki cikk esetében.
Egoisták vagyunk, mely a túlélés miatt alakult így ki. Ezért alkalmazza a jó szövegíró a „mi”, „cégünk” kifejezés helyett a „te”, „neked”, „ön”, „önnek” megszólításokat, kifejezéseket. Ha meghalljuk a saját nevünket, például egy összejövetel alkalmával, azonnal felkapjuk a fejünket. Ez alapján többféle címsorban gondolkodhatunk:
- A garancia felajánlása a címsorban: „Garantáltan 30 percen belül kiszállítjuk a pizzát, vagy ingyen volt!”
- A parancsot megfogalmazó címsor lényege a cselekvésre történő ösztönzés „Te is le tudsz fogyni ezzel a különleges módszerrel! Regisztrálj az ingyenes megoldásért!”
- Bizonyítékon alapuló címsor írása: „A kutatások alapján ez az egyszerű megoldás 23,5%-kal csökkentette átlagosan a villanyszámlát”
- A „hogyan” kérdőszó használata „Hogyan tudod megnövelni bevételedet 28%-kal 3 hónapon belül?” A bizonyítékon alapuló és egyéb címsort is lehet variálni egymással.
- A problématudattal dolgozó megoldás: „Te is unod, hogy sosem találsz parkolóhelyet magadnak a belvárosban?”
- A kérdéssel történő operálás, mely automatikusan gondolkodásra ösztönöz bennünket: lásd, például az előző, vagy utóbbi címsorok.
- Hasznot, ajándékot ígérő címsorok, mert az emberek szeretnének jól járni és játszani: „3 napig 5000 Ft kedvezménnyel vásárolhatja meg!”
- Fenyegetésre, félelemre épülő címsor: „Bánni fogod, ha most nem kötöd meg a biztosítást!”
- Rejtélyes, misztikus címsor: „A titok, mely segítségével pontosan tudni fogja mit gondol önről a másik ember!”
- Lényegre törő megfogalmazás: „Havi 300.000 Ft passzív jövedelem, legálisan 40 M Ft-ból”
- Tekintélyre épülő ötlet: „Használja ezt a módszert nyelvtanuláshoz, amit a neves egyetem is alkalmaz, nagy sikerrel, évek óta!”
- Az ok-okozati összefüggés címsora: „15 ok, hogy leszokjon a dohányzásról”
- Számok használata a címsorban, mely során általában a páratlan számoknak van nagy szerepe: lásd fenti példák.
- Story, mint megoldás, mert a történettel könnyen azonosulunk, annak ellenére, hogy hosszabb a szövege: „János 92 éves kora ellenére, szellemileg teljesen ép, és elmesélte a hosszú, egészséges élet titkát.”
- Haszonra fókuszáló címsor, mely az érzelmek előhívására hajaz: „Mi lenne, ha önnek soha többé nem kellene pénzügyei miatt aggódnia?”
- Tagadás a témák iránt, amit nem szeret a user. A negatív híreket fontosabbnak tartjuk a pozitívakkal szemben: „Semmi rizsa, lényegre törő objektív hírek a nagyvilágból, független médiából”
Keresőoptimalizálási szempontok a címsor írása kapcsán
Nem árt, ha a főcím H1 tag-gal van ellátva. Ez sablonfüggő is lehet, de a WordPress-ben a szöveg írásánál kijelölöd a címsort, és a bal oldalon fent a szövegszerkesztőben az alapértelmezett „Paragraph” helyett a Heading 1-et választod ki.
Fontos, hogy más szöveget ne tegyél H1-be, csak a főcímet. H2, H3, stb. elemet használhatsz többször a cikkben, azoknál a részeknél, amiket szeretnél kiemelni alcímként. Ezen kívül lényeges szempont, hogy a főcímben legyen benne a kulcsszó is.
A megfelelő címsor írása kiemelkedően fontos a szövegírás során, mert ez adja el a szöveget. Ez nemcsak termékoldalra, blog cikkekre, hanem e-mail marketingben az egy soros tárgy szövegre, vagy rövid banner címekre, Facebook és Google Ads hirdetésekre is igaz. Ahhoz, hogy megfelelő címsort tudjál írni, pontosan képben kell lenned a vevőidet illetően, amiben az online marketingtervezés van segítségedre.
Ezután figyelembe véve azt, hogy milyen formában akarod megfogalmazni, felépíteni a szöveget, már sokkal könnyebb dolgod lesz. És ami a legfontosabb, működőképes szöveget fogsz tudni írni… De ehhez igazán izgalmas előzetest kell írnod a címsor formájában. Azok a leghatásosabbak, amik érzelmeket indítanak el bennünk.
A címsor írása egyfajta művészet, sokat kell gyakorolni. Érdemes magyar és angol példákat is szemügyre venni, kielemezni. És ezután írhatsz 10-20 változatot is egy témában. Ezzel begyakorolva a címsor elkészítését. Utána pedig, ha hirdetésekről van szó, akkor A/B teszteld úgy, hogy csak a címsor különbözzön a két hirdetésben.
A hatásos cikk, termékleírás pedig az, ahol az érzelmek kiváltása mellett el tudjuk érni, hogy az olvasó velünk együtt gondolkozzon. Gondolj a regényekre, amiket élvezetből olvasunk és nem azért, hogy megvásároljunk valamit. Emellett sok tényezőn múlik az, hogy ütős címsort írtunk-e. Például, ha túl hosszú, vagy nem megfelelően van tagolva, alcímekkel, az mind-mind hozzájárulhat a rossz eredményhez.