A „SEO a gyakorlatban” témán belül sok mindenről lehet írni, ami fontos az eredményes keresőoptimalizálás szempontjából. Ezúttal tegyük helyre a meta title (meta rész címe), meta description (meta leírás), címkeoldalak és kategóriák kérdéskörét. Ezzel könnyedén megduplázhatod ingyen a webforgalmadat, mutatom, hogy hogyan.
A meta keywords 2009 óta nem bír jelentőséggel a Google keresőben, így azt nem érdemes kitölteni, ha csak nem akarsz kedvezni a versenytársadnak. Ráadásul a másik kereső, a Bing rossz néven veszi, ha megadod ezeket az adatokat. Ezért ezeket felejtsük el. Emellett a meta description hossza, évekkel ezelőtt rövid időre meg lett növelve, de újra visszaálltunk az eredeti karakter hosszára, így természetesen az update infókat osztom meg Veled.
Mi az, mire jó: Meta title és meta description?
Search Engine Results Pages (SERPs)-nek hívjuk ami a böngészőkben történő keresések alkalmával megjelenik találatként, amikor valamire rákeresünk az interneten. Tehát, ha a keresőben rákeresel egy kulcsszóra, akkor több honlap jelenik meg a találati listán. Egy domain-nek általában egy aloldala listázódik, így többféle weblap versenyez egymással. Ilyenkor felbukkan egy úgynevezett meta title (cím) és leírás (meta description):
Ezeket könnyedén tudod szerkeszteni például WordPress esetén a Yoast SEO pluginban az adott aloldalad szerkesztőfelületén:
Ha a Chrome böngészőben nyomsz egy Ctrl + U betűt, akkor a forráskódban is megtalálod: <meta name=”description” content=”Az oldal leírása (maga a description) itt található meg.”/>
Ha ezt a részt nem töltöd ki, akkor automatikusan megjelenik a Google kezdeményezésével valamilyen leírás. Ha kitöltöd, akkor sem 100%, hogy ez fog megjelenni, de van rá esély (ennek mértékéről lejjebb még írok, pontosítva ezt). A meta cím általában alap esetben az a cím, amit az aloldalnak adtál. De itt a Yoast szerkesztőfelületén megadhatsz másik címet is, ami különbözik az aloldal címétől.
Meta leírásként szóközökkel 106-141 leütés közötti szövegmennyiséget jelenít meg a Yoast, és zöld színnel jelzi, ha ezen a tartományon belül vagyunk. Nagyjából 155-160 karaktert szoktunk ideális hosszként említeni. Ha dátumot is kap, mert például blogposztról beszélünk, akkor 138-148 karakterben gondolkozzunk. Továbbá a legfontosabb infók az első 100 karakterben jelenjelnek meg a mobilos megtekintések miatt.
Ha ennél hosszabbat vagy rövidebbet írunk, akkor ugyan csak a jó ég tudja, mi fog megjelenni. A title esetében a Yoast maximum 68 leütést (szóközökkel együtt) jelenít meg zöld színnel. Itt a 10-55 (maximum 60) karakter az irányadó.
Itt tudod a Moz eszközével ellenőrizni a cím hosszát, ha nem használsz Yoast plugint. A meta leírás megadása a Google robot munkáját is megkönnyíti, melyre egyfajta összefoglalásként tekint (lásd Martin Splitt nyilatkozata a Google-tól). Emellett lényeges szempont, hogy az URL beszédes legyen (régen csinos linknek hívta a SEO szakma). Tehát ne kriksz-krakszokból álljon. Ha valaki megosztja a linket, derüljön ki belőle a lényeg és átkattintásra ösztönözzön.
A linkben kötőjelekkel válasszuk el egymástól a szavakat. És a link is rövid legyen, de ha betartjuk a fenti karakterszámokat, akkor ezzel nem lesz gond. Ez esetben ugyanis a cím szövege megegyezik a link szövegével. És a meta leírást és meta title (ami megegyezhet az aloldal címével) minden aloldalra egyedi legyen. Minden esetben ellenőrizzük, hogy mi kerül ezekbe a mezőbe, ha például automatikusan generálja le a rendszer. Ez is módosítható.
Ha már megírtad a meta title és description-t korábban, akkor John Mueller (Google) javaslatára érdemes ellenőrizned azt a Search Console segítségével. Itt ugyanis meg tudod nézni, hogy konkrétan melyik kulcsszavakra, mely oldalak jelennek meg a Google-ban. Ezt figyelembe véve át tudod írni a meta leírást.
Érdemes azt is figyelembe venni a leírás elkészítésekor, hogy mikor rákeresnek az adott kulcsszóra az emberek, akkor azt kijelölve a körülötte lévő szövegrész fog megjelenni. Ezért jó trükk, ha a weboldalon lévő szövegben, mikor megemlíted a kulcsszót, akkor azt úgy írod meg, hogy az is megfeleljen a meta description-nek.
Ilyenkor a keresőoptimalizáláson kívül online marketing szempontokat is vegyünk figyelembe: például call-to-action kifejezések, termékelőnyök leírásának alkalmazásával. Ez növelni fogja a CTR-t (átkattintási arányt).
Miért fontos megírni a meta leírást és címet, és hogyan növelhető vele a webforgalom?
Egyre kisebb figyelem van az organikus találatra a Google-ban, mert megelőzi a fizetett hirdetés, térkép, kép, videó, információs dobozok, stb. Nyilván a Google célja, hogy pénzt keressen, mely az organikus találatok kilistázása esetén nem következik be. Ha nem vagy a top 10-ben akkor nem sok esély van rá, hogy megtalálnak, mert a következő oldalra nem sokan lapoznak.
Ha a top 10 találaton belül mondjuk 20-30% kattint az egyik elől elhelyezkedő találatra és 5-10% a jóval mögötte lévőre, akkor előfordulhat, hogy ha pár helyet előreugrassz, akkor megduplázod vagy triplázod a forgalmadat.
De hogy tudsz előrébb kerülni? Úgy, hogy az adott kulcsszóra megnézed a jelenlegi top 10 találatot és annál jobb minőségű és lehetőleg hosszabb tartalmat készítesz, ami természetesen ugyanúgy releváns az adott kulcsszóra. Emészthető módon, tagolva elkészíted a tartalmat. Fontos, hogy a kulcsszavak a címben és a meta címében, leírásában is szerepeljenek.
Most jön a másik ingyenes SEO forgalomnövelő stratégia. Search Console-ban nézd meg az átkattintási arányt. Ha az nem elég jó, akkor nem biztos, hogy a weboldal tartalmával is gond van. Hanem magával a meta leírással és címmel, mert azon múlik, hogy a júzer egyáltalán rákattint-e a találatra vagy sem. Sőt, a kattintás előtt nem is látja az aloldal leírását, csak a meta leírást és címet. Az adja el a többit…
Még egy fontos dolog, ha már a SEO gyakorlaton belül az ingyenes forgalomnövelésről beszélünk. Ha egy aloldalra többen klikkelnek a többihez mérten, ami körülötte jelenik meg azonos kulcsszóra, akkor a Google emiatt előrébb sorolja. Mert jobb minőségűnek látja. És ez fordítva is igaz. Ez azonban függ a meta leírástól és címtől, hiszen azt látják legelőször az emberek a weblapod kapcsán többnyire. Kivétel a képek, videók, térkép, stb.
Konkrétan, hogyan teljesít a meta description, meta title és brand?
Egy 2020-ban végzett SEO kutatás alkalmával 500 ember viselkedését vizsgálták meg. Ebből 62,9% mondta azt, hogy a hatásos meta leírás alapján kattintott az adott weboldalra. 24,2% a márkanév miatt klikkelt, és 13%-ra hatott maga a címsor. Ellentmondásnak tűnik azonban az, hogy a megkérdezettek több mint a fele beszámolt róla, hogy csak ismert márkákra kattint szívesen.
Egy másik kutatás szerint 70%-ban írja át a Google a megadott meta leírást az első oldali találatok tekintetében. A mintavétel 30 ezer kulcsszó volt. Maga az átírás a 4. helyezettől kiugróan megemelkedik, azaz a Google próbálja javítani ezen oldalak leírásának minőségét. A leggyakoribb karakterszám nagyjából 156 volt. Ha pedig a dátum is megjelent benne, akkor 142 karakter.
Általában ezekben az esetekben szokta a Google a meta description-t átírni:
- értelmezhetetlen szöveg,
- kulcsszóhalmozás,
- ugyanaz a meta leírás van minden aloldalon (nem egyedi tartalom),
- nem hasznos a leírás,
- nem passzol a leírás az oldalon talált tartalommal.
Egyéb fontos tényezők:
- Az idézőjelek esetében elvágja a szöveget a Google, így érdemes mellőzni, vagy egy vonást használjunk a dupla vonás helyett.
- Használjunk kulcsszavakat (ezáltal ezt bold-olja ki a Google a keresések alkalmával).
- A közösségi média megjelenésénél más tartalomra van szükség, így ide írjunk másik meta leírást és címet, hiszen itt nem kulcsszóra keresnek rá az emberek, de ha megosztják / Te megosztod a linkedet, akkor ez fontos lehet (lásd Yoast, Open Graph használata).
- Ösztökéljük CTA-val kattintásra a user-t.
- Ellenőrizzük, hogy a konkurencia mit használ.
A címkeoldalak SEO-ja
Sok ügyfélnél tapasztaltam, hogy nincs tudatos címkezelés. Sőt, sok esetben alapból rosszul van beállítva, ami duplikációt okozva rontja az oldal SEO értékét. A keresőoptimalizálás árak meghatározásánál ez is egy lényeges elem lehet, például blogok esetén. A címkék a tag-ek, így tudod őket megkeresni ezzel az operátorral beütve a böngészőbe: site:honlapod.hu inurl:tag
Egyébként a honlapom.hu/tag-en belül szoktak megjelenni. De mi is az a címke pontosan? A WordPress-ben a publikációnál meg tudod adni és, ha több publikációnál adsz meg azonos címkét, akkor a címke oldalra klikkelve kilistázza ezeket a cikkeket.
Milyen a jó címke?
- Minimum 3-4 jó minőségű oldalt tartalmaz.
- Egyedi title-el rendelkezik (nem általános kifejezés).
- Kapjon egyedi meta leírást az oldal.
- Kulcsszóra célozzon a konkrét címkeoldal.
- Van konkrét leírása az elején (a cikkek előtt), nemcsak például egy linket tartalmaz (tehát jó minőségű).
- Az összes aloldal töredékét képezi (ha több a címkeoldal, mint az aloldalak száma az rossz).
- Tartalmazza a kulcsszót.
- Minden cikk visszalinkel a címkeoldalra.
- 1-3 kattintáson belül elérhető (minél jobban el van rejtve, annál kisebb az ereje).
Ha nem tudjuk jól felépíteni a címkeoldalt vagy nincs elég tartalom hozzá, akkor rakjuk a Yoast-ban noindex-re:
Ez csak egy példa, a sablontól is függ, hogy ezt hol és hogyan lehet beállítani. Fontos, hogy mielőtt törölnél egy meglévő címkeoldalt ellenőrizd a Google Analytics-ben az organikus forgalmát.
A kategória oldal SEO beállítása
A SEO a gyakorlatban következő része a kategóriaoldalak helyes beállítása. Lényeges, hogy a felesleges, rossz minőségű oldalakat, ha már indexelte a Google, és megjelenítette vagy tervezi ezt (ugyanis azzal, hogy indexelte, azaz lajstromba vette / feltérképezte még nem biztos, hogy meg is jelenítette a böngészőjében), no index-eljük. Mert a domain összes aloldala adja a teljes minőségi értéket. Rontanak rajta a rossz minőségű aloldalak.
Ha generál például a WordPress felesleges archívumokat cikkekből, illetve kivonatokat, akkor tegyük no index-re, ha nincs rá szükség, ne legyen ebből duplikáció, ami rontja az oldal értékét keresőoptimalizálás szempontból. A főbb kategóriák pedig fedjék le a termékeidet. Például hűtőgép, televízió, stb. Ha sok egyéb termék van, akkor használj alkategóriákat.
Az aloldalakat linkeld össze, és rendezd őket rendszerbe: kategória alá kerüljenek az alkategóriák és alkategóriába szerepeljenek a termékek. A termék oldalak pedig linkeljenek vissza az alkategória oldalra. Az alkategória oldal linkeljen vissza a termék oldalra. Ez egy jó struktúra.
A blognál ugyanez a helyzet. Az alkategória oldal linkeljen vissza a termék oldalra. Legyen 5-7 téma egy kategóriába és ezeket oszd tovább alkategóriába. A jó kategória oldal:
- 5-7 cikket / aloldalt tartalmaz (ha több van, alkateriába kerül, ha pedig nincs 3 eleme, akkor gyenge minőségnek fog számítani, egy tartalommal pedig már duplikáció).
- Egyedi title-el, meta leírással rendelkezik.
- Kulcsszóra íródott.
- Konkrét leírással kezd, és utána vannak benne az elemek (termékek / cikkek).
- Minden eleme visszalinkel rá.
- 1-3 kattintáson belül elérhető (minél jobban el van rejtve, annál kisebb az ereje).
Arra nagyon figyeljünk, hogyha webshopunk van és és x termék kapcsán más színben, méretben, stb., rákeresve megváltozik az URL. Mert ez duplikáció, és az egész oldal erejét tönkreteheti. Ezeket canonical címkével kell ellátni, hogy a Google tudja, hogy melyik az eredeti oldal és melyik a duplikáció. Például, ha a piros cipő elérhető még 5 színben és 5 méretben, akkor (5 x 5 – 1 főoldal) további 24 duplikáció jön létre.