Eredményes kulcsszókutatás, mely a SEO alapja

Home / SEO (keresőoptimalizálás) / Eredményes kulcsszókutatás, mely a SEO alapja

Miután megvan az online marketingterv, a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb része a kulcsszókutatás. A sikeres SEO 50%-a körülbelül ezen múlik. Erre vannak ingyenes és fizetős eszközök. Az utóbbit fogom ismertetni, hogy Te is meg tudd csinálni a kulcsszókutatást.

Miért fontos ez? Ha nem tudod mire keresnek rá az emberek és milyen tartalmat várnak, akkor nem is tudod elkészíteni azt. Ebből következik, hogy nem is lesz forgalmad. Emiatt fontos a kulcsszókutatás. Még Amerikában is jelentős forgalom jön a Google-ból, ahol a Facebooknak kisebb az ereje. Nálunk pedig, mivel nem használjuk a másik keresőt a Bing-et, nagyjából a forgalom kétharmada jön a Google keresőből.

Mennyi kulcsszóra van szükség? 

Iparágfüggő, de 5-10 kulcsszó kevés lesz, mert ha nagy a konkurencia, akkor a verseny is nagy lesz. Nyilván, azért elsőre nem kell több száz kulcsszót sem összeírnod. De azért érdemes egy 30-50-et összeszedni. Sosem szabad optimalizálni egyetlen kulcsszóra, mert az bünteti a Google!

A kulcsszavak fajtái és a célzás stratégiája

  • Egyszavas kulcsszó (head-term), erre van a legnagyobb forgalom, de elég általános, például „takarítás”
  • Kétszavas kulcsszó (body-term), kisebb a forgalma és kifejezőbb, például „takarítás Budapest”
  • 3+ szavas kulcsszó, illetve kifejezés (long tail), még kisebb a forgalom és még specifikusabb, például „megbízható takarító Budapest III. kerület”

A főkulcsszóra, akár több év munkánkba is telik, mire a Top 5-be bekerülünk. Ugyanis a legnagyobb cégek, hírportálok is ezt célozzák meg. Viszont a long tail kulcsszavakra könnyebb előrekerülni, amik nekik már nem fontosak. Erős konkurenciánál, illetve új weboldal esetén egyértelműen a long tail kulcsszavakat válasszuk első körben.

Problémát okozhat, ha túl kis területet célzunk meg. Például a „szegedi fotós” jó megoldás lehet, viszont a „szegedi esküvői fotós” már túlzás. De ezt úgyis látni fogjuk a forgalomból. Iparágfüggő, és 50-100 havi átlagos kereséssel nem valószínű, hogy megváltjuk a világot. Azonban, ha egy új terület most van berobbanóban, akkor még kisebb keresések esetében is érdemes elkezdeni a kulcsszóra történő tartalomgyártást.

Ilyenkor ugyanis jobban értékeli a Google, ha hamarabb kész a weblap, mint, hogy felkapnak egy eseményt. Mert már előtte is léteztél, és nem annak hatására csináltad meg a weblapot.

Legjellemzőbb kulcsszó keresések fajtái

  • Gyors válasz (például pontos árfolyam)
  • Kutatás, tanulmányozás
  • Tranzakciós (vásárlás)
  • Vizuális tartalom
  • Márkára, entitásra történő keresés
  • Videós tartalom
  • Térkép (lokális keresés)
  • Friss hírek
  • Vegyes

Így keresd meg a kulcsszavakat

Az adott kulcsszóra a találat mindenkinél egyedi. Nem mellékes, hogy korábban milyen weboldalakat néztél, helyileg hol vagy és így tovább. Inkább inkognito módban vizsgálódj, hogy legalább a sütik ne kavarjanak be, ha az IP cím azonos is marad. Ehhez például Chrome böngészőben nyomd meg egyszerre a Ctrl + Shift + n billenytűt és láss csodát:

Chrome, inkogito mód

Chrome, inkogitó mód

SEO szoftverekkel más-más IP cím alapján szoktunk rákeresni a kulcsszavakra, ami ezáltal pontosabb eredményt ad.

Milyen szavak, kifejezések jutnak eszedbe? 

Írd össze, hogy a szolgáltatásod / terméked kapcsán milyen szavak, kifejezések jutnak eszedbe.

További ötletek, mellyel már a webforgalmat is ellenőrizzük

Más módon is lehet kulcsszavakat gyűjteni, de az is fontos, hogy a hozzá kapcsolódó forgalmat is ellenőrizzük:

  • Kulcsszó-tervező (Ha nem költesz el rendszeresen pénzt a Google Ads rendszerében, akkor csak megközelítő adatokat fogsz kapni, viszont az is látszik, hogy mennyibe kerülne egy Google Ads kampány ezekre a kulcsszavakra. A szezonalitás miatt érdemes éves ciklus átlagát megvizsgálni.)
  • Keyword Tool (Egy része ingyenesen használható. Nemcsak a forgalmat, hanem a trendet is mutatja a Google Trends és Google Suggest alapján. Ez azt jelenti, hogy a böngészőbe beírva a kulcsszót, a Google automatikusan felajánl további kulcsszavakat)

Google kereső

További trükk, ha ilyenkor először az A, majd B, majd C, stb. betűt beírod, és végig mész az ABC-n. Ezáltal, az ezekkel a betűkkel kezdődő szavak alapján is kaphatsz jó ötleteket.

  • Használd a Google Trends-et a forgalom, téma vizsgálatára.
  • Miután beírtad a kulcsszót és ráklikkeltél egy weboldal linkjére, a vissza gombbal lépj vissza, és ekkor is fel fog ajánlani kifejezéseket a Google:
Linképítés-re keresve a Google-ban

Linképítés-re keresve a Google-ban


linképítés-re keresve, Google javaslatai további kulcsszavakra

Google javaslatai további kulcsszavakra

  • Közvetlenül a Google-tól is hozzájuthatsz fontos infókhoz. Hogyan mérjük és duplázzuk meg 6 díjmentes Google SEO eszközzel a webforgalmat?
  • Ötletelhetsz a konkurencia segítségével is, vagy ha webshopod van, nézd meg a legnagyobbakat, hogy ott milyen kategóriák vannak, lásd például Amazon.
  • Fizetett profi SEO szoftverként a Semrush vagy az Ahrefs lehet jó megoldás, linkprofil elemzésre pedig a Majestic (A Semrush-ban például két konkurenciát is össze tudunk hasonlítani, hogy mik a közös vagy másodlagos kulcsszavak,  lásd Keyword Gap. Nyilván magyar nyelven még picit döcögnek az angol szoftverek).

Nézd meg, hogy mire releváns a kulcsszó

Relevancia alapján is, és ne csak forgalom alapján ellenőrizd a kulcsszavaidat, hogy tudd, tényleg megfelelőeket írtál össze.

Például, ha valaki „Canon nyomtató árak” iránt érdeklődik, akkor konkrét termékeket fog találni árakkal. Ha azonban „Canon nyomtató fajták” iránt érdeklődik, akkor lehet, hogy inkább véleményekre, hosszabb, összehasonlító leírásokra kíváncsi. Ezért a keresőbe beütve az adott kulcsszót, győződj meg róla, hogy pontosan elsőként milyen jellegű találatokat látsz a keresőben. Mert ezt tartja a legjobbnak a Google.

Termékeket, leírásokat, képeket, videókat, stb. látsz első találatként? Akkor ennek megfelelő tartalmat készíts. Hiába írsz például egy színvonalas több ezer szavas leírást a Canon nyomtatóról, ha a user a konkrét árra és üzletekre kíváncsi, mert már eldöntötte, hogy beszerez egyet. És ezt a Google tudja, és ezért ezt a tartalmat fogja előre sorolni. Most már Te is tudod. Ez alapján vizsgáld meg a kulcsszavaidat!

Kitalálva, hogy adott kulcsóra pontosan mit szeretne a user, csak minőségi, könnyen emészthető (képek, videók, diagramok, felsorolások, stb.) tartalomban gondolkozz. De először a mögöttes szándékot vizsgáld meg.

Ne akarj versenyezni a Wikipédiával, Ikeával

Vizsgáld meg azt is, hogy mennyire erős oldalak jönnek be elsőként a kulcsszóra. Ezeket kell megelőznöd, mert a második oldalra a Google-ban nem sokan lapoznak. Ezért vannak long tail kulcsszavak is, amire kisebb a verseny, de valószínűleg a keresés is. Angol nyelvterületen nem ritka a 4-5 szóból álló kifejezés, hiszen két milliárdan beszélik ezt a nyelvet (valamilyen szinten).

Posztok, termék oldalak megírása kulcsszóra 

Tehát, megvannak a kulcsszavak, és ellenőrizted őket:

  • relevancia,
  • forgalom,
  • kulcsszó erősség,
  • tartalom alapján.

Ezután a következő ökölszabályt érdemes figyelembe venni. Egy kulcsszóra egy aloldalt hozzunk létre. A kulcsszó szerepeljen minél előbb:

  • a címben,
  • a szöveg első részében,
  • A/4-es oldalanként párszor (lehetőleg ragozatlan formában is),
  • a cikk végén,
  • a title-ben (ha különbözik a címtől) és a meta leírásban.

Nagyjából ezek a legfontosabb dolgok a kulcsszókutatás és használat kapcsán. Az eredményeket a Search Console-ban meg tudjuk nézni, és az eredmények alapján meg tudjuk erősíteni az aloldalak pozícióját a Google-ban, de ez már egy másik történet.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
Facebook hirdetési stratégiaFacebook hirdetés célközönsége