Általában sokan rögtön a profitra koncentrálnak, ahelyett, hogy egy mellékhatásként tekintenének rá. Mert ha azon van a fókuszod, akkor az elviszi a figyelmedet és nem tudsz az emberekre, cégekre figyelni. A lényegre, akik kitermelik majd Neked a pénzt. A fát sem a tetején locsoljuk meg. Ha jól gondozod, lesz termés bőven, de nem a termésre kell figyelni, hanem a fára.
A sikeres vállalkozó legfontosabb tulajdonságai
1. Higgy abban, amit csinálsz és a szolgáltatásaidban, termékeidben, mert ez átjön, és magadat is rongálod, ha kamuzol csak azért, hogy meggazdagodj.
2. Mérd fel, hogy reális-e az, amit elképzelsz. Az üzletvezetés egy művészet, a siker egy tudatállapot, mely alapján nem kiégni (burn-out szindróma) szeretnél, hanem sikeres és boldog lenni. Folyamatosan. Ha nem megy, akkor ne erőltesd, csak mennek az évek és egyre csalódottabb leszel.
3. Akár időhöz is kötheted a dolgokat, és tedd próbára az ötletedet. Ha nem megy, menj külföldre, vagy legyél egy sikeres alkalmazott. Nem a formán van a hangsúly….
4. Merj játszani és bízd a valóságra, hogy kiderüljön, működik-e amit szeretnél vagy sem. Nem kell a túl sok elmélet, elemzés. És nem kell mindent egy lóra feltenni, akár hibázhatsz 50%-ban is, de az arányok jók legyenek. Vagyis a fókuszod azon legyen, hogy elkapd a medvét. Párszor mellé lősz, na és?
5. Tanulj, mindig… Magadtól és másoktól is és figyelj a megérzéseidre. Ez egy izgalmas játék, minden változik, folyton. Sosincs vége… És találkozz más sikeres vállalkozókkal. Nem is feltétlenül a célon van a hangsúly – mely felállítása azért nem kevésbé fontos -, hanem, hogy élvezd a játékot. Maradj mozgásban, lelkesen, a jóllakott napközis nyugalmával. 🙂
6. Ismerd meg önmagad, hogy tudd mik a jó tulajdonságaid, amiket tovább tudsz fejleszteni, hogy a legjobb legyél.
7. Tudd pontosan, hogy mit akarsz. A cél motiváló és beoszthatod alcélokra látva előre az eredményt.
Szóval mi a célod? Konkrét cél, nem egy elképzelés, hogy te meg akarsz gazdagodni. Tudod, milyen jó érzés, mikor működik az, amit elképzeltél, megteremtettél? Áramlik a csí (energia) 🙂
Most figyelj! Változtasd meg a hozzáállásodat, mert annak irányítása mindig a Te kezedben van
Hogy mi történik, ki tudja? De hogy hogyan éled meg, Te döntöd el. Ha statisztikáid alapján 100-at kell naponta telefonálnod és 1 embernek adsz el és keresel vele 80.000 Ft-ot, akkor ne azt mondd, hogy 99-szer elküldenek a búsba, és ne szontyolodj el miatta. Hanem gondolj erre: minden telefonhívás 800 Ft-ot ér. Ha magadban bízol és ebben az állapotban vagy, a többi részletkérdés. Azt pedig te döntöd el, hogy hogyan állsz hozzá. Mindig „magadat” adod el.
A leendő ügyfeleid folyton elutasítanak?
Írd le előre a tipikus válaszokat és mondd azt: „Tudom, hogy ön nem akar tőlem semmit venni és előre ismerem a válaszait. Kérem, válasszon ezek közül.” Az emberek szeretik a játékot és a poént. Szóval maradj lelkes és kreatív.
Ő semmit sem fog tőled venni
Ha tartasz például egy prezit és nincs közben ellenvetés, kérdés, akkor büszke lehetsz magadra, amiért szép prezentációt tartottál. Igaz? Nem! Ez azt jelenti semmi nem indult el a többiekben. Az ellenvetésekre csak lazán reagálj és a végén kell őket megbeszélni. Vitázni tilos! Megnyerjük a vitát és elvesztjük az ügyfelet? A műtét sikerült, de a beteg meghalt. Hagyd, hogy hadd fejtse először ki az ellenvetését részletesen. Ne vágj a szavába, az is lehet, hogy ahogyan hangosan gondolkodik, rájön, hogy tévedett. Sokat lehet az emberektől tanulni.
Ne bénázd el a lehetőséget
Ha például egy kajakot akar megvenni a vevő, és megnézte a mintaboltban a kiállított darabot és megkérdezi a következőt, akkor te mit mondanál:
„Jár ehhez a kajakhoz evező?”
„nem” vagy inkább azt mondanád (?): „igen”
Oké, megbuktál, viszlát. Inkább mondd ezt: „Ön evezővel akarja megvenni ezt a kajakot?” Indítsd el a beszélgetést. Ne legyél olyan, mint a jó csaj. Elérhetetlen. 🙂 Persze egy egyszerű, éhbérért dolgozó, nem betanított alkalmazottól mit várjunk?
A másik nagy hiba, hogy sok üzletkötő nem a megfelelő döntéshozó emberrel tárgyal. Ez nem azt jelenti, hogy a cégvezetőre van szükség minden esetben, például kisebb kiadásokért nem fognak a gazdasági igazgatóhoz rohanni…
Lezárás
Sokan a prezi után nem merik megkérdezni az ügyfelet, hogy a vevő kész-e a vásárlásra. Már megint a műtős példa jutott eszembe. És banális dolognak tűnik, de a szerződés legyen kéznél, mert nemcsak irodában szoktunk üzletet kötni.
Írd össze a pozitívumokat, negatívumokat és nézzétek át a vevővel melyikből van több. Ha a vevő azt mondja, gondolkodom rajta, kérdezd meg nyíltan, hogy az árral van a probléma? Vagy a céggel? Több infóra van szüksége?
Sokan elbagatellizálják az árat és azt mondják, hogy például ez a vitamin csak napi körülbelül 100 Ft, ennyit csak megér az egészsége, és nem azt, hogy 30 kapszula van egy dobozban és 3.000 Ft-ba kerül.
Sokan azt a trükköt vetik be, hogy ott hagyják a terméket a leendő vevőnél, mert akkor beleszeret. Fogadj örökbe egy macskát 2 hétre és nem lesz szíved kidobni… Ja, és keressük fel később is az ügyfelet, miután megvásárolta a portékádat.
Ezen kívül legalább 50%-ban annak kell beszélnie, aki vásárolni akar, és nem neked.
A sales és marketing számomra egy udvarias kommunikációt jelent, mely hidat teremt közted és a vevő között. Egy művészet, mely segítségével segíteni tudsz neki, és eladni azt, ami megváltoztathatja az életét, csak még ő nem tudja. És nem nyomulós, lemásolt, ízléstelen üzenetekkel történő zaklatás stratégia nélkül…
Tudod milyen pszichológiai jegyek alapján kell sales-es szöveget írni vagy reklámszöveget? Hogy hogyan kell a marketingedet lépésről lépésre felépíteni? Hogy milyen ingyenes marketing eszközök vannak, melyek ott hevernek előtted és máris használhatnád őket? Könnyű milliókból reklámozni, de anélkül másképp fest a dolog, ez kreativitás és játék.